Dacă eşti părinte şi vezi în caietul copilului aşa ceva, poartă o discuţie cu învăţătoarea

Dacă eşti părinte şi vezi în caietul copilului aşa ceva, poartă o discuţie cu învăţătoarea

Alina Nedelcu - Redactor Senior

În cazul în care sesizezi că micuţul tău este adesea copleşit de prea multe teme şi că dispune de prea puţin timp liber, deşi se află în primii de ani şcoală, ia atitudine cât mai repede. Este esenţial să găseşti o soluţie pentru a putea sta de vorbă cu cadrul didactic, în condiţiile în care, aşa cum vei afla şi din articolul de mai jos, temele în exces pot afecta negativ copilul din mai multe puncte de vedere. Printr-o discuţie deschisă vei putea să vezi de ce s-a ajuns într-o asemenea situaţie, care este explicaţia învăţătoarei/învăţătorului şi astfel vei fi capabilă să găseşti, alături de aceasta/acesta, o soluţie menită să fie în avantajul copilului.

Ce fel de temă a primit un elev din clasa pregătitoare/clasa întâi- situaţie dezvăluită pe reţelele de socializare

pagina-de-caiet-de-matematica-cu-mai-multe-randuri-cu-cifra-9Recent, pe o reţea de socializare a apărut o imagine dintr-un caiet de matematică, însoţită de următoarea postare:

"Am scris cu mâna mea cifrele deoarece pagina inițială ar fi putut deranja o anumită persoană și eu nu mi-am dorit să arăt cu degetul o singură persoana cu nume și prenume, poza a fost aleasă de mine dintr-o suită de poze primite fără sa știu cine le-a scris, mi-am dorit să trag un semnal de alarmă cu privire la această practică destul de des întâlnită.

Dacă ești învăţătoare/învățător/profesor...whatever, la clasa pregătitoare/I și dai o astfel de temă cu rânduri fără număr, te rog sa te opreşti pentru că nu faci bine. Copilul de clasa pregătitoare/I nu este capabil nici din punct de vedere fizic să traseze atât de multe rânduri și nici din punct de vedere emoţional. Cantitatea din imagine echivalează cu 2-3 pagini de culegere la clasele mai mari sau cu o teză de doctorat pentru adulţi. Ţie ţi-ar plăcea să ai de făcut o lucrare de doctorat până mâine? Ceea ce reuşeşti să faci este să-l îndepărtezi de activităţile intelectuale de care are MARE nevoie să fie atras, deoarece vrem să schimbăm soarta acestei ţări.
Dacă ești părinte și vezi în caietul copilului așa ceva, poartă o discuție cu doamna despre aceasta muncă repetitivă, nu accepta și nu-ti lăsa copilul să execute asemenea temă. Să facă doar 3-4 rânduri. Este suficient.
Stop temelor insuficient gândite!"

Postarea a stârnit numeroase reacţii din partea celor care au văzut-o, cum ar fi:

  • "Fix aşa temă primeam noi acum 25-30 de ani... Se pare că nu s-au schimbat multe.. Felicitări dumneavoastră şi celorlalți învățători (din păcate prea puţini) din şcolile de stat care încearcă şi se luptă să schimbe ceva."
  • "La clasa I primesc acum în decembrie şi 3 pagini de caiet de tip 1 pentru transcris. Mă întreb ce va urma când vor învăța tot alfabetul?
    Un mare #STOP pentru cantitatea mare de teme dată copiilor pentru a compensa lipsa școlii fizice .. ( în cazul nostru, aceasta a fost explicația învățătoarei )"
  • "Subscriu la tot ce ai scris!!!
    Cadre didactice care nu cunosc psihologia copilului, bieţii părinţi care iau de bun ce zice doamna, că.. deh!, e persoana abilitată şi amărâţii mici care prind ură de şcoală.... de la bun inceput!"
  • "Adevărat ai grăit! Tristul adevăr!
    Pe nimeni nu interesează cât poate duce copilul din punct de vedere emoțional și psihic la această vârstă...se îndeasă în copii până la dezgust informații mii, pagini întregi, etc.
    Uităm că tragem de copii și riscăm să se rupă ceva înăuntrul lor, ceva ce nu vedem la suprafață, credem că așa trebuie, așa procedează toată lumea și dacă așa a zis d-na e sfânt, fără să ne uităm individual la copilul nostru ca fiind o altă persoană care are ritmul propriu de înțelegere și asimilare..."
  • "Se cheamă "meșteșug de tâmpeală", vorba lui Creangă. Și unui adult îi e greu fizic să scrie atât!..."

  • "Așa este! Sper sa vadă și să conștientizeze cât mai mulți învățători!
    Din păcate, a devenit o 'concurență', care dă mai mult..."

Există un Ordin de ministru ce reglementează temele pentru acasă

Pentru a se evita cât mai mult situaţiile în care elevii din învăţământul preuniversitar să primească prea multe teme, în noiembrie 2016 a fost emis un "ORDIN de ministru privind temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar".

