- Lucrul in echipa: O raportare sanatoasa la ceilalti se poate invata de mic
- Ce inseamna lucrul in echipa la copii si ce presupune el?
- Un copil cu o stima de sine sanatoasa isi va putea sustine ideile, va putea accepta ideile celorlalti si va putea fi sincer spunand Nu stiu, elemente esentiale pentru a lucra in echipa eficient.
Uneori parintii pot sa creada ca cel mic nu intelege, sau ca este inca prea mic sa invete diferite comportamente sau atitudini. Deseori am auzit adulti spunand despre cei mici: Nu intelege, este prea mic!, Nu are cum sa inteleaga ca nu e bine sa loveasca, va invata cand va fi mai mare! In realitate, de fapt, copii inteleg mult mai multe decat ne imaginam. Ei poate ca nu inteleg cuvintele si sensul lor pentru ca nu le-au invatat inca, insa inteleg atitudinea celor din jur. Astfel, ei pot sa invete cum sa se raporteze la covarstnici, preluand modelul de la parinti: pot fi rabdatori, toleranti, nervosi, critici, sau ii pot trata pe ceilalti cu superioritate.
Ce nu pot ei sa inteleaga cu adevarat la varste mici sunt operatiile logice si matematice pentru care creierul lor inca nu este dezvoltat. Insa ei pot sa inteleaga ceea ce tine de partea emotionala, latura care se dezvolta constant incepand cu viata intrauterina.
Lucrul in echipa: O raportare sanatoasa la ceilalti se poate invata de mic
Cu siguranta ati observat cate workshop-uri, traininguri/ teambuilding-uri si cursuri se organizeaza pe tema Lucrul in echipa!/ Cum sa colaborezi eficient? Companiile incearca sa pregateasca angajatii pentru a lucra in grupuri mari sau mici, punandu-se din ce in ce mai mult accent pe dezvoltarea acestei abilitati: lucrul in echipa! Chiar si in proiectele extrascolare de la varste deja foarte mici (tabere de cercetasi, de desen, de teatru, etc.) s-a inceput sa se puna accept pe dezvoltarea abilitatii de a colabora cu celalalt.
Uneori ne dam seama mai usor de importanta unui lucru daca l-am experimentat noi insine la un moment dat. Imi amintesc de dificultatea mea de a lucra in echipa pe parcursul unui proiect extrascolar in timpul liceului. Nu reuseam nicicum sa ma inteleg cu cei din echipa mea, relatiile se deteriorau la fiecare idee sustinuta cu indarjire, toate ideile noastre erau importante si ne luptam pentru ele. Ceea ce trebuia sa fie o colaborare era mai degraba un razboi cu castigatori si invinsi! Castigatorii era puternici, ghiciti cum erau invinsii!
• Lucrand cu copiii, nu pot sa nu ma intreb in ce masura i-am putea ajuta pe acestia sa nu ajunga in situatia relatata mai sus?
Cum sa facem pentru ca experienta lor in grupuri sa nu se termine cu: Ideea mea nu e buna deci nu sunt bun!/ Pe mine de ce nu ma baga in seama?/ Nu mai vreau sa ma joc cu voi, ma joc singur!/ Imi iau jucariile si plec! sau, la polul opus: Nanananana, esti un fraier, ideea mea a fost mai buna!/ Nu esti bun de nimic, sunt cel mai tare!/ Eu am cele mai bune idei!/ Facem cum vreau eu!/ Daca nu vrei asa, joaca-te cu altcineva!
Intr-un grup (de copii sau adulti) daca nu exista colaborare, membrii acestuia risca sa joace cateva roluri: liderul, executantul care nu se afirma pe sine, castigatorul persecutor sau invinsul umilit! Aproape ca nu stii pe care sa il alegi!
Ce inseamna lucrul in echipa la copii si ce presupune el?
Copiii, pornind de la varsta de aproximativ 2-3 ani, incep sa se defineasca in raport cu celalalt. Ei intra in binecunoscuta perioada a NU-ului, perioada desi dificila pentru parinti extrem de utila pentru copii. De fapt, ce se intampla este ca cel mic iese treptat din simbioza cu mama, capatand o identitate proprie diferita de a mamei. Deodata, iesind din aceasta uniune in care el si mama erau un tot, celalalt este la inceput tatal iar apoi ceilalti copii. Acest celalalt este foarte important deoarece este prima persoana diferita de el insusi care ii ofera ocazia sa se compare, sa vada ca ele este diferit, in concluzie ca este CINEVA de sine statator, UNIC. Astfel incepe calea spre independenta. Daca pana acum doar primea ceea ce mama ii oferea, acum el incepe sa refuze, sa intrebe, sa combata. Pentru dezvoltarea lui, celalalt este foarte important. El isi formeaza propria imagine de sine primind feedback de la cei din jur. El afla ca va convietui cu ceilalti si ca va imparti jucariile la gradinita, banca cu un coleg, ca va lucra in echipa in laborator si mai departe, in viata adulta, ca trebuie sa se adapteze intr-o companie. Din acest motiv, adaptarea la grup si lucrul in echipa sunt importante pentru copii, pregatindu-i pe acestia pentru viata sociala.
