- Clasa pregătitoare- Cine se poate înscrie
- Înscrierea la clasa pregătitoare- Unde și cum se va efectua evaluarea psihosomatică a copiilor
- Înscrierea la clasa pregătitoare 2019-2020- Acte necesare
- Clasa pregătitoare 2019-2020- Prima etapă de înscriere
- Înscrierea în clasa pregătitoare 2019-2020- Cea de-a doua etapă
- Înscrierea în clasa pregătitoare 2019-2020- Criterii de departajare ale școlilor dacă solicitările sunt mai numeroase decât numărul locurilor disponibile
- Clasa pregătitoare- Argumente pro și contra
- Clasa pregătitoare- Ce cred psihologii
Clasa pregătitoare- Cine se poate înscrie
Vor studia la clasa pregătitoare, în anul școlar 2019-2020, copii care împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august, inclusiv.Dacă un copil împlinește 6 ani după data de 1 septembrie 2019, părintele sau tutorele vor decide dacă îl vor înscrie sau nu în clasa pregătitoare. Condiția principală pentru ca înscrierea să fie posibilă este ca un copil să aibă dezvoltarea psihosomatică necesară.
Conform legislației aflate în vigoare, în cadrul sediilor inspectoratelor județene, la aviziere sau pe site-urile școlilor, trebuie afișate listele cu circumscripțiile școlare. Acestea vor fi consultate de părinți, care vor fi și informați în legătură cu activitățile educaționale ce trebuie să se desfășoare în clasa pregătitoare.
Înscrierea la clasa pregătitoare- Unde și cum se va efectua evaluarea psihosomatică a copiilor
Pentru realizarea evaluării psihosomatice se apelează la personalul de specialitate al CJRAE/CMBRAE, la personalul de specialitate din alte unități/instituții, precum și de către medici școlari sau medici de familie (dacă este necesar).
Evaluarea dezvoltării psihosomatice s-a desfășurat în perioada 26 februarie- 20 martie 2019, până la data de 22 martie comunicându-se rezultatul părinților (în scris).
Începând cu data de 25 martie 2019, a fost necesar să se transmită, de către centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, a proceselor verbale în care este înscris rezultatul evaluării psihosomatice. Transmiterea s-a făcut către comisia județeană/a municipiului București de înscriere a copiilor în învățământul primar.
Înscrierea la clasa pregătitoare 2019-2020- Acte necesare
• certificatul de naștere al copilului (copie și original)
• copie și original după actul de identitate al părintelui sau tutorelui legal (în cazul în care părinții sunt divorțați, se va depune la înscrierea copilului și hotărârea judecătorească definitivă din care rezultă modul în care se exercită autoritatea părintească și unde a fost stabilită locuința minorului)
• cerere tip de înscriere (o poți regăsi la școala la care vrei să-ți înscrii copilul sau pe https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2019/03/CERERE_TIP_CLSPRG_2019_ETAPA_I.pdf
• alte documente care atestă îndeplinirea criteriilor generale și/sau specifice (dacă este cazul)
Clasa pregătitoare 2019-2020- Prima etapă de înscriere
• Până în 22 martie 2019- Părinții au completat, online sau direct la la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor, cererile-tip de înscriere
• 26-27 martie 2019- Școlile au procesat cererile-tip de înscriere ale copiilor ai căror părinți au optat pentru alte școli decât școlile de circumscripție, ținându-se cont de locurile rămase libere
• 28 martie 2019- Comisia națională a procesat cererile-tip de înscriere ale copiilor ai căror părinți au optat pentru alte școli decât școlile de circumscripție, dar care nu au fost admiși în unitățile de învățământ dorite din lipsă de locuri
• 29 martie 2019- În unitățile de învățământ, dar și pe site-urile acestora și ale inspectoratelor județene, au fost afișate numele candidaților înregistrați, dar și numărul de locuri rămase libere și numele celor care nu fost înscriși după prima etapă de înscriere la clasa pregătitoare
Înscrierea în clasa pregătitoare 2019-2020- Cea de-a doua etapă
• 2-8 aprilie- Părinții copiilor care nu au fost admiși în nicio unitate de învățământ după prima perioadă de înscriere sau care nu au participat la aceasta au depus cererea de înscriere în clasa pregătitoare la secretariatul unității de învățământ aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate
• 8-10 aprilie 2019- Cererile tip completate și depuse de către părinți au fost procesate (aplicându-se procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar)
• 11 aprilie 2019- În fiecare unitate de învățământ s-au afișat listele cu copiii admiși în clasa pregătitoare
• 2-19 aprilie 2019- Inspectoratele școlare au soluționat și centralizat cererile de înscriere
Înscrierea în clasa pregătitoare 2019-2020- Criterii de departajare ale școlilor dacă solicitările sunt mai numeroase decât numărul locurilor disponibile
• Criterii generale- Se referă la: existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului, existența unui document care dovedește că un copil este orfan de unul sau de ambii părinți, dovada prezenței unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă
• Criterii specifice- Sunt formulate de fiecare unitate de învățământ, fiind aplicate pe baza unor documente doveditoare, prezentate de către părinţi/tutori legali. Criteriile nu pot fi discriminatorii, ținându-se cont de faptul că toţi copiii au drepturi egale, indiferent de condiţia socială, financiară, de naţionalitate, rasă, religie, confesiune, sex etc.
