Pentru a usura procesul de alegere a scaunului auto potrivit pentru copii, fiecare scaun auto care este comercializat trebuie sa fie in prealabil omologat conform normelor in vigoare. In Europa, este in vigoare norma ECE R-44/04 si de foarte curand timp, noua norma I-Size care insa este de abia la inceput de drum. Pe langa omologarea obligatorie la nivel European, exista institute independente cum ar fi Stiftung Warentest sau ADAC care efectueaza teste cu mult mai riguroase decat testele pentru omologare. Cine vrea sa obtina calificative bune in testele independente, trebuie sa treaca cu bine peste testari riguroase in functie de diverse criterii.
Cum sunt testate scaunele auto pentru copii in cazul ADAC?
O data sau de doua ori pe an, testeaza ADAC noile scaune auto pentru copii din fiecare care se regasesc pe piata. Sunt simulate si urmarite rezultatele scaunelor in cazul accidentelor auto, atat in cazul impacturilor frontale cat si laterale. Impactul frontal este simulat la viteza de 64 km/h, in timp ce impactul lateral este simulat la viteza de 50 km/h.
In functie de grupa din care face parte scaunul auto testat, sunt utilizate diferite manechine - denumite „dummies" - in diverse situatii care pot aparea in cazul unui accident. Aceste dummies au marimi si greutati diferite astfel incat sa se apropie cat de mult posibil de recreerea unei situatii in care s-ar putea regasi copilul in caz de accident. Pe langa siguranta oferita de un scaun auto, mai sunt si alte criterii importante care influenteaza rezultatul testului.
Exemple de criterii care pot influenta rezultatul testului, pe langa siguranta: usurinta in manevrarea scaunului, ergonomia, posibilitatea de curatare, finisajele dar si nivelul substantelor nocive pentru organism existente in materialele utilizate la productia scaunului. Rezultatele testelor sunt introduse apoi intr-un program profesional care simuleaza si analizeaza un accident auto. De asemenea, scaunul este testat in conditii normale de catre copii pentru a se observa eficienta acestuia in conditiile utilizarii zilnice. Nota finala va fi media notelor obtinute la fiecare categorie in parte.
De ce sunt testele independente atat de importante?
Criteriile de testare, de exemplu in cazul testelor ADAC, sunt in mod clar mult mai riguroase decat testele pentru omologarea ECE R-44 si sunt in mod continuu imbunatatite si adaptate noilor tehnologii. Astfel, testele sunt adaptate in mod continuu limitele scaunelor auto iar categoriile de testare sunt revizuite. De exemplu, testarea materialelor textile privind substantele daunatoare pentru organism a fost introdusa in anul 2011. Imbunatatirea metodei de testare are ca efect imbunatatirea in mod continuu a calitatii scaunelor auto de catre producatori, cu efect benefic pentru utilizatori finali: copiii.
Scaun auto pentru bebelusi cu note excelente la ultimele teste: Cybex Aton Q a obtinut o nota excelenta la testele Stiftung Warentest 06/2014, respectiv 1.6 (good) - nota 1.0 fiind cea mai buna - atat in cazul fixarii in masina cu centura masinii, cat si in sistemul isofix cu baza. Scaunul auto a obtinut o nota de-a dreptul incredibila in cazul fixarii cu centurile de siguranta ale masinii, fiind una dintre cele mai bune note obtinute vre-o data de catre un scaun auto dn grupa 0 luni +. De asemenea, ADAC a notat scaunul cu calificativul „good" in timp ce in categoriile Siguranta si Materiale daunatoare pentru organism, au notat scaunul cu „very good".
Dintre caracteristicile scaunului auto Cybex Aton Q se pot enumara:
- Bebelusul sta aproape complet culcat pe spate, pentru un scaun auto din grupa 0 luni + acest lucru fiind o provocare pentru producatori.
- Sistem de protectie in cazul unui impact lateral (L.S.P. System).
- Tetiera reglabila pe inaltime cu ajustarea automata a hamurilor de siguranta.
- Carcasa realizata din material care absoarbe energia in cazul unui impact.
- Copertina de soare integrata in carcasa scaunului.