Hastagul #VaccinesWork a fost folosit de-a lungul timpului pentru a-i reuni în mediul online pe susținătorii imunizării. În acest an, UNICEF în parteneriat cu Bill & Melinda Gates Foundation (Fundația Bill & Melinda Gates), Organizația Mondială a Sănătății (OMS)și Gavi, the Vaccine Alliance (Gavi, Alianța pentru Vaccinuri) întreprind demersuri pentru a crește rata imunizării. În luna aprilie Fundația Bill & Melinda Gates va dona câte 1 dolar pentru UNICEF pentru fiecare Like sau Share a postărilor care conțin hashtagul #VaccinesWork, până la 1 milion de dolari, pentru a se asigura că toți copiii pot beneficia de vaccinurile care le pot salva viața.
Vaccinurile salvează până la 3 milioane de vieți anual, protejând copiii de boli potențial mortale, foarte contagioase, precum rujeola, pneumonia, holera și difteria. Datorită vaccinurilor, numărul persoanelor care au decedat din cauza rujeolei între anii 2000 și 2017 a scazut, iar poliomielita este pe cale de a fi eradicată. Vaccinurile reprezintă unul dintre cele mai eficiente instrumente medicale inventate vreodată din punct de vedere al costurilor. Luând în considerare valoarea economică și socială mai largă a prevenirii decesului și a dizabilităților, fiecare 1 dolar cheltuit în scopul imunizării copiilor aduce un profit de până la 44 de dolari.
"Ne dorim ca #VaccinesWork să devină o campanie virală", a spus Robin Nandy, Responsabilul de Imunizare al UNICEF. "Vaccinurile sunt sigure și salvează vieți. Această campanie este o șansă de a arăta lumii că rețelele de socializare pot reprezenta o forță majoră pentru schimbare, oferindu-le părinților informații de încredere privind vaccinurile."
Campania face parte dintr-o serie de evenimente internaționale desfășurate pe parcursul unei săptămâni cu tema Protejați împreună: Vaccinurile funcționează, care îi pune în valoare pe Eroii Vaccinurilor - de la părinți și membri ai comunității până la personalul medical și persoanele inovatoare.
"Mai mulți copii ca oricând beneficiază astăzi de vaccinuri," a spus Violaine Mitchell, Director Interimar al Vaccine Delivery din cadrul Fundației Bill & Melinda Gates. "Ne bucurăm că avem șansa de a colabora cu UNICEF și cu toți partenerii internaționali și naționali din întreaga lume, care lucrează neîncetat pentru a se asigura că toți copiii, în special cei din țările cele mai sărace ale lumii, pot fi protejați împotriva bolilor infecțioase mortale."
În 2017, aproximativ 1.5 milioane de copii au murit din cauza unor boli prevenibile prin vaccinare. Deși, adesea, acest lucru se datorează lipsei de acces la vaccinuri, în unele țări, familiile amână sau refuză vaccinarea copiilor lor pentru că, fie nu au acces la informații legate de vaccinuri, fie sunt sceptici. Această situație a dus la izbucnirea mai multor epidemii, inclusiv la creșterea alarmantă a cazurilor de rujeolă, în special în țările cu venituri mai mari. Neîncrederea privind vaccinurile manifestată pe platformele digitale și de socializare reprezintă unul dintre factorii care au dus la dezvoltarea acestei tendințe.
De aceea, piesa centrală a campaniei UNICEF, este un film animat de 60 de secunde numit "Dangers," (Pericole) care, împreună cu animații pentru postări și postere în mediul online, se bazează pe ideea că, prin natura lor, copiii sunt temerari și se pun mereu în pericol. Disponibil printre altele în arabă, chineză, filipineză, franceză, hindi, română, rusă și spaniolă, videoclipul arată că, deși părinții nu pot preveni toate pericolele peste care dau copiii, vaccinarea îi poate ocroti de cele care ajung în organismul lor.
În plus, experții UNICEF vor răspunde la întrebări despre vaccinare, inclusiv despre cum funcționează vaccinurile, despre cum sunt testate, de ce trebuie vaccinați copiii, precum și despre riscurile nevaccinării la timp a acestora.
Alte mesaje primite de la susținători ai campaniei:
Amitabh Bachchan, Ambasador al Bunăvoinței pentru UNICEF și susținător asiduu al vaccinurilor: "Milioane de lucrători medicali din prima linie călătoresc pe distanțe foarte mari: pe picioare, pe apă, prin zăpadă, chiar și cu căruțe, pentru a livra vaccinurile salvatoare de vieți. Chiar dacă sunt întâmpinați câteodată cu teamă și suspiciuni, ei știu că salvează vieți. Putem face și noi ceva pentru a lupta împotriva miturilor și le putem transmite tuturor că #VaccinurileFuncționează."
Maisa Silva, 16 ani, prezentatoare TV și actriță din Brazilia: "Am acceptat invitația de a participa la această campanie pentru că știu cât de importante sunt vaccinurile pentru sănătatea copiilor. Îi protejează pe copii împotriva mai multor pericole, pe care le cunoaștem. Sănătatea este un aspect extrem de important, iar noi nu trebuie să uităm că vaccinurile funcționează și sunt necesare."