Activități pentru acasă pentru preșcolari
Joacă în făina
Făina este oricând la îndemână și te poate ajuta să inventezi diferite activități distractive, dar și educative totodată, pentru copiii de la 3 ani în sus.
De exemplu, poți să-i pui copilului la dispoziție o „recuzită” formată din lingurițe, vase de jucărie de plastic, un tractor (pentru băieței), o strecurătoare etc. și să-l lași să le manipuleze pe acestea în făină. Va fi o activitate potrivită pentru dezvoltarea senzorială, dar și pentru stimularea imaginației și a coordonării mișcărilor (de pildă, când copilul va manipula diferite instrumente în făină).
De asemenea, făina poate fi un pretext pentru a-l introduce pe copilul tău în universul literelor sau cifrelor. Tot ce vei avea de făcut va fi să-i arăți chiar tu cum se face o anumită cifră/literă, iar după aceea să-l lași și pe el să exerseze în făină. Va fi încântat să vadă că va putea să scrie în făină ori de câte ori vrea, totul putându-se șterge și reface.
Sortăm, desenăm și colorăm
Pentru a-i stimula micuțului tău motricitatea fină, dar și răbdarea și atenția la detalii, antrenează-l și în următoarea activitate. Pune-i la dispoziție ciucuri de diferite culori, puși separat. După aceea conturați ceva în culorile ciucurilor și roagă-l apoi pe copil să completeze desenul cum vrea el, în culorile respective. La final, ciucurii vor fi luați cu o pensetă de la locul lor și puși pe foaia cu desenul, fiind lipiți în funcție de culorile folosite acolo.
Ferma Animalelor
Dacă vrei să-i oferi copilului mai multe cunoștințe legate de animalele domestice, va fi o alegere inspirată să realizați împreună o fermă. Spre exemplu, puteți să luați o cutie de carton și să o decupați și să o prelucrați pentru a crea un spațiu în care să puteți așeza apoi diferite elemente ce compun peisajul de la o fermă, de la animale până la adăposturile lor, diferite unelte etc. Copilul își va putea dezvolta imaginația încercând să găsească soluții menite să vă ajute să creați atmosfera de la o fermă. La final, puteți să vă antrenați și într-un joc de rol.
„Cum mă simt azi?”
Pe măsură ce crește, un copil are nevoie să învețe să-și identifice nu numai propriile emoții, ci și pe cele ale celorlalți. Pentru a-l ajuta și din acest punct de vedere, implică-l într-o activitate simplă: decupați împreună fețișoare de diferite culori, conturați-le chipuri care să exprime o anumită emoție și lipiți-le apoi pe bețișoare de înghețată. Numărul emoțiilor pe care copilul le va cunoaște depinde de vârsta sa. Dacă ai un copil mai mic, până în 4 ani, limitează-te la un număr mai mic de fețișoare. În schimb, pentru unul mai măricel, poți mări numărul lor. Puteți după aceea și să vă organizați într-un joc de rol în care să vă folosiți de fețișoarele avute la îndemână.
Cum învățăm și ne distrăm cu un copil între 5 și 8 ani
Să facem un cort homemade
Un cort este întotdeauna o „piesă” atractivă pentru casă, fiind perceput ca un loc în care se pot desfășura apoi cele mai diverse activități, de la citit, până la uitat la un film, joacă sau pur și simplu stat de vorbă. Lăsați-vă imaginația să lucreze și construiți cortul așa cum vă doriți, din materialele avute la dispoziție. Important este să fie un loc primitor!
Să socotim cu Rilă-Iepurilă
Copilul se va convinge mai mult că și matematica va fi distractivă dacă vă veți folosi de câțiva iepurași pe care să-i decupați chiar cu mâinile voastre. Se va proceda în felul următor: se vor contura și se vor decupa apoi iepuri mai mari și iepuri mai mici, în funcție de numerele cu care vom dori să socotim. Pe iepurii mai mari se vor nota numerele respective.La rândul lor, aceștia vor avea iepurași, care să fie tot atâția câte numere vor fi folosite pentru socoteli. Se poate folosi și un semnal „egal” din plastic și, dacă veți dori, puteți să pregătiți și oușoare cu care să socotiți.
„Sardinele”
Cu ajutorul acestui joc un copil se va amuza cu siguranță și va simți că îi trece timpul mai repede. Va fi însă nevoie de mai mulți participanți.
Regulile sunt foarte simple: un participant se va ascunde, iar ceilalți vor trebui să-l caute. După ce îl găsesc, vor trebui să se ascundă alături de el. Cine nu va încăpea acolo va deveni următoarea persoană ce se va ascunde și va trebui să fie găsită ea însăși de ceilalți.
Experiment „Tornada din sticlă”
Copiii sunt încântați să realizeze experimente, având ocazia să-și îmbogățescă și cunoștințele despre fenomene din natură. De pildă, pentru a-i ocupa timpul copilului tău, puteți vedea cum arată o tornadă chiar la voi acasă. Veți avea nevoie de următoarele materiale:
• 2 sticle de plastic (de câte 1 l)
• apă
• bandă adezivă
• o șaibă
• colorant alimentar
După ce veți avea toate acestea la îndemână, se va proceda astfel:
• Una dintre sticle va fi umplută cu apă cam 2/3 și se va pune în ea colorant alimentar
• Veți uni cele două sticle (fără capace) cu ajutorul șaibei (va fi montată în partea superioară a sticlei umplute cu apă). Cealaltă sticlă va fi întoarsă cu gura în jos, ambele sticle trebuind să fie plasate astfel încât „gurile” lor să se atingă. Vor fi securizate bine cu bandă adezivă
• Cele două sticle vor trebui să stea în poziție verticală
• Întoarce rapid sticla aflată deasupra și o veți mișca apoi cu o mișcare circulară. Această mișcare este cea care va arăta cum apa din sticla de sus se mișcă din ce în ce mai repede și se formează acolo un fel de coloană, similară celei unei tornade reale
Veți observa cum coloana de apă se mișcă tot mai repede și vei putea să îi povestești copilului despre forța vântului care duce și la formarea unei tornade din viața reală.
Activități pentru acasă, numai bune pentru copiii de peste 8 ani
Cerneala invizibilă
Pentru copil va fi fascinant să vadă că ar putea scrie cu o cerneală invizibilă și că va putea să aibă secrete față de ceilalți.
Totul va fi posibil ajutându-vă de zeama de lămâie și de:
• apă
• lingură
• un castron
• un bețișor de urechi
• hârtie albă
• lampă sau o altă sursă de lumină
Lămâia va fi stoarsă în castronel și apoi se vor pune peste ea câteva picături de apă. Zeama de lămâie și apa vor fi amestecate cu lingura.
Bețișorul de urechi va fi înmuiat în amestecul dintre apă și lămâie și îl vei lăsa pe copil să scrie ceva pe coala albă de hârtie. Lăsați scrisul să se usuce până când va deveni total invizibil.
Pentru a vedea mesajul, veți apropia coala cu scrisul de o sursă de căldură de la o lampă. Copilul va afla apoi că zeama de lămâie este o substanță care oxidează și devine maro în contact cu căldura.
„El spune, eu spun”
Este o activitate numai bună pentru copiii mai mari, care știu deja să scrie bine, să formeze enunțuri. Se poate juca în cel puțin 2 participanți, fiind o modalitate excelentă de dezvoltare a vocabularului și de amuzament.
Se va proceda în felul următor: fiecare participant primește o bucată de hârtie și un creion. Fiecare va scrie câte un rând dintr-un text, se va îndoi foaia pânâ când nu se va mai vedea decât ultimul rând/ultimele cuvinte scrise de persoana de dinainte, iar hârtia va trebui dată de la un participant la altul, până când va ajunge la primul care a început să scrie.
Întrucât nimeni nu va vedea tot textul scris de celălalt, textul final va fi un mix între imaginația tuturor. În mod cert că vă veți distra când veți auzi o poveste care ar putea să nu aibă nicio logică!
„Ce ai gustat?”
Acest joc este menit să-i arate copilului cât de fine sunt simțurile noastre și cum gustul ne ajută să distingem numeroase alimente, chiar dacă mirosul este limitat la un moment dat.
Nu va trebui decât să tai bucățele din mai multe alimente (de exemplu, mai multe fructe și legume), fără să fi văzută de copil. Acesta va fi legat la ochi și se va ține de nas, în timp ce îi vei da să guste din alimentele pregătite.
Va fi captivant pentru el să ghicească alimentul „surpriză”! Pentru a complica mai mult activitatea, poți să-i pui la dispoziție alimente care nu se disting ușor, cum ar fi măr și catof de exemplu.
„Cine/ ce sunt eu?”
Pentru un asemenea joc va fi nevoie de mai mulți participanți. Se va trage la sorți cine va începe primul. Cel/cea desemnat/a va trebui să se gândească la o persoană, la titlul unui film, la un cântec, la un personaj etc. care să fie cunoscut și ceilalți participanți. Urmează ca apoi să interpreteze rolul obiectului/personajului/ cântecului etc. pe care ceilalți vor trebui să îl ghicească. De exemplu, dacă este vorba despre o carte, participantul va mima că citește o carte, dacă este vorba despre un cântec va mima activitatea de a cânta, va mima diferite sunete, gesturi. De asemenea, poate fi identificat și numărul de cuvinte, arătând cu degetele. Prima persoană care ghicește despre ce este vorba va avea ocazia să mimeze ceea ce dorește să fie ghicit de ceilalți. Va fi un joc potrivit pentru întreaga familie, ce va dezvolta perspicacitatea, atenția și creativitatea.
Surse: familyeducation.com, facebook.com, handsonwegrow.com, mykidstime.com, sciencekids.co
Surse foto: facebook.com, istockphoto.com