Profesorul Mircea Miclea: „Copilul are mai multe de învățat dacă studiază mai puține materii la școală, dar mai în profunzime”

Profesorul Mircea Miclea: „Copilul are mai multe de învățat dacă studiază mai puține materii la școală, dar mai în profunzime”

Alina Nedelcu - Redactor Senior

Invitat la conferința anuală dedicată profesorilor, intitulată „O altfel de educație pentru o altfel de generație”, psihologul, profesorul universitar și fostul Ministru al Educației, Mircea Miclea, a abordat teme variate. A insistat însă asupra nevoilor actuale de învățare ale elevilor, asupra adaptării învățării la nevoile respective și asupra rolului cadrelor didactice în educarea copiilor pentru viitor. Parcurge articolul de mai jos pentru a descoperi câteva dintre sfaturile pe care le-a oferit profesorul Mircea Miclea părinților și educatorilor!

A vorbit despre rolul cadrelor didactice

Stând de vorbă cu participanții la conferința „O altfel de educație pentru o altfel de generație”, găzduită luna trecută de o școală privată din București, profesorul Mircea Miclea a explicat că un cadru didactic trebuie să-și adapteze modul de predare la nevoile și așteptările noii generații, străduindu-se să fie „un designer al minții”. Conform informațiilor disponibile pe site-ul „aletheea.ro”, a venit cu următoarele precizări:

„Cred că un profesor bun este un fel de designer al minții elevilor, adică oferă o soluție personalizată de a preda un conținut, care să satisfacă constrângeri legate de vârsta lor, de cunoștințe lor, de oportunitățile pe care le dă vârsta lor, resursele pe care ei le au. Cred că este important să realizeze faptul că mintea copiilor cu care el interacționează este destul de diferită de mintea pe care el însuși a avut-o când a avut vârsta acelor copii. Profesorii au propriile lor experiențe de profesori buni și atunci încearcă să le reproducă în interacțiunea cu copiii. Nu e rău, dar trebuie să nu uităm că elevii s-au schimbat semnificativ...trebuie să mă gândesc în ce mediu a crescut copilul și ce așteptări reale are, trebuie să-i ofer informația în funcție de aceste așteptări pe care el și le-a format interacționând cu o anumită tehnologie”.

profesor care sta la tabla si le preda elevilor sai, care stau cu mainile ridicate sa raspunda

De asemenea, în viziunea lui Mircea Miclea, un cadru didactic ar trebui să le transmită elevilor mai multe informații decât cele de care au nevoie pentru examene și să le ofere în clasă experiențe inedite, care să-i impresioneze și să-i ajute să rețină informațiile: „Spune-mi care sunt lucrurile care se cer. Acestea le predau pentru că acestea vor fi evaluate, dar nu mă limitez deloc la ele. Esențial este cum le predau și ce experiențe produc dincolo de acele subiecte pe care trebuie să le predau pentru Evaluarea Națională sau pentru Bacalaureat. Elevii rămân cu lucrurile care i-au impresionat în clasă, cu emoțiile create de profesor.”

În același timp, profesorul universitar a adus în discuție, pentru sursa citată, și utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale în procesul de învățare. Consideră că inteligența artificială îi poate fi utilă unui cadru didatic doar într-o anumită măsură, în condițiile în care tot el trebuie să fie cel care își adaptează modul de a preda și de a interacționa cu elevii în funcție de ceea ce găsește în clasa respectivă: „Eu am în fața mea un elev real, nu unul abstract, și trebuie să construiesc soluția pentru el. Eu trebuie să mă gândesc în ce situație este el în momentul acesta din punct de vedere al performanțelor școlare, în ce moment din zi se desfășoară ora mea. Nu există un sistem de inteligență artificială care să-mi ia pulsul clasei mele acum.” Inteligența artificială nu poate crea soluții contextuale...”

A insistat asupra nevoii de a se studia mai puține materii 

Mircea Miclea nu s-a ferit să spună că elevii din România ar avea nevoie, pentru a putea să învețe lucrurile mai în profunzime, de mai puține materii și, în plus, le-ar fi de folos să studieze o materie „în interacțiune cu alte materii”. Pentru aceeași sursă, a adăugat că:

„...practic acum are o presiune enormă pe resurse lui cognitive, pe care trebuie să le distribuie nu pe cinci materii, ci pe 15 materii și ne așteptăm ca învățarea să se producă în profunzime. Când ai multe teme de procesat, le procesezi superficial și, dacă procesezi superficial la fiecare, pentru că ai multe materii, mulți ani, mintea ta devine mai superficială, nu mai intră în adâncime. Mai simplu spus, are de câștigat dezvoltarea mentală a copilului mult mai mult dacă învață mai puține materii, pe cele fundamentale. Și atunci, dacă înțelege realitatea fizică, chimică, biologică, socio-economică și culturală, are înțelegerea fundamentală a lumii...”

doi elevi care stau alaturi de profesoara entuziasmata, care le ofera explicatii prin intermediul unui experiment la chimie

A adus în prim-plan competențele de care are nevoie un copil în zilele noastre

În cadrul conferinței la care a participat, fostul Ministru al Educației a insistat asupra ideii că atât părinții, cât și cadrele didactice, ar trebui să se preocupe să le asigure copiilor „un toolkit de supraviețuire”, care să-i ajute să se adapteze cât mai bine la realitate, pe termen lung. Mai exact este vorba despre: autonomie, gândirea de tip designer, autodisciplina și mentalitatea de antreprenor. Iată cu ce explicații a venit Mircea Miclea, potrivit aceleiași surse: „Pe termen lung, cunoștințele fundamentale ne adaptează mai bine la realitate decât o centrare excesivă pe tehnologia la modă. Ce cred că trebuie să facem este să ne concentrăm pe lucrurile fundamentale pe care trebuie să le dobândim, nu numai din punct de vedere cognitiv, ci și din punct de vedere social, emoțional, al autonomiei, al motricității...”

