Cadru didactic sau părinte: ce facem când ne confruntăm cu un caz de bullying

Cadru didactic sau părinte: ce facem când ne confruntăm cu un caz de bullying

Irina Olteanu - Redactor Senior

Vei afla aici informații interesante despre ce facem când ne confruntăm cu un caz de bullying, informații prezentate de doamna Claudia Chiru, Profesor pentru Învățământul Primar, fondator SAGA Tower-Hub Educațional și vlogger educațional, la Ora Anti-Bullying, cel de-al patrulea seminar al Școlii Părinților Responsabili din anul 2019 organizat de Qbebe.

Doamna Claudia Chiru, Profesor pentru Învățământul Primar, fondator SAGA Tower-Hub Educațional și vlogger educațional a oferit următoarele informații la evenimentul Qbebe, Școala Părinților Responsabili:

Cearta dintre copii nu înseamnă întotdeauna bullying

Copiii vin cu o poveste și cu ceea ce se întâmplă acasă la școală. Vin cu ceea ce-i obișnuiesc părinții și cu ceea ce văd acasă. La școală învățătorul este obișnuit să se uite doar la partea cognitivă, adică doar la faptul că elevul a învățat să scrie, să citească, să socotească. În anul în care trăim nu mai este suficientă această viziune doar a laturii cognitive și e musai să o avem în vedere și pe cea emoțională, dar și pe cea comportamentală.

Aș vrea să facem diferența între cearta dintre copii și bullying. La școală se ceartă foarte mult copiii, dar rămâne doar la nivel de ceartă. Pentru a se califica în categoria de bullying trebuie să fie repetitiv și voit, cumva premeditat. Mă duc mâine și îi fac lui X același lucru pe care i l-am făcut ieri cu speranța că după o perioadă va renunța. Cearta dintre copii nu intră întotdeauna la bullying, de multe ori rămâne să fie o simplă ceartă pe care învățătorul o poate aplana foarte ușor. Dacă ia în serios orele de educație civică și adaugă educație emoțională și comportamentală și dacă atunci când se întâmplă o dispută între copii oprește tot procesul și rezolvă situația respectivă astfel încât toți copiii să înțeleagă ceea ce s-a întâmplat și să își spună punctul de vedere.

Construirea unei relații și exprimarea emoțiilor

Ce fac eu la școală cu elevii mei și nu ascund nimănui, spun de oricâte ori am ocazia este să îi accept așa cum sunt și să-i învăț și pe ei să se accepte reciproc așa cum sunt. Adică construiesc o relație cu ei încă din primul an, de la clasa pregătitoare. Cum construiesc relația – le dau ocazia să se prezinte, să se simtă bine la școală, să mă cunoască pe mine foarte bine și să vadă că și eu sunt om. Și eu am zile bune și zile proaste, pot să fac sau nu pot să fac lucruri, greșesc, îmi recunosc greșeala, îndrept ceea ce greșesc sau pur și simplu nu-mi dau seama și am nevoie de ei să îmi spună. Fac foarte multe activități în zona de construire a relației cu ei. În momentul în care am construit o relație și ne vedem reciproc ca fiind persoane cu propriile obiective și ni le cunoaștem, și ceea ce ne place și ceea ce nu ne place, mergem mai departe și învățăm împreună. Stăm la școală împreună pentru că avem o plajă orară de 4 ore în care trebuie să facem și lucruri, dar trebuie să ne simțim și bine. Acesta este primul deziderat pe care îl am. Copilul când intră pe ușa clasei mele să se simtă bine și dacă nu se simte bine înseamnă că vine de acasă cu o problemă și vreau să o aud. La fel vor și colegii. Dorința aceasta de a se asculta unii pe alții nu vine din senin, vine după 1-2 ani de muncă și după lucruri constante făcute. Dacă eu nu văd rezultat a doua zi știu că e imposibil să văd rezultatul și am răbdare și merg cu construirea relației și cu acceptarea fiecărei persoane ca ceea ce e. Ne acceptăm pentru ceea ce suntem și apoi realizăm că suntem toți într-o armonie. Avem ceartă, dar copiii când se ceartă reușesc să își exprime emoțiile, să spună ce i-a deranjat, ce nu și ce vor schimba data viitoare pentru a îmbunătăți situația. Este foarte important pentru un învățător în anul 2019 să fie atent la exprimarea emoțiilor elevilor din clasa sa. Dacă nu le oferă ocazia să își exprime emoțiile vor ține în interior și nu va fi posibil efectul sfintei triade, care este elevul, profesorul și părintele.

Triada copil-părinte-profesor

Se vorbește multe despre părinte, despre ce se întâmplă acasă și puțin despre profesor. Elevul este și el implicat și întotdeauna când se întâmplă ceva de la el trebuie să plecăm. Gândiți-vă puțin la sfânta triadă elev, profesor, părinte și la cum puteți pune umărul astfel încât să funcționeze foarte bine. În toate clase se poate, trebuie să existe doar dorință și să ne apucăm de treabă.

