Legislatia romaneasca privind modul de transport al copiilor in masina
Centurile de siguranta sunt create special pentru adulti, de aceea pentru a proteja copiii in caz de accident, este nevoie de un sistem de fixare adaptat corpului lor.
Legislatia in vigoare este reprezentata de:
• OUGR nr. 195/2002 - modificata si republicata - privind circulatia pe drumurile publice
• Regulamentul pentru aplicarea actului normativ mai sus mentionat
|
Prevederi legislative privind transportul cu masina: |
Prevederi legislative privind transportul cu motocicleta:
• copiii in varsta de pana la 7 ani, daca sunt tinuti in brate, precum si cei de pana la 14 ani se transporta numai in atasul motocicletelor.
(art. 98 alin 2 din acelasi act normativ)
Sanctiuni pentru nerespectarea legislatiei: Actualmente, un punct amenda este de 70 lei, deci sanctiunea care se dispune este amenda cuprinsa intre 420 si 560 lei. |
|
In 2012 au fost aplicate, la nivel national, 508.944 sanctiuni contraventionale pentru neportul centurii de siguranta sau al dispozitivelor de retentie, fara a avea, insa, o defalcare a acestora, potrivit informatiilor furnizate de Inspectoratul General al Politiei Romane. Asadar, mai bine de jumatate de milion de romani au pus pe locul doi siguranta in masina a lor si a copiilor lor.
De asemenea, comisarul sef de politie Nicu Dragos, seful Brigazii Rutiere, a declarat pentru Qbebe ca "pentru a fi utilizate la transportul in autovehicule a copiilor sub varsta de 3 ani, dispozitivele speciale de retinere (scaunele pentru copii) trebuie sa fie omologate si certificate tehnic de catre autoritatea competenta in domeniu".
Puteti citi legislatia completa de pe site-ul Politiei Romane: http://www.politiaromana.ro/DPR/legislatie_rutiera.htm
Legislatia si standardele europene
Directiva 2003/20/EC este cea care reglementeaza, la nivel european, siguranta copiilor in masina. Aceasta cuprinde un set minim de reguli si standarde, unele tari din UE avand reguli mai aspre.
Spre exemplu, in Germania, toti copiii sub 12 ani sau care au sub 150 cm, trebuie sa stea in scaune auto si nu au voie pe scaunul din dreapta soferului. In schimb, in Marea Britanie, copiii sub 3 ani pot sta pe locul din fata, dar doar intr-un scaun auto pentru copii.
|
In legislatia europeana, scaunele auto fac parte dintr-o categorie denumita la modul general sistem de siguranta pentru copii. Iata definitia acestuia: Sistem de siguranta pentru copiii reprezinta un ansamblu de componente care poate contine o combinatie de curele sau componente flexibile, cu catarama de siguranta, dispozitive de reglare, dispozitive de prindere si, in anumite cazuri, un dispozitiv suplimentar, de exemplu, un portbebe, un scaun pentru sugari, un scaun suplimentar si/sau un scut de protectie in caz de coliziune care poate fi montat în autovehicul. |
Atunci cand cumparati un scaun auto pentru copil, trebuie sa tineti cont de urmatoarele criterii: inaltimea, varsta si greutatea lui.
Clasificare a scaunele auto, conform cu legislatia europeana: |
|
Acest regulament a intrat in vigoare din 23.11.2007 si are cateva prevederi esentiale:
• Nou-nascutii vor calatori in masina in pozitie culcat, intr-un landou, numit si scoica, ei stand in sezut abia dupa varsta de 5-6 luni.
• Trebuie sa verificati pozitia airbag-urilor din dotarea masinii. La un impact, acestea ii pot ucide pe copii, de aceea trebuie sa-i asezati pe scaune auto potrivite, dar nu in preajma airbag-urilor.
• Nu lasati copiii nesupravegheati intr-un sistem de siguranta si nici singuri in masina.
ISOFIX, noul standard de siguranta
Sistemul ISOFIX, termen ce vine de la International Standards Organisation FIX, reprezinta un standard nou, care ii ajuta pe parinti sa asigure mai usor pozitia corecta a copiilor in masina. Acesta respecta standardul impus in regulamentul aflat in vigoare, si anume ECE R 44/04.
De retinut este faptul ca sistemul ISOFIX mai este dunumit si LATCH (Lower Anchors and Tethers for CHildren), termen folosit in special in America. El nu ofera o siguranta mai buna fata de celelalte sisteme, ci doar este mai usor de instalat, acesta fiind avantajul lui.