A oferit soluții pentru stimularea dezvoltării cognitive

Psihologul și profesorul universitar i-a îndemnat pe părinți și pe educatori, pentru a îmbunătăți dezvoltarea cognitivă a copiilor, să-i provoace adesea să iasă „din zona de confort” și să-i stimuleze să găsească soluții pentru rezolvarea problemelor. În acest context, Mircea Miclea a declarat, pentru „aletheea.ro”, că:

„...Dacă noi evităm să ne confruntăm cu probleme, nu ne dezvoltăm cognitiv. Cu cât rezolvăm mai multe probleme de toate felurile, probleme de școală, probleme sociale, probleme emoționale, probleme de interacțiune, probleme de etică, atunci mintea noastră devine din ce în ce mai sofisticată. Dacă evităm problemele, mintea noastră devine tot mai simplă. Dacă, însă, vrem să avem o minte mai sofisticată, constant, trebuie să ne confruntăm cu probleme la zona proximei dezvoltări, și anume cu probleme pe care nu suntem siguri că le putem rezolva, dar ne confruntăm cu ele.”

Psihologul Mircea Miclea. „Nu e bine să-i lăsăm pe copii să facă tot ce vor”

Surse foto: pexels.com, Image by zinkevych on Freepik, captură youtube.com (Starea Nației Oficial), facebook.com/aletheea/

Surse articol: aletheea.ro, wall-street.ro

Articolul urmator
„Eh, e mic, oricum nu înțelege prea multe". Copilul este mai inteligent decât crezi tu, ai grijă ce informații ajung la el
„Eh, e mic, oricum nu înțelege prea multe". Copilul este mai inteligent decât crezi tu, ai grijă ce informații ajung la el

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Psihologul Mircea Miclea: „Nu e bine să-i lăsăm pe copii să facă tot ce vor”
    Psihologul Mircea Miclea: „Nu e bine să-i lăsăm pe copii să facă tot ce vor”

    Mircea Miclea, psiholog, fost ministru al educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, vorbește despre un subiect actual în generația noilor...

    I s-a spus că mai are doar patru luni de viață, dar această mamă nu se dă bătută. „Vreau să-mi văd copilul mergând la școală”
    I s-a spus că mai are doar patru luni de viață, dar această mamă nu se dă bătută. „Vreau să-mi văd copilul mergând la școală”

    Această mamă din Sydney, Australia, are cancer la sân în fază terminală, iar medicii i-au spus că mai are doar 4 luni de viață. Totuși, nu vrea să se dea bătută și...

    Da, parentingul poate scoate ce-i mai rău din tine, dar asta nu înseamnă că nu-ți mai iubești copilul
    Da, parentingul poate scoate ce-i mai rău din tine, dar asta nu înseamnă că nu-ți mai iubești copilul

    Parenting-ul presupune cel mai greu „job” din lume. Rolul de părinte te poate copleși adesea, iar reacția ta e pe măsură. Uneori îți mai pierzi cumpătul, alteori...

    Viața așa cum nu am vrut-o! Am fost victima abuzurilor de tot felul, dar am învățat să nu mai las pe nimeni să mă calce în picioare
    Viața așa cum nu am vrut-o! Am fost victima abuzurilor de tot felul, dar am învățat să nu mai las pe nimeni să mă calce în picioare

    Viața mea... nu știu exact cum să o descriu; cred că un "rollercoaster" ar fi pe aproape. M-am lovit de atâtea lucruri, pe care cu mintea mea de copil nu am putut să le...

    Părinții mei m-au obligat să slăbesc când eram copil. Am devenit mai slabă și mai frumoasă, dar mult mai superficială
    Părinții mei m-au obligat să slăbesc când eram copil. Am devenit mai slabă și mai frumoasă, dar mult mai superficială

    Atunci când era mică, era plinuță, așa că părinții ei au pus-o să slăbească. Acolo a învățat că oamenii te plac doar dacă ești slab.

    Mai mulți copii, mai multe certuri. Ce trebuie să faci pentru a păstra liniștea în casă?
    Mai mulți copii, mai multe certuri. Ce trebuie să faci pentru a păstra liniștea în casă?

    O mamă de peste hotare povestește despre una dintre părțile dificile ale parentingului. Ce poate face un părinte pentru a păstra armonia într-o casă cu 3 băieți? Ne spune un...

    Evaluarea Națională 2024: De 7 ori mai puține medii de 10 față de anul trecut
    Evaluarea Națională 2024: De 7 ori mai puține medii de 10 față de anul trecut

    S-au afișat rezultatele inițiale la Evaluarea Națională 2024! Înainte de contestații rezultatele sunt... ușor dezamăgitoare. Prea puțini elevi au luat note de 10, iar rata de...

    Ne-am mutat într-o casă nouă și copilul meu a început să se îmbolnăvească. Nu mai doarme, nu mai mânâncă, abia mai știe să scrie
    Ne-am mutat într-o casă nouă și copilul meu a început să se îmbolnăvească. Nu mai doarme, nu mai mânâncă, abia mai știe să scrie

    După mutarea în noua casă „de vis”, o familie a trecut prin clipe de coșmar. Mucegaiul prezent peste tot în casă a determinat schimbări în comportamentul...

    © 2024 Qbebe