În articolul 1, alineatul 3, este specificat timpul pe care copiii ar trebui să-l aloce efectuării temelor: "Timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult 2 ore, însumând toate disciplinele, în aşa fel încât media zilnică a pregătirii elevului, în clasă şi în afara ei, să se încadreze în 5-8 ore zilnic".

Potrivit articolului 3, alineatele 1 şi 2, în cazul elevilor din clasa pregătitoare şi din clasele primare, ar trebui:

  • "La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă"
  • "Timpul total alocat temei obligatorii pentru acasă la învăţământul primar va fi de maximum 1 oră"

De asemenea, în art.8 al ordinului se vorbeşte despre cum ar trebui gândite temele pentru acasă: "În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariţia unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevilor faţă de învăţare (din cauza cantităţii, dificultăţii sau monotoniei temelor etc.), oboseala fizică şi emoţională, reducerea timpului liber destinat unor activităţi recreative (activităţi sportive, artistice, gospodăreşti, lectură etc.), adâncirea diferenţelor dintre elevii performanţi şi cei aflaţi în dificultate etc.".

fetita-care-invata-online

Ce efecte pot avea prea multe teme

Un cunoscut studiu realizat în urmă cu câţiva ani în cadrul "Stanford University" (SUA) a adus în prim-plan elementele negative cu care a fost asociat excesul de teme pentru acasă:

  • Creşterea nivelului de stres- Majoritatea elevilor implicaţi în studiu au considerat temele pentru acasă ca fiind un factor primar de stres, ca un motiv întemeiat de a se stresa, doar un procent redus considerând că acestea erau utile pentru îmbunătăţirea rezultatelor la învăţătură şi că nu erau un factor de stres
  • Apariţia unor probleme de sănătate- Spre exemplu, numeroşi elevi participanţi la studiul menţionat au precizat că nu mai dorm bine, iar oamenii de ştiinţă au putut identifica mai multe probleme de sănătate în rândul celor care aveau de făcut foarte multe teme, precum dureri de cap frecvente sau tulburări digestive
  • Mai puţin timp dedicat prietenilor, familiei, activităţilor extracurriculare- Coordonatorii studiului au adus în discuţie că, pe fondul unei cantităţi prea mari de teme, elevii "nu mai beneficiau de ceea ce le-ar fi putut îndeplini nevoile de formare sau de a dobândi abilităţi de viaţă critice."

Sfatul autorilor studiului a fost găsirea unui echilibru între timpul petrecut de elevi cu efectuarea temelor şi cel dedicat activităţilor recreative, iar despre teme au menţionat că: "Orice temă ar trebui să aibă un scop şi un beneficiu şi ar trebui să fie concepută pentru a cultiva învăţarea şi dezvoltarea".

În anul 2017, în cadrul Ministerului Educaţiei de la noi a fost realizat un studiu privitor la modul în care părinţii şi elevii se raportează la temele pentru acasă. Printre cele mai importante concluzii ale acestuia se numără:

  • Aproape 70% dintre cei care au completat chestionarele realizate în studiu au considerat că temele pentru acasă produc adesea "nelinişte, îngrijorare, stres"
  • Majoritatea elevilor au susţinut că au dificultăţi în rezolvarea temelor, spunând că sunt prea multe şi obositoare şi că nu dispun de suficient timp pentru a le rezolva
  • Potrivit, majorităţii părinţilor elevilor din ciclul primar, aceştia au dificultăţi în a rezolva temele deoarece "fie nu le este clară cerinţa problemei, fie nu au urmărit, nu au înţeles sau nu au reţinut informaţiile şi explicaţiile de la şcoală"
  • 80% dintre părinţi au menţionat că elevii au nevoie de ajutor pentru a putea rezolva temele

baietel-coplesit-de-teme-ce-sta-la-birou

Citeşte şi: 13 soluţii simple dar eficiente pentru a motiva copilul să-şi facă temele

Cum discuţi cu cadrul didactic în caz de prea multe teme

Pentru a veni într-adevăr în ajutorul copilului tău, ţine cont şi de următoarele sfaturi:

