”Ură până la moarte” este un mic text, sub formă de poveste, care a fost folosit de o învățătoare pentru a învăța copiii de clasa a II-a că litera ”n” nu stă înainte de litera ”p” și că se folosește întotdeauna ”m” înainte de ”p”. Abordarea aleasă de învățătoare, însă, nu a fost pe placul părinților, textul ajungând pe un grup de facebook pentru că propagă ideea de ură și de furt, dar și violența.
Ură până la moarte
În fiecare după-amiază, literele-copii se strângeau în poienița din spatele palatului împărătesc și se jucau și ele ca toți copiii. Cel mai mult le plăcea sa se joace ”Ursul doarme”. Se așezau în cerc, se prindeau de mânuțe, iar în mijloc, știți și voi, cineva juca rolul ursului. Pe vremea aceea litera p (mic de mână) nu arăta așa cum îl știm noi astăzi! El arăta ca un cârlig. Ce mai tura-vura! Nu este pentru nimeni un secret că el se născuse fără o mânuță. Din această cauză, nimeni nu îl primea în joc. El stătea întotdeauna pe margine și plângea. Faptul că nimeni nu îl consola l-a înrăit. El și-a făcut un plan. A urmărit toate literele din alfabet și a văzut că m are cele mai multe bastonașe ... și chiar o zală. Ce-ar fi dacă i-ar fura-o? Tot i-ar mai rămâne ceva.
Zis și făcut! A așteptat să se însereze (ca să nu-l vadă nimeni și să-l recunoască). S-a ascuns în spatele unui tufiș. Pe când m venea singur pe cărare de la o plimbare, i-a smuls o mânuță. A mers la izvorul cu apă vie și a lipit mânuța cu această apă fermecată. A doua zi s-a prezentat foarte vesel la micul-dejun. El credea că nimeni nu-l va bănui de schilodirea surorii lui. Dar, de fapt, toată lumea și-a dat seama de cum l-a văzut! Iată-l vesel cum căra tava cu brioșe!
Rămas fără un bastonaș m s-a transformat și plânge încontinuu când îl vede pe p. Țineți minte! De atunci n și p sunt dușmani până la moarte! Și niciodată, niciodată, niciodată nu vor sta unul lângă altul în cuvinte! Scriem ”m” înainte de ”p”.
Citește și:
- Umilință în clasă: o învățătoare i-a tăiat părul unei eleve și părinții o dau în judecată
- Elevii unei clase primare din Bihor nu vor să se mai ducă la școală, după ce învățătoarea lor a murit de Covid
Textul a ridicat multe probleme printre părinții de pe facebook, împărțindu-i în două tabere, cei care cred că povestea oferă copiilor o lecție memorabilă, care să îi facă să rețină regula și cei care cred că textul este complet nepotrivit și aduce în atenția copiilor discriminarea, furtul, violența, ura și în niciun caz lecția de bază a gramaticii.
- ”Ca educatoare textul mi se pare total deplasat, dar nu văd de ce aș face eu pe maicuța de la Ursuline, pe Cavalerul dreptății atâta timp cât nu cunosc rațiunile pentru care învățătoarea a distribuit acel text.”
- ”Emotii si sentimente precum ura, furia, dorința de a avea ceva avutul altuia, sunt , există! Rivalitatea, invidia, există și ele! Nu este un text care instigă, dacă asta credeti. Ba ii face pe copii să țină minte mai usor ca înainte de p se scrie m. Cred ca a aparut un nou sport: căutarea nodului în papură mereu...”
- ”Mie, ca părinte, nu mi se pare în regulă acest text. Povestea putea avea altă formă, una amuzantă.
- ”Si eu o susțin pe acea doamnă învățătoare! Prin poveste, copiii vor ține minte sa scrie întotdeauna m înainte de p deoarece p nu este prieten cu n. Dar, e greu de inteles de catre multa lume care este valoarea poveștilor....”
