Un medic pediatru a vorbit despre Social Media raportându-se la experiența cu proprii copii
Niamh Lynch este medic pediatru (la un spital din Cork, Irlanda) și este pasionată de neurologie pediatrică. Într-o intervenție pentru „Irish Examiner”, ea a adus în prim-plan primele experiențe pe care le-a avut cu proprii copii în privința expunerii în Social Media și nu s-a ferit să vorbească despre latura mai puțin plăcută a acestor experiențe:
„Am fost printre persoanele care au aderat încă de la început la Facebook, după ce am primit o invitație de la cineva să mă alătur acestei rețele de socializare.
Când s-a născut primul meu copil, am împărtășit pe Facebook fiecare progres al său, de la prima sa zi de viață până la prima aniversare. Prieteni și rude de peste hotare trimiteau comentarii frumoase și urări de bine. Am continuat să postez fotografii cu copilul meu până când, într-o zi, o persoană de la serviciu, pe care nu o cunoșteam deloc, m-a felicitat pentru fiica mea minunată.
Am fost șocată. Cum de știa totul despre fetița mea când nici măcar nu mă cunoștea pe mine? Mi-am verificat setările de confidențialitate de pe Facebook și mi-am dat seama că nu doar prietenii mei îmi puteau vedea postările, ci și prietenii prietenilor mei, ceea ce însemna că progresele copilului meu putea fi văzute de mii de persoane. Această concluzie și implicațiile pe care le-ar fi putut avea pentru fetița mea m-au determinat să nu mă simt în largul meu. Mi-am șters postările, mi-am revizuit setările de confidențialitate și de atunci nu am mai postat nicio poză cu bebeluși pe Facebook.
Au mai trecut 18 ani și a apărut Metaverse. Facebook, Instagram, WhatsApp sunt folosite zi de zi de familii pentru împărtășirea informațiilor, a glumelor și a fotografiilor cu copiii. În cele mai multe dintre cazuri, aceste crâmpeie din viața de zi cu zi stau acolo unde ar trebui, în telefoanele și în computerele familiei și ale prietenilor.
Dar există și unele persoane care și-au făcut o adevărată preocupare din a-și face viața cunoscută în întreaga lume. Înainte de existența smarphone-urilor și a diverselor aplicații și chiar înainte de a se utiliza fotografiile tip selfie, existau persoane adulte care se filmau și care puneau aceste filmări pe YouTube. Printre cele mai populare asemenea filmări se regăseau și cele ce surprindeau viața de zi cu zi a familiilor cu copii mici. Unele dintre aceste vlog-uri au ajuns să aibă mii și chiar milioane de urmăritori.
Companiile au realizat că exista o șansă în plus de a-și promova produsele în toată lumea. Cât de curând, familiile ce practicau vlogging-ul au început să promoveze anumite produse, ceea ce a dus la beneficii reciproce, atât pentru cei ce aveau nevoie de promovare, cât și pentru cei care doreau să-și îndeplinească visul de a se remarca în mediul online.
Proprii mei copii au fost entuziasmați să urmărească experiențele acestor familii. O bună parte dintre acestea erau inofensive, dar filmulețele cu copii cărora părinții le făceau farse, spaima sau supărarea lor dezvăluite drept „conținuturi”, certurile cu frații sau cu părinții, pe toate acestea nu le puteam accepta cu ușurință...”
Această parte a articolului reprezintă traducerea și adaptarea materialului disponibil pe site-ul irishexaminer.com
Medicul pediatru a adus în prim-plan riscurile la care sunt supuși copiii prin expunerea în Social Media
Pentru a veni cu argumente care țin de faptul că a-ți expune copilul în Social Media este un abuz, Dr. Niamh Lynch a început prin a vorbi despre influenceri și despre cum, în ultimii ani, influencerii copii au devenit tot mai populari. Potrivit medicului pediatru, copiii care sunt expuși în Social Media sunt supuși unor riscuri ce țin de siguranță, dreptul lor la intimitate este încălcat și, în plus, fără ca părinții lor să realizeze, de fapt sunt „exploatați” în mediul online.
„...În primele zile ale Instagram-ului, influencerii erau tineri, liberi și faimoși. Acum o parte dintre ei și-au făcut familii și au devenit părinți. În anumite cazuri, copiii au devenit parte a imaginii lor. De fapt, au devenit parte a „brand-ului”. Alături de influencerii care sunt părinți, putem vedea și părinți care au devenit influenceri. Adesea aceștia împărtășesc aspecte din viața lor, lucrurile pozitive și greutățile din viața de părinte, dar și sfaturi de parenting- trucuri pentru părinții ocupați. Acest demers al lor se numește și „sharenting” și este bine primit, fiind o sursă de confort și de informații pentru numeroși părinți.