Vreau să vă dau un exemplu despre ce înseamnă pentru mine ceartă. Fiul meu mi-a povestit ieri în mașină, în drum spre casă, că o colegă i-a dat o palmă la școală și i-a curs sânge din nas. Am simțit o senzație în stomac, l-am întrebat cât de tare a fost palma, dacă i-a curs sânge. Am încercat să mă calmez și să aflu ce s-a întâmplat. De fapt nu îmi povestise tot. Mai fuseseră niște schimburi de picioare și de coate și nici nu mai știa cine a început. Nu mai știa nici de la ce s-au certat. I-am spus să se gândească până în ziua următoare ce s-a întâmplat și apoi să își amintească împreună cu colega ce s-a întâmplat. Dacă nu reușesc, m-am oferit să vin să vorbim. Nu am sunat părintele fetiței și nici nu o să o sun pentru că mi se pare că e o ceartă, pentru că nu mi-a mai povestit niciodată de o asemenea întâmplare cu aceeași fetiță sau cu altele. Deci era un caz izolat. Dacă ar fi fost bullying, ar fi fost alta situația. Consider că este bine ca părinții să discute între ei într-o atmosferă relaxată și să glumească pe seama acestor incidente, nu astfel încât să își piardă seriozitatea, dar pentru a ajunge la o soluție împreună. Și să implicați învățătoarea doar în lucrurile care se întâmplă în clasă. Și este obligatorie o cercetare înainte pentru a ști și părerea celorllați colegi, și a copilului implicat și a învățătoarei. De multe ori învățătoarea poate să vadă altceva și poate să vă aducă informații folositoare.

Urmărește tot discursul aici:

Sponsori:

 
Articolul urmator
Când devine periculos pentru copii mitul „nu există părinte rău"?
Când devine periculos pentru copii mitul „nu există părinte rău"?

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Părinții unor elevi de clasa a VII-a din Cluj trebuie să plătească daune morale unei profesoare în valoarea de 30.000 de lei. Cadrul didactic a fost ironizat de copii pe internet
    Părinții unor elevi de clasa a VII-a din Cluj trebuie să plătească daune morale unei profesoare în valoarea de 30.000 de lei. Cadrul didactic a fost ironizat de copii pe internet

    O profesoară din Cluj a primit daune morale de la părinții unor elevi care au ironizat-o pe internet. Toată povestea mai jos.

    Ce consecințe are în viața copilului un părinte anxios sau hiperprotectiv
    Ce consecințe are în viața copilului un părinte anxios sau hiperprotectiv

    Anxietatea este prezentă în viața noastră în diferite forme. Când este vorba despre cei dragi, anxietatea se poate manifesta ca o grijă persistentă pe care o simțim...

    Ce facem când preadolescentul devine foarte răutăcios?
    Ce facem când preadolescentul devine foarte răutăcios?

    Nu mai e nici copil mic, dar nu e, încă, nici adolescent. E o vârstă ușor incertă - aflată în intervalul 7-11 ani - și e posibil să nu știi cum să te comporți cu...

    Ce facem atunci când descoperim că un copil este abuzat?
    Ce facem atunci când descoperim că un copil este abuzat?

    Ți s-a întâmplat vreodată să observi un copil abuzat pe stradă? De mama, tata, bona, bunica, sau chiar alți copii? Mie da, de mai multe ori, dar nu am intervenit niciodată...

    A fost lansată aplicația prin care copiii pot sesiza cazurile de bullying!
    A fost lansată aplicația prin care copiii pot sesiza cazurile de bullying!

    Numărul elevilor care devin victime ale bullying-ului în școli continuă să fie unul semnificativ. Potrivit unui studiu Salvați Copiii România realizat pe 4.449 de elevi, cu...

    Statistica Salvați Copiii: aproape 50% dintre copii au fost victime ale bullying-ului și 80% dintre ei martori la astfel de scene
    Statistica Salvați Copiii: aproape 50% dintre copii au fost victime ale bullying-ului și 80% dintre ei martori la astfel de scene

    Bullying-ul încă mai reprezintă o problemă majoră în școlile din România. Aproape 50% dintre elevi au fost victime ale bullying-ului în şcoli, iar peste 80%...

    Cum arată viața unui părinte după ce i se spune că al său copil are paralizie cerebrală
    Cum arată viața unui părinte după ce i se spune că al său copil are paralizie cerebrală

    O mamă a învățat să accepte diagnosticul primit de fiica ei, acela de paralizie cerebrală și să înfrunte toate provocările vieții cu stoicism și mult optimism....

    Sfatul unui însoțitor de zbor: Ce facem când în avion este un bebeluș care plânge?
    Sfatul unui însoțitor de zbor: Ce facem când în avion este un bebeluș care plânge?

    Călătoriile cu avionul pot fi stresante pentru micuții pasageri care, de cele mai multe ori nu se pot opri din plâns. La fel de stresante sunt zborurile și pentru părinții care...

    © 2024 Qbebe