  • Ia legătura cu cadrul didactic cât mai rapid după ce sesizezi o problemă legată de teme- Este esenţial să realizezi acest demers, întrucât la mijloc pot fi probleme pe care cadrul didactic nu le-a detectat şi care, dacă nu vor fi ameliorate la timp, pot crea dificultăţi copilului. De asemenea, poţi colabora mai eficient cu învăţătorul/învăţătoarea pentru a găsi soluţia adecvată pentru micuţul tău
  • Spune-i cât mai repede cadrului didactic dacă ai sesizat că temele pentru acasă sunt prea dificile pentru copil- În unele cazuri, există posibilitatea să nu se ţină cont pe deplin de nevoile individuale ale copilului şi atunci se poate ajunge în situaţia în care acesta se va simţi depăşit de ele şi nu se va putea bucura de  rezultatele aşteptate, ci va ajunge mai degrabă frustrat, stresat, iar stima sa de sine poate fi afectată
  • Fii cât mai clară- Pentru a te face înţeleasă cât mai bine de cadrul didactic, înainte de a discuta cu ea/cu el stabileşte exact ce îi vei spune despre copil. Astfel, vei veni cu precizări cât mai punctuale care să demonstreze de ce există o problemă în legătură cu temele pentru acasă. Iată câteva exemple: "După două pagini de scris la matematică, îşi pierde concentrarea..." , "Pentru unii copii cantitatea de teme poate nu este o problemă, dar pentru al meu, înseamnă să aloce cel puţin 30 de minute pentru fiecare temă pe care o are..." etc.
  • Concentrează-te asupra copilului- În niciun caz nu te apuca să învinuieşti învăţătoarea/învăţătorul pentru faptul că micuţul tău primeşte prea multe teme. Mult mai bine este să pui accentul pe problemele copilului: "Copilul meu citeşte mai încet şi trebuie să stea până seara târziu pentru a citi toate cerinţele. Uneori plânge din acest motiv"
  • Propune şi tu soluţii- Ca să mai uşurezi din eforturile copilului, poţi să întrebi dacă, în anumite situaţii, nu ar fi posibil ca anumite teme să fie înlocuite de activităţi educative desfăşurate acasă, astfel încât acesta să resimtă mai puţin  stres: "Lui X îi place mult să citească acum. De aceea, citim în fiecare zi înainte de culcare. Credeţi că ar fi posibil ca această activitate ar putea înlocui, o dată sau de două ori pe săptămână, o parte din fişele de lucru?"

Surse: edu.ro, facebook.com, oxfordlearning.com, news.stanford.edu, parentmap.com, understood.org, ziare.com

Sursă foto principală: facebook.com

Surse foto: facebook.com, istockphoto.com

Articolul urmator
Dacă spui aceste fraze copilului tău, ești un bully!
Dacă spui aceste fraze copilului tău, ești un bully!

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Dacă obișnuiești să-ți lovești copilul, nu înseamnă că ești un părinte bun! DIMPOTRIVĂ!
    Dacă obișnuiești să-ți lovești copilul, nu înseamnă că ești un părinte bun! DIMPOTRIVĂ!

    Mai e la modă zicala „bătaia e ruptă din Rai”? În niciun caz! Să aflăm împreună mărturiile unei mame care în copilăria ei a fost victima violenței...

    Taților din lumea-ntreagă, nu mai întrebați dacă puteți ajuta cu ceva. FACEȚI direct ceva, orice!
    Taților din lumea-ntreagă, nu mai întrebați dacă puteți ajuta cu ceva. FACEȚI direct ceva, orice!

    Scrisoarea unei femei, soție și mamă, pentru tații din lumea întreagă care ar trebui să ofere o mână de ajutor partenerelor lor, a devenit virală. Mama explică pe...

    Aseară m-a luat de mână pe sub așternuturi. Și am simțit că apariția copilului ne poate distruge, dacă nu facem ceva
    Aseară m-a luat de mână pe sub așternuturi. Și am simțit că apariția copilului ne poate distruge, dacă nu facem ceva

    Am tresărit mai tare decât ar fi trebuit. Când m-a luat de mână pe sub așternuturi aseară. Soțul meu, partenerul meu, cel mai bun prieten al meu, tatăl copilului meu....

    Învățătoarea copilului meu mi-a spus să invit toți cei 24 de la colegi la ziua lui de naștere, cu părinți cu tot
    Învățătoarea copilului meu mi-a spus să invit toți cei 24 de la colegi la ziua lui de naștere, cu părinți cu tot

    Un tătic s-a enervat teribil după ce a primit un telefon de la învățătoarea fiului sau de 6 ani, care îi cerea să invite toți cei 24 de copii din clasa și pe părinții...

    De ce nu am fost de acord ca învățătoarea copilului meu să posteze imagini cu el pe social media
    De ce nu am fost de acord ca învățătoarea copilului meu să posteze imagini cu el pe social media

    Când toată lumea se pune de acord cu o decizie, te poți împotrivi curentului? Sigur că da, mai ales dacă este spre binele copilului tău! Iată cum a refuzat un cuplu să fie...

    „Dacă ești însărcinată, nu înseamnă că ești scutită de la treburile casnice.” Răspunsul soției la afirmația soțului ei
    „Dacă ești însărcinată, nu înseamnă că ești scutită de la treburile casnice.” Răspunsul soției la afirmația soțului ei

    Cele nouă luni de sarcină vin la pachet cu o mulțime de provocări pentru multe cupluri. În timp ce unele relații se consolidează în această perioadă, pentru alte cupluri,...

    Semne că ești un părinte toxic
    Semne că ești un părinte toxic

    Ești sau nu un părinte toxic? Faptul că ridici vocea la copilul tău când face o greșeală te transformă într-un factor generator de traume la maturitate? Care este...

    Elev de clasa a III-a bătut de mama unui elev de față cu învățătoarea
    Elev de clasa a III-a bătut de mama unui elev de față cu învățătoarea

    Conflictele, bătăile dintre elevi au devenit tot mai frecvente în ultimii ani, indiferent de vârsta acestora. Inclusiv la clasele primare au fost semnalate, de-a lungul...

    © 2024 Qbebe