Clasa pregătitoare- Argumente pro și contra
Chiar daca unii părinți văd clasa pregătitoare numai în alb sau negru, exista atât avantaje, cât și dezavantaje în această structura a învățământului primar.Din discuțiile cu părinții și cadrele didactice și din analiza informațiilor de la Ministerul Educației, s-a realizat o lista cu principalele argumente pro clasei pregătitoare:
• adaptarea mai ușoară la clasa I
• acomodarea cu școala și cu cadrul didactic
• acomodarea cu un program
• responsabilizarea
• socializarea
• mândria copiilor de a merge deja la scoală
„Și pentru învățători este mai ușor, nu există calificative de pus în caiet, iar catalogul se tine doar pentru prezență”, a declarat pentru Qbebe Mihaela Nicolae, profesor în învățământul primar. Aceasta face parte din prima serie de cadre didactice care au luat clasa pregătitoare încă de la înființare.
Pentru a se familiariza cu specificul activităților care sunt specifice pentru clasa pregătitoare, învățătorii au făcut cursuri pe o platformă online timp de trei luni, cu evaluări și portofolii.
Programa de la clasa pregătitoare este un melanj între ce exista la grădiniță și ce exista la clasa I. La clasa pregătitoare, prof. Mihaela Nicolae i-a învățat pe cei mici literele de tipar și numerele naturale până la 30.
În ceea ce privește pregătirea necesară, învățătoarea a spus că cei mici nu au nevoie de nimic special, în afară de cei trei ani de grădiniță. Durata activităților este de 30-35 de minute, apoi urmează 10-15 minute de joc, desene și cântecele. Pauza este la 50 de minute, iar pauza mare este de 20 minute, când copiii se spală pe mâini și își iau gustarea.
Mihaela Nicolae a povestit cum i-a așteptat în prima zi de școală pe cei mici cu o carte de colorat cu Hansel și Gretel și cu câte o ciocolățică. S-au așezat în cerc și au cântat împreună cu părinții un cântecel vesel despre prietenie. "Clasa era foarte frumos aranjată... În fiecare sală există câte o scena cu o poveste și multe imagini care fac clasele pregătitoare atractive pentru copii," își amintește prof. Nicolae.
Și învățătoarea Gabriela Mastan crede că a merge la clasa pregătitoare este binevenit pentru a se crea o legătură bună între grădiniță și scoală. Un argument pro este faptul că cei mici se învață cu un program fix și reguli de respectat, specifice, desigur, vârstei lor. "La grădiniță, veneau azi 9 copii, mâine - 14. Unul venea la 8.30, altul la 9.30, iar la 11.30 părinții erau deja la ușa să îi ia acasă, daca erau înscriși la program normal. Pentru unii, grădiniță era doar că să plece de acasă și să ia legătură cu colectivitatea. În scoală însă se impun niste reguli, au locul lor în bancă, la 8.00 se încep orele, la 12.00 le terminam, avem un orar și uniformă," a explicat înv. Gabriela Mastan.
De aici provin însă și argumentele pe care părinții și chiar oamenii din sistem le oferă contra clasei pregătitoare. Nu sunt cumva acestea prea multe responsabilități pentru copiii de 6 ani?Iată care sunt argumentele contra:
• o responsabilizare prea mare a copiilor
„Astăzi, toți stiu că un copil care învață bine va răzbi și în societate, iar această certitudine îi face pe unii părinți să fie excesiv de interesați și chiar stresanți pentru elevi și învățători, încă din clasa pregătitoare,” a spus învățătoarea.
