1."Cine e mai ascultător?"
Alege una dintre jucăriile favorite ale copilului (mai mare de 2 ani şi jumătate) sau pur şi simplu apelează la o marionetă (o poţi confecţiona chiar tu dintr-o şosetă, pe care să lipeşti ochisori plastic şi să-i coşi un năsuc şi o guriţă) pentru a-l stimula să te asculte când îi ceri ceva.
Provoacă-l pe micuţ la un joc de rol , intitulat "Cine e mai ascultător?". Astfel, atât el, cât şi jucăria/marionetă vor trebui să facă anumite lucruri pe care le vei cere tu. Spre exemplu, vor trebui să adune jucăriile, să se spele pe mânuţe înainte de masă, să se ducă repede la culcare etc.
Chiar dacă de obicei copilul nu este dornic să facă toate aceste, va fi tentat să i se alăture jucăriei/marionetei, pe care o percepe ca pe un prieten. Mai mult, îi va surâde ideea de competiţie şi va fi nerăbdător să-şi întreacă prietenul/prietena.
Dacă îţi vei antrena copilul de mai multe ori într-o asemenea activitate îl vei putea familiariza cu receptarea şi executarea unor instrucţiuni, evitând totodată apariţia unor mici tensiuni legate de reticenţa copilului în a-ţi respecta o rugăminte.
2."Ascultă cu atenţie!"
Orientează-te către un zgomot care nu se află în imediata voastră apropiere. De pildă, ia în considerare sunetul aspiratorului de la vecinii de alături. Atrage-i atenţia copilului (începând cu vârsta de 2 ani şi jumătate- 3 ani), spunându-i: "Ascultă! Auzi cum face aspiratorul vecinei?". Ascultaţi câteva minute în tăcere.
Roagă-l pe copil să-ţi arate de unde crede că vine zgomotul respectiv şi apoi să imite ceea ce aude. În cazul în care nu reuşeşte, ajută-l şi distraţi-vă împreună.
Nu numai că va învăţa să asculte cu atenţie sunetele din jur, dar îşi va îmbunătăţi şi capacitatea de concentrare.
Citeste si: 10 Jocuri pentru dezvoltarea atentiei
3. "Cursa cu obstacole"
Creează "o cursă cu obstacole" chiar la voi acasă, îmbinând exersarea abilităţilor de ascultare cu dezvoltarea motricităţii şi capacităţii de concentrare.
Tot ce ai de făcut este să pregăteşti un traseu, pe care să aşezi "obstacole" precum: perne, scăriţe, cercuri, mingiuţe etc. Roagă-l pe copil să se deplaseze pe acest traseu urmând numai instrucţiunile tale.
Ai mare grijă să-ţi supraveghezi cu mare atenţie copilul (de la 3 ani în sus) pe toată durata activităţii, evitând producerea unor eventuale accidente.
Citeste si: 10 Jocuri pentru copii ce implica activitate fizica
4."Ghiceşte despre cine este vorba!"
Înregistrează pe o casetă diverse sunete, cum ar lătratul unui câine sau zgomotul blenderului din bucătărie. De asemenea, vei face rost de nişte imagini cu fiinţele şi obiectele ce produc acele zgomote.
Spune-i copilului (mai mare de 3 ani şi jumătate) să asculte caseta şi să-ţi spună cine scoate sunetele pe care le aude, identificând acele obiecte/fiinţe în imaginile avute la îndemână.
Prin intermediul acestei activităţi copilul îşi va dezvolta nu numai capacitatea de asculta şi recepta corect ceea ce aude, ci şi capacitatea de concentrare şi perspicacitatea.
5. "Găseşte telefonul care trebuie!"
Pentru această activitate va trebui să aveţi la dispoziţie două telefoane mobile vechi (dar care sună încă).
Fără să fii văzută, ascunde telefoanele, sună pe ambele şi roagă-l pe copil (de la 4 ani în sus) să găsească telefonul cu un anumit sunet. Telefoanele vor fi lăsate să sune pe tot parcursul demersului de căutare.
Copilul va fi încântat să pornească la "vânătoarea de telefoane" şi îşi va dezvolta capacitatea de a asculta cu atenţie şi de a recepta corect sunetele auzite.
6."Vei face ceea ce spun, nu ceea ce fac !"
Iată cum îţi poţi obişnui copilul (începând cu vârsta de 4 ani) să se concentreze mai mult pe ceea ce aude decât pe ceea ce vede.
Încercaţi o variantă inedită a tradiţionalului "Simon spune...". Practic, micuţul va trebui să execute ceea ce aude, nu ceea ce vede că vei face tu.
Pur şi simplu vei stă în faţa copilului şi îi vei da o anumită instrucţiune, dar mişcările pe care le vei execută nu se vor potrivi deloc cu această.
Schimbaţi ulterior rolurile, lăsându-l pe copil să formuleze instrucţiunea şi să execute mişcările dorite, în timp ce tu va trebui să le faci pe cele corecte.
7."De unde vine sunetul?"
Gândeşte-te la un tip de sunet pe care copilul (începând cu vârsta de 4 ani) îl cunoaşte bine (de exemplu, sunetul unei tamburine de jucărie sau a unui fluier). Îl vei lega la ochi şi, deplasându-te prin cameră, vei produce acel sunet, rugându-l să identifice locul de unde îl aude. Faceţi şi schimb de roluri.
Datorită acestei activităţi copilul se va concentra mai bine şi va recepta corect locul din care aude sunetele.
8."Lanţul poveştilor"
Cu ajutorul mai multor participanţi (de la 4 ani în sus), puteţi crea poveşti originale.
Unul dintre ei va începe povestea cu "A fost odată ca niciodată...". Următorul va continua povestea cum va dori. Se va proceda la fel şi mai departe, până la finalizarea acesteia.
Activitatea îi va ajuta pe copii să înveţe să-i asculte cu atenţie pe ceilalţi, să se concentreze, dar le va îmbogăţi considerabil şi vocabularul.
Surse:
http://www.allparenting.com/my-family/articles/967163/tips-for-teaching-listening-skills
http://www.babycenter.com/0_fun-activities-to-promote-listening-skills_64504.bc
http://childhood101.com/2011/02/literacy-spot-7-five-simple-listening-games/
http://mosswoodconnections.com/wp-content/uploads/2013/10/Do-As-I-Say-Not-As-I-Do.pdf
http://www.neverendingstories.co.za/educational-resources/item/2-developing-effective-listening-skills-in-children.html
http://www.parents.com/toddlers-preschoolers/development/social/games-to-get-toddlers-to-listen/
Surse poze:
http://www.sesamestreet.org/cms_services/services?action=download&uid=1e820902-8c59-400b-ba06-ce2201591da7