Ce este ADHD la copii și cum se manifestă?
ADHD-ul este o tulburare de neurodezvoltare care apare în copilărie și ale cărei principale simptome sunt deficitul de atenție, hiperactivitatea sau impulsivitatea. E normal pentru toți copiii să își piardă uneori atenția sau să nu se poată concentra, dar copilul cu ADHD are permanent probleme de concentrare și ele se agravează odată cu vârsta.
Alte manifestări specifice tulburării sunt:
- greșeli de atenție la școală
- nu pare să asculte atunci când i se vorbește
- nu își termină lecțiile sau alte activități începute
- uită și pierde frecvent lucruri
- vorbește prea mult sau se grăbește să dea un răspuns înainte ca celălalt să termine întrebarea
- îi întrerupe pe ceilalți
- îi este dificil să stea și simte mereu nevoia de mișcare
Citește și: Test: Copilul meu are ADHD (deficit de atentie)?
Ce teste determină dacă ai un copil cu ADHD?
În prezent, există numeroase instrumente de măsurare a ADHD-ul la copil. Printre acestea află chestionarele și interviurile clinice pentru părinți și profesori, precum și scale standardizate de testare propriu-zisă. Menționăm câteva dintre acestea:
- ECI-4
Chestionarul de evaluare a copiilor–4 (ECI-4) este un instrument de screening care evaluează tulburările de ordin psihiatric manifestate la copii cu vârste cuprinse între 3-7 ani: ADHD, Tulburarea opoziționismului, anxietate de separare, PCS - agresivitate, Fobie specifică, Tulburare depresivă majoră, Tulburări de somn.
Itemii cuprinşi în ECI-4 se bazează pe criteriile de diagnostic prevăzute de Asociaţia Americană de Psihiatrie (1994) în Manualul de diagnostic şi statistică a tulburărilor mentale (DSM).
ECI-4 se aplică atât părinților, cât și educatorilor/învățătorilor tocmai în vederea adunării de informaţii de către clinician să se realizeze din contexte diferite. - ASEBA
Este un instrument standardizat de evaluare psihiatrică pentru copii și adolescenți cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani. Prima dimensiune evaluată de acest instrument se centrează pe probleme de internalizare versus externalizare precum anxietatea, depresia, acuze somatice, hiperactivitate/impulsivitate. Cea de a doua dimensiune urmărește evaluarea copilului/adolescentului în funcție de criteriile din Manualului de Diagnostic și Statistică (DSM IV): tulburări afective, anxioase, somatice, de tip opoziționist, de conduită și nu în ultimul rând, tulburarea cu deficit de atenție/hiperactivitate sau ADHD.
ASEBA colectează informații din trei surse: copil, părinte și profesor sau educator. - CSI-4
Chestionarul de evaluare a simptomelor copilului-4 (CSI-4) este un instrument de screening care evaluează cele mai des întâlnite tulburări psihiatrice pe care le manifestă copiii cu vârste între 7 şi 12 ani. Câteva dintre aceste tulburări sunt: ADHD, anxietate generalizată, obsesii și compulsii, fobie specifică și fobie socială, tușburare depresivă majoră, schizofrenie.
Itemii cuprinşi în CSI-4 se bazează pe criteriile de diagnostic prevăzute de Asociaţia Americană de Psihiatrie (1994), în Manualul de diagnostic şi statistică a tulburărilor mentale (DSM).
CSI-4 identifică prezența sau absența criteriilor de diagnostic, precum și severitatea acestora printr-o variantă de screening pentru părinți și alta pentru cadrele didactice. - BIA (Italian Battery for ADHD)
Este o baterie de teste standardizată menită să evalueze criteriile de diagnostic pentru ADHD la copiii cu vârste cuprinse între între 5 și 13 ani. Acest instrument evaluează strategiile de memorie, atenția susținută vizuală și auditivă și impulsivitatea prin teste aplicate direct copiilor. De asemenea, bateria de testare oferă chestionare atât părinților, cât și profesorilor. - Scalele Connors, a treia ediție (Conners 3)
A treia ediție a manualului Conners cuprinde cercetarea a 40 de ani în psihopatologia copilului și adolescentului. Bateria de teste evaluează criteriile de diagnostic pentru ADHD a copiilor și adolescenților cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani. Versiunea a treia a manualului de utilizare al testului reprezintă o variantă îmbunatățită de testare față de a doua ediție, prin scalele de validitate și trimiterea directă la Manualul de diagnostic și statistică a tulburărilor mentale (DSM IV). Ca și instrumentele precedente, acesta evaluează copilul atât în mediul social, cât și în cel de acasă și cel de la școală.
Citește și: Tratamentul ADHD la copii
Pentru cine amână din diferite motive mersul la specialist, există și un test online orientativ prin care părintele poate deduce diagnosticul de ADHD la copilul său. Este de menționat faptul că acest chestionar nu înlocuiește în niciun fel evaluarea făcută de medic pentru un diagnostic corect. Un astfel de test online pentru ADHD poate fi găsit aici: https://www.atentiainadhd.ro/testari/
Cum și la ce vârstă se pune corect diagnosticul pentru ADHD la copii?
Copilul poate fi diagnosticat cu ADHD începând cu vârsta de 4 ani. Sigur că se poate pune diagnostic și după vârsta de 4 ani, însă cel mai adesea, simptomele se accentuează odată cu vârsta, mai ales că mediul extern al copilului este din ce în ce mai vast. Un mediu mai vast înseamnă mai mulți stimuli. Mai multe materii, mai multe ore la școală, mai multe persoane cu care copilul interacționează. Evaluarea corectă și completă pentru a determina ADHD la copil poate fi făcută doar de specialist (medicul psihiatru pediatru) și ea implică cercetarea istoricului medical al familiei, discuția cu părinții, profesorii și alte persoane relevante din viața copilului; observarea directă a copilului în mediu de acasă, de la școală sau din cabinetul medical și nu în ultimul rând testele psihologice specifice pentru a determina gradul sau severitatea diagnosticului și ulterior, tratamentului.
Diagnosticarea ADHD-ului se face în mod diferențiat pentru fiecare copil în parte, în funcție de locul în care se află pe spectrul acestei tulburări. Spre exemplu, unii copiii au nevoie intervenție mai degrabă pe partea de hiperactivitate, în timp ce alții mai degrabă pe partea cognitivă, care ține de învățare.
Cu cât copilul este diagnosticat corect mai repede, cu atât mai bine, întrucât asta înseamnă că va primi și tratamentul de care are nevoie. Tratamentul poate veni sub forma medicamentației, al terapiei comportamentale sau combinației dintre cele două. Indiferent de situație, tratamentul îl va ajuta pe copil să gestioneze mult mai bine situația școlară, starea de bine și relațiile cu ceilalți. În plus, tratamentul pentru ADHD, care vine în urma unui cumul de stări emoționale intense, este un cadou pe care i-l faceți nu doar copilului, ci și dumneavoastră și relației dintre voi.
Surse:
https://chadd.org/for-parents/evaluating-for-childhood-adhd_qf/
https://www.additudemag.com/statistics-of-adhd/
https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/facts.html
https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/diagnosis.html
https://www.bellanima.ro/articole/testarea-in-adhd-cine-ce-cum/
https://www.cognitrom.ro/produs/evaluarea-psihiatrica-a-copiilor/
http://www.erickson.international/en/catalogue/tests-and-evaluation/tests-and-evaluation/bia-italian-battery-for-adhd/
Surse foto: https://www.pexels.com/