Ce prevede OUG?
In a treia zi de Craciun, Guvernul a aprobat o noua ordonanta, asa cum ne-a tot obisnuit in ultima vreme, ordonanta care aduce schimbari semnificative in ceea ce priveste ajutoarele si prestatiile sociale. Astfel, indemnizatia pentru cresterea copilului, alocatia pentru sustinerea familiei, sau venitul minim garantat se vor acorda celor care indeplinesc conditiile prevazute de legile in vigoare, insa doar daca isi vor plati taxele si impozitele pentru bunurile pe care le detin in proprietate.
In alta ordine de idei, statul doreste ca inainte de a plati anumite drepturi cetatenilor, acestia sa ii achite mai intai taxele si impozitele stabilite deja prin lege. Daca beneficiarul nu se achita de aceasta obligatie, statul ii va suspenda alocatia sau, dupa caz, indemnizatia ori venitul minim, iar persoana are la dispozitie 5 luni pentru a plati taxele, dupa care va fi repus in plata, iar banii din urma ii vor fi returnati.
Atentie, insa, daca in termen de 5 luni, persoana in cauza nu se achita de datoriile catre stat, prestatia sa se va anula si va trebui sa intocmeasca un nou dosar pentru a putea beneficia de indemnizatie sau alocatie.
Unii ar spune ca o astfel de actiune nu este constitutionala, pentru ca drepturile vizate sunt deja recunoscute de lege. Altii insa sunt de parere ca astfel se va putea face o distinctie intre cei care abuzeaza de astfel de drepturi si cei care sunt platitori de buna credinta. Cat de eficienta va fi sau nu aceasta masura, ramane de vazut.
Care sunt aceste taxe?
|
Ordonanta din 27 decembrie 2011, publicata in Monitorul Oficial in 30 decembrie, prevede ca se vor suspenda alocatia pentru sustinerea familiei, venitul minim garantat, dar si indemnizatia pentru cresterea copilului pentru persoanele care nu si-au achitat obligatiile de plata fata de bugetul local.
Principalele astfel de dari locale sunt taxele si impozitele pe terenuri si cladiri, dar si amenzile de circulatie.
In cazul celor care beneficiaza de venitul minim garantat nu se pune problema amenzilor de circulatie, pentru ca el oricum se acorda doar familiilor care nu detin un autoturism. Insa, pentru cei care primesc indemnizatie pentru cresterea copilului si au in proprietate un autoturism, riscul este incepand de acum mai mare.
Noi modificari aduse de ordonanta
Daca pana acum cuantumul ajutoarelor si prestatiilor sociale erau stabilite in functie de anumite criterii, mai nou ele se vor raporta la indicatorul social de referinta (ISR). Astfel, alocatia de stat pentru copii va fi 0,084 inmultit cu ISR (ISR = 500 lei), adica tot 42 de lei, cum e in prezent.
Modificarea consta in faptul ca incepand cu anul 2012, cuantumul tuturor prestatiilor va fi raportat la ISR. Acest indice se va inmulti cu un coeficient stabilit pentru fiecare ajutor social in parte si va rezulta suma ce urmeaza sa se acorde. Bineinteles, in momentul in care ISR se va schimba se va modifica si valoarea prestatiilor, insa momentan el este stabilit la valoarea de 500 lei.
Un alt proiect de lege propus de Ministerul Muncii prevede posibilitatea ca tichetele de masa sa nu mai fie indexate odata cu cresterea pretului la alimente, asa cum este in prezent. Acelasi proiect prevede si neindexarea tichetelor de cresa, dar si a celor cadou.
Mai precis, se propune ca majorarea acestor tichete sa nu mai fie obligatorie, ci doar posibila. Astfel, firmele private, regiile de stat care se autofinanteaza si companiile nationale vor fi scutite de obligatia de a majora semestrial valoarea acestor tichete.
O alta propunere legislativa care, daca va fi adoptata, va intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2013, prevede ca indemnizatia pentru cresterea copilului sa se acorde pentru toate nasterile, si nu doar pentru primele 3 nasteri, asa cum este prevazut in prezent in OUG 111/2010. Se incearca astfel sa se reduca discriminarea prevazuta de actuala ordonanta.
|
Actul normativ intrat in vigoare la sfarsitul anului trecut modifica atat OUG 111/2010, cat si OUG 148/2005. Desi cuantumul indemnizatiilor nu se schimba, el va fi raportat acum la indicatorul social de referinta (ISR). Raman in vigoare sase tipuri de concedii pentru cresterea copiilor:
- Concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la 1 an - se acorda persoanelor ai caror copii s-au nascut incepand cu data de 1 ianuarie 2011 (indemnizatia este de 75% din venitul realizat in ultimele 12 luni anterioare nasterii copilului, intre 600 si 3400 lei)
- Concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani - se acorda persoanelor ai caror copii s-au nascut incepand cu data de 1 ianuarie 2011 (indemnizatia este de 75% din venitul realizat in ultimele 12 luni anterioare nasterii copilului, intre 600 si 1200 lei)
- Concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani - se acorda persoanelor ai caror copii s-au nascut pana la data de 31 decembrie 2010 (indemnizatia este de 75% din venitul realizat in ultimele 12 luni anterioare nasterii copilului, intre 600 si 3400 lei)
- Concediul fara plata pentru cresterea copilului intre varsta de 1 an si 2 ani - se acorda persoanelor ai caror copii s-au nascut incepand cu data de 1 ianuarie 2011 si au beneficiat de concediu (platit) pentru cresterea copilului in varsta de pana la 1 an
- Concediul fara plata, de 4 luni, pentru cresterea copilului dupa primele 3 nasteri - se acorda pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap
- Concediul pentru cresterea copilului cu handicap pana la implinirea varstei de 3 ani - indemnizatia este de 75% din media veniturilor pe ultimele 12 luni anterioare nasterii copilului, intre 600 si 3400 lei.
Ultimele doua tipuri de concediu se acorda atat persoanelor care au nascut inainte de 31 decembrie 2010, cat si celor ai caror copii s-au nascut dupa 1 ianuarie 2011.
Voi ce parere aveti despre aceste modificari? Sunt sau nu constitutionale?