Multe studii internationale au concluzionat ca adultii nu instalau corect scaunul auto pentru copii, de aceea noul sistem vine in ajutorul lor. Astfel, National Highway Traffic Safety Admistration (NHTSA) din SUA a declarat ca dintre cele 3.500 de scaune auto monitorizate in cadrul unei cercetari, un procent ingrijorator de 72% nu erau instalate corect. |
Un alt studiu, realizat de Institutul German de Asigurari, a relevat
acelasi lucru: doar 30% dintre scaunele auto erau montate corect. In
acelasi timp, o cercetare aparte despre sistemul ISOFIX a aratat faptul
ca in cazul acestui sistem procentul scaunelor montate corect a crescut
pana la 96%. |
|
Insa, pe langa faptul ca este usor de instalat, sistemul ISOFIX va face ca scaunul auto al copilului sa se comporte unitar cu masina, fata de situatia in care scaunul este prins cu centurile masinii. Astfel, scaunul nu aluneca, nu se rastoarna si nu se balanseaza.
|
Acelasi sistem mai poarta denumirea LUAS (Lower Universal Anchorage System) sau Canfix in Canada. De asemenea, a mai fost numit si UCSSS (Universal Child Safety Seat System).
Opinia pediatrilor despre scaunele auto
Importanta scaunelor auto este subliniata nu numai de legislatia romaneasca si europeana, ci si in cabinetele medicilor. Astfel, scaunul auto este recomandat atat la calatoriile scurte, cat si la cele lungi. El poate fi folosit in siguranta, chiar daca planuiti sa mergeti sute de kilometri cu masina.
Doamna dr. Rodica Lazar-Contes, medic primar pediatru la Clinica Dorobanti, le sfatuieste pe mamici sa nu-si faca griji in privinta numarului maxim de ore pe care un copil il poate petrece in scaunul auto. Atunci cand adultii fac pauze pe drum, copilul poate fi scos din scaun si asezat in alte pozitii.
|
"Telul esential al scaunului auto este sa tina in siguranta copilul in
timpul mersului cu masina. Mamicile nu trebuie sa-si faca angoase cu
privire la numarul de ore petrecute in scaun sau la pozitia copilului,
ci sa respecte intocmai instructiunile producatorului scaunului si cele
ale masinii. Este important ca scaunul sa stea fix, iar copilul sa fie
asigurat cu centuri." (dr. Rodica Lazar-Contes)
|
De asemenea, pediatrul a subliniat faptul ca nu a avut la cabinet niciun caz in care parintii sa se planga de probleme cauzate de scaunul auto.
In plus, copiii sub 2 ani ar trebui sa stea in scaune auto, fiind orientati cu spatele la directia de drum, potrivit celei mai noi recomandari a Academiei Americane de Pediatrie, datata in martie 2011.
Anterior, aceasta indicatie era valabila pentru copiii sub 1 an, insa
la un impact, efectele sunt cu mult diminuate daca se foloseste aceasta
asezare.
|
|
Din urmatoarele filmuletele prezentate puteti intelege mai clar de ce este bine sa pozitionati copilul cu spatele la directia de drum:
|
|
Copii implicati in accidente
Folosirea unui scaun auto special pentru copii, riscul de moarte este redus cu 71% pentru nou-nascuti si cu 54% pentru copii mai mici de 4 ani, potrivit unui studiu american NHTSA realizat in 2009.
In cazul in care considerati ca este in siguranta sa tineti un copil mic in brate, mai ales pe scaunul din fata, motivand faptul ca faceti o calatorie scurta cu masina, filmuletul prezentat mai jos s-ar putea sa va faca sa va razganditi.
|
Situatia accidentelor in Romania (2012)
Numar total: 45.249 Copii implicati in accidente (2012)
Numar total: 2.124 Sursa: Inspectoratul General al Politiei Romane |
|
Din cele aproape 4.000 de accidente grave, un sfert s-au petrecut numai in Bucuresti. Este adevarat ca fata de 2011, a scazut cu 12% numarul total de accidente in Romania, insa nu si numarul de copii implicati in astfel de tragedii. Asadar, daca in 2011 au fost inregistrate 2.085 de accidente cu copii, anul trecut acestora li s-a adaugat inca 39 de noi cazuri. Cand ii luati in calatorii cu masina, voi decideti daca permiteti sau nu copiilor sa apara in statistici.
Referitor la calatoria cu avionul, atat Administratia Federala Aviatica (FAA), cat si Academia Americana de Pediatrie recomanda ca pana la 4 ani, copiii sa fie securizati cu ajutorul unor sisteme omologate, iar dupa aceasta varsta, ei pot folosi centurile de siguranta din dotarea avionului. Aceste masuri sunt necesare pentru protejarea lor in timpul decolarii, aterizarii si in caz de turbulente.
Mai multe informatii despre siguranta copilului in masina puteti afla si de la specialistul Chris Patience de la Automobile Association Motoring Trust, in filmuletul de mai jos:
|
Multumim pentru sprijinul acordat realizarii acestui articol:
• comisar sef de politie Nicu Dragos, seful Brigazii Rutiere
• dr. Rodica Lazar-Contes, medic primar pediatru la Clinica Dorobanti
• Inspectoratul General al Politiei Romane - Centrul de Informare si Relatii Publice
Alte surse:
www.politiaromana.ro/DPR/dinamica_accidentelor_circulatie.htm
http://www.childcarseats.org.uk
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4781511.stm
http://www.car-safety.org
http://www.baby-international.com
http://www.aap.org
http://www.faa.gov/passengers/fly_children