- ”Mă retrag și vă doresc să educați copiii cu gânduri bune, fără ură. Ura o vor descoperi, la un moment dat, dar nu e necesar să lectureze asemenea texte în clasă.”
- ”E plin de ura, asta e chiar din titlu. Pe bune, chiar ne-am pierdut atat discernământul si bunul simț încât să nu detectăm obscenitatea și aberația? Nici măcar regula aia nu-i invață...că dacă m s-a transformat în n după hăcuire, n ce-a făcut iar m n-a dispărut de fapt, că il avem în alfabet...E o aberație sinistră. Ati vazut filmul Sunetul muzicii in care Maria (Julie Andrews) ii invata pe copii notele cu analogii foarte hazlii si imagini frumoase? Copii se educa raportându-i la frumusete, ințelepciune, bunătate- astea sunt răspunsurile în caz de frustrare, invidie, meschinărie. Altfel, texte de genul ăsta sunt o cale sigură de încurajat psihopatia. Eu as fi folosit un exemplu in care povesteam cum n i.a cedat locul lui m înainte de p din galanterie sau cavalerism (dacă tot de aflau la castel), nicidecum scornind chestii psihopate cu ura pana la moarte.”
- ”Și eu găsesc textul foarte util. Are multiple valențe și permite o abordare integrată. Complementaritatea sentimentelor, emoțiilor și a acțiunilor este prezentă zilnic atât în școală, cât și-n afara ei. O felicit pe doamna învățătoare pentru inspirația de-a folosi acest text. Îmi permit să-l împrumut. Voi lucra pe el cel puțin o săptămână.„
- „Sunt convinsa ca pruncii nu-l vor scrie niciodata pe n înaintea lui p! Pentru ca genul acesta de povestioara prinde! P. S. Am o curiozitate: cum putem "îmblânzi" acțiunile lupilor lui Creanga și Perrault, mi-e ca se scandalizează unii părinți...„
- ”Acest text nu educa. A educa, inseamna a înălța. Este un text cu valente coercitiv punitive. Potrivit pentru cultura unui grup in care este incurajata pedeapsa. Un om invatat cu bațul , invața si el cu bațul. Cautați un om care a reușit sa treaca de acest stadiu de evoluție si prefera să educe copii, nu sa i sperie. Poveștile nu trebuiesc imblanzite, ci explicate, asta nu e treaba scolii. Treaba scolii este sa arate copilului cum se scrie acea litera, sa explice concret si grafic care este diferenta, sa ajute copilul prin ghidaj si exercitii grafice. Nimeni nu i a rugat sa faca educatie emotionala in ora de scriere. Iar daca ar fi dat textul pentru dezvoltare personala, e buna de trimis aceasta tema la o comisie de evaluare inspectorat.”
- ”N și P sunt dușmani pana la moarte mi se pare cam limbaj de cartier, ma scuzați...Parerea mea este ca textul e cam sinistru pt clasa I, chiar dacă se vor confrunta cu aceste sentimente...”
- ”In cuvantul avanpremiera litera N sta inaintea lui P? sau ne invata la scoala ca se scrie avaMPremiera? Uite ca literele nu se pot urî. M este magic si P e prietenos. N este neinfricat.„
În limba română înaintea lui ”b” sau ”p” se folosește ”m”, cu mici excepții
Astfel, scriem ”limba”, nu ”linba”, ”ambulanță”, nu ”anbulanță”, ”îmbolnăvi”, nu ”înbolnăvi”. Și exemplele de astfel de cuvinte pot continua cu amplasament, combate, imparţial, îmbătat, împroşcat, amputat, împodobi, septembrie, implant, impardonabil, simplu, cumplit, câmpie, etc.
Excepții:
- cuvintele compuse: avanpremieră, nonprofit, sânpetru
- cuvintele din alte limbi: Istanbul, Edinburgh