Lucrul in echipa presupune colaborare. A colabora inseamna a participa, nu a face tu totul, nu a asista, nu a fi pasiv dar nici singurul activ. Ci a participa in egala masura! A colabora poate fi tradus prin:
-a iti sustine ideea: Am o idee, ce spuneti daca am face..../ Hai sa vedem toti ce idei avem si alegem apoi! / Am o idee super!
- a iti argumenta ideea: Cred ca ar fi mai potrivit asa pentru ca..../ Daca punem acolo usa, nu avem unde pune scarile de la palat!
- a sustine ideile celorlalti avand in vedere finalul: Si ideea asta e buna, poate o folosim! / Ce idee buna, se potriveste mai bine parca, va iesi super! / Da, asta e o alta varianta!
- a putea recunoaste cu demnitate ca cineva a avut o idee mai potrivita: Da, la asta nu m-am gandit, buna idee!
A colabora inseamna sa tii cont si de tine dar si de celalalt in aceeasi masura!
A lucra in echipa inseamna a avea incredere ca ideile tale sunt valoroase, a le exprima si a le sustine, a avea o stima de sine suficient de mare incat sa poti accepta ca uneori altcineva are o idee mai buna, a fi sincer si a spune Nu stiu, poate voi aveti o idee! si a fi constient ca in unele domenii suntem foarte buni si avem idei bune pe cand in altele mai putin La asta nu prea ma pricep, hai sa il intrebam pe X! sau La asta sunt foarte priceput, aveti incredere in mine!
Pentru copii poate fi uneori dificil sa isi sustina punctul de vedere, sa aiba incredere. Poate fi dificil sa nu se simta devalorizati atunci cand nu se tine cont de una dintre ideile lor. Ei nu au o scoala absolvita, o facultate prin care au trecut sau vreun interviu din care au iesit invingatori, o imagine de sine stabila si clara. Ei nu au inca aceste repere care spun despre noi ca suntem valorosi. Stima lor de sine depinde la fiecare pas de reactia celor din jur!
Atunci, ca si parinte, terapeut, educator sau profesor este important sa oferim copilului un feedback concret, care sa ii vorbeasca de momentul prezent. Nu esti bun de nimic! Nu ai sa faci nimic in viata! ci de ceva temporar La inceput, cand invatam ceva nou, incercam de mai multe ori pana reusim, eu am trecut prin asemenea momente si iti vorbesc din experienta mea.
Este important sa facem diferenta intre copil si ideile pe care le are asa cum un parinte isi iubeste copilul chiar daca a spart un pahar! Ideile pe care le avem la un moment dat nu ne definesc cu totul, ele reprezinta doar o parte din noi, iar parintii trebuie sa le arate asta copiilor: Chiar daca ai gresit, nu inseamna ca asa esti tu/ Nota de azi reprezinta cat ai invatat astazi, nu te reprezinta pe tine ca si persoana. Altfel, copii vor trai la fiecare impas sentimentul ca nu sunt buni, ca nu sunt valorosi! Copilul este mereu valoros, ideile uneori sunt potrivite, alteori nu!
De asemenea, daca noi avem o atitudine sanatoasa in grup, daca negociem cu cei din jurul nostru, daca ne afirmam opiniile tinand cont si de celalalt, ii ajutam pe cei mici sa invete cum sa colaboreze, cum sa negocieze direct de la noi. Deseori, desi ii explicam copilului ce si cum sa faca, acesta nu reuseste sa invete. Insa, este foarte eficient daca ii aratam prin propriul nostru exemplu, caci copiii invata cel mai bine dupa un model.
Un copil cu o stima de sine sanatoasa isi va putea sustine ideile, va putea accepta ideile celorlalti si va putea fi sincer spunand Nu stiu, elemente esentiale pentru a lucra in echipa eficient.
Este important sa dezvoltam astfel de idei sanatoase in copiii nostri pentru ca, atunci cand lucreaza in echipa, sa nu preia rolul liderului tiran care ii umileste pe ceilalti, cel al victimei umilite care se supune sau a executantului care nu se afirma!
Mihaela Poliana Aniculaesei
Psiholog clinician
Psihoterapeut Gestalt
http://micidarvoinici.wordpress.com/
http://autismcreativ.wordpress.com/