„Părinții sunt foarte încântați de copiii lor și îi văd foarte deștepți. Toți cred că sunt extraordinari că știu literele la trei ani și să citească la cinci, dar trebuie respectate particularitățile de vârstă ale copiilor," a adăugat Gabriela Mastan. Ea le reamintește părinților care au așteptări ridicate de la clasa pregătitoare că a fost realizat un curriculum de către oameni pregătiți, incluzând psihologi, care au ținut cont de particularitățile de vârstă. „Și eu pot face mai multe la clasă, poate unii pricep, dar alții nu. Se tine însă cont și de particularități individuale,” a mai precizat aceasta.
Din experiență, ea a observat că părinții se revolta fie că cei mici au prea multe teme, fie că au prea puține. „Doar câțiva realizează interesul copilului și cât poate el să ducă. Un copil care învață la grădiniță sau acasă să scrie și să citească nu învață și corect. Învățătoarea lui se va chinui să-l învețe care este scrierea corectă și cursivă, de exemplu litera A se scrie incontinuu, nu pe elemente componente. Orice părinte îi poate învăța și acasă, dar noi îi învățam într-un anumit mod - cititul se face și el pe silabe, nu pe litere. Ori, toate aceste lucruri se formează la scoală," a mai explicat înv. Gabriela Mastan.
Sunt părinți care duc lipsa atenției pe care cei mici o primeau în grădiniță, mai ales că unii încă dormeau după-amiaza chiar dacă erau în grupa mare.
Și cadrele didactice conștientizează aceasta diferență. „Grădinița iți oferă o anumită siguranță și program prelungit. Știi că mănâncă, doarme, face și activități. Aceasta este o siguranță și pentru copii, și pentru părinți," a declarat prof. Mihaela Nicolae.
„Este adevărat că la grădiniță exista și îngrijitoare care nu sunt la scoală. Este adevărat și că cei mici sunt încă răsfățați, mulți fiind crescuți de bunici. Totuși, s-au adaptat ușor și nu au plâns, s-au văzut mai mari decât cei de la gradi, iar ideea că vor merge apoi în clasa întâi îi încântă," a mai declarat prof. Mihaela Nicolae.
Clasa pregătitoare- Ce cred psihologii
Psihologii cred în diferențele individuale când vine vorba de adaptarea copiilor la clasa pregătitoare. Integrarea, spun ei, trebuie să fie privită ca orice schimbare apărută în viață unui copil, ținând cont de background-ul sau social și familial.
„Pe lângă factorii care țin de caracteristicile proprii fiecărui copil, părinții pot face acomodarea mai ușoară daca pregătesc copilașii, îi duc să vadă clasa și să o cunoască pe doamna învățătoare", a declarat pentru Qbebe psihoterapeutul Carmen Buterchi. Ea îi sfătuiește pe părinți să folosească un calendar, pe care să îl meșterească împreună cu cei mici, în care ziua de începere a scolii să fie marcată diferențiat de celelalte zile și să se taie fiecare zi care trece. De asemenea, părinții pot face jocuri de rol, prin care micuților li se facilitează înțelegerea a ceea ce urmează să se întâmple la scoală.
„Modul în care părinții percep această schimbare apărută în viața de familie are efecte și asupra modului în care copilul lor va reacționa. Spre exemplu, daca părinții sunt foarte anxioși și temători, sunt slabe șanse că micuțul să nu privească lucrurile la fel”, ne-a mai explicat psihoterapeutul. Ea consideră clasa pregătitoare un mecanism care ajutî copilul să se acomodeze mai ușor la viața de școlar: „Prin faptul că nu se dau calificative, sarcinile fiind punctate cu ‘realizate' sau ‘în curs de realizare', copiii înțeleg deja o parte importantă a vieții de școlar: există sarcini și ele trebuie îndeplinite cât mai bine cu putință, fără a se face o departajare”, a mai spus Carmen Buterchi.
Cadrele didactice îi sfătuiesc pe părinți să nu îi amenințe pe copii cu replici de tipul „Lasă, că mergi tu la școală și vezi ce pățești acolo!". "
„Îi sfătuiesc pe părinți să fie foarte deschiși, să nu le fie teamă și să fie deschiși și față de învățători, să se gândească la faptul că o clasă pregătitoare se aseamănă celei de la grădiniță, doar că orele se fac în scoală, iar copiii se adaptează mult mai ușor cu învățătoarea și cu clasa I”, a menționat prof. Mihaela Nicolae.
Tu ce părere ai despre clasa pregătitoare?
Citește și: Cum îți ajuți copilul să aibă succes la școală
Surse:
www.a1.ro, www.edu.ro, www.edupedu.ro
Surse poze:
www.pixabay.com