Studiul condus de către o echipă de cercetători din cadrul Universității Lund, din Suedia, a urmărit bebeluși în vârstă de 6 luni, fiind „supuși” la diverse jocuri. Cercetătorii fie au imitat tot ceea ce au făcut bebelușii ca o oglindă sau ca o oglindă inversă (imitând doar acțiunile corpului bebelușilor păstrând o expresie facială inactivă), fie au răspuns cu o acțiune diferită atunci când bebelușii au acționat într-un anumit fel. Acesta din urmă se numește răspuns contingent și este modul în care majoritatea părinților ar răspunde copilului lor - atunci când copilul face sau are nevoie de ceva, reacționăm în consecință.
Cercetătorii au descoperit că bebelușii zâmbeau mai mult și încercau să se apropie de adult mai des, în timpul oglindirii acțiunilor lor: „Imitarea sugarilor pare a fi o modalitate eficientă de a capta interesul și de a menține legătura cu ei. Mamele au fost destul de surprinse văzându-și pruncii antrenându-se cu bucurie în jocuri de imitație cu un străin, dar și impresionate totodată de comportamentele sugarilor", spune Gabriela- Alina Sauciuc, cercetătoare româncă din cadrul Universității Lund și autorul principal al studiului.
De asemenea, s-a putut observa o testare a comportamentului în timpul imitației. De exemplu, dacă bebelușul se lovea de