Instagram nu mai este locul plin de poze cu rezoluție mare, menite să creeze atmosferă. Odată cu promovarea poveștilor, a aspectelor din viața de zi cu zi și cu prezența influencerilor, a devenit o piață. „Feed-urile” din Instagram sunt marcate de reclame și de postări sponsorizate. La fel cum se întâmplă și cu alte tipuri de piețe, numerele au devenit noua monedă. Astfel, cu cât un influencer are mai mulți urmăritori, cu atât devine mai valoros. Cu cât conținuturile sale conduc la mai multe interacțiuni și obțin mai multe like-uri, cu atât va fi mai apreciat.
Care sunt printre cele mai apreciate conținuturi? Fotografiile și filmările cu copii adorabili. La fel cum s-a întâmplat cu YouTube, cei care au afaceri au văzut în Instagram o oportunitate. Influencerii postează imagini cu copiii lor utilizând anumite produse și obțin astfel mii de urmăritori la o singură postare. În schimb, primesc produsele respective sau o sumă de bani.
Dacă piața creată de Social Media ar fi o piață reală, am putea observa trei elemente. Unul dintre ele ar fi produsul care este de vânzare, cel de-al doilea ar fi copiii care se joacă cu sau modelează acel produs, iar al treilea element este reprezentat de copiii ce sunt ei înșiși un produs, în fața cărora mulțimea se strânge pentru a putea privi. Ce loc straniu și neplăcut ar fi o asemenea piață.
De altfel, aproape fără a se observa, copiii din întreaga lume lucrează. Este vorba despre muncă digitală. A devenit ceva atât de comun încât este aproape invizibil, dar se poate vorbi despre implicații pentru acei copii care sunt folosiți pentru obținerea „click-urilor”, a vizualizărilor, a „like-urilor” sau pur și simplu pentru a promova produse.
Prima problemă ce rezultă din această situație ține de drepturile și siguranța copiilor implicați. În ceea ce privește drepturile copilului trebuie ridicate două probleme. În primul rând, este vorba despre dreptul unui copil de a-și da consimțământul. Aceasta nu este prezentă în acest caz. Conceptul de „Social Media” nu înseamnă deocamdată nimic pentru ei. Dar ce se va întâmpla când vor fi mari? Se vor uita la cantitatea uriașă de informații despre viața lor, despre aniversările lor, despre progresele lor, despre suferințele lor, despre succesele lor și își vor da seama că mii de oameni le cunosc? Oare se vor gândi: „stai puțin, eu mi-am dat acordul pentru asta?”
În cazul copiilor mici, părinții și alte persoane care au grijă de ei trebuie să se asigure că vor lua deciziile potrivite pentru ei. Și au parte de drepturile lor, de a împărtăși tot ceea ce doresc în mediul online. Dar faptul că adulții beneficiază de drepturile lor nu înseamnă că decid întotdeauna ce este mai bine.
A doua problemă ține de dreptul copilului la intimitate. De la tantrumuri la familiarizarea cu utilizarea oliței, aceste conținuturi fac parte dintre cele mai populare și este clar că aducerea în prim-plan a tuturor aspectelor ce țin de viața unui copil înseamnă o încălcare a intimității sale. Odată ce acestea sunt puse la dispoziție de părinții influenceri, de fapt se vor crea „urme” digitale ce nu vor fi ușor de șters. Pe măsură ce timpul va trece, unele dintre ele îi pot determina pe copii să se rușineze sau îi vor stresa.
Altă problemă care trebuie menționată este siguranța. Odată ce un copil devine ușor de recunoscut de către publicul larg, în absența părinților, va fi mai expus pericolului de a se transforma într-o „țintă”. De fapt, există un real pericol ca imaginile cu un copil să fie prelucrate, modificate și împărtășite, transformându-se în ceva îngrozitor.
Cred că ar trebui să se intervină pe trei planuri ale responsabilității. În primul rând, este nevoie de o legislație care să protejeze copiii care sunt folosiți pe post de produs sau pentru a-l promova. În al doilea rând, platformele Social Media ar trebui să aibă fiecare câte un protocol de asigurare a protecției copiilor. Nu în ultimul rând, utilizatorii nu ar mai trebui să acceseze conturi și să urmărească acele companii care se folosesc de copii în moduri care le compromit siguranța și drepturile.
A venit momentul să protejăm copiii, să le protejăm drepturile, intimitatea și siguranța. A sosit clipa în care abuzul digital asupra copiilor ar trebui să înceteze.”
Această parte a articolului reprezintă traducerea și adaptarea materialului disponibil pe site-ul irishexaminer.com
Sursă: irishexaminer.com
Sursă poză principală: istockphoto.com
Surse foto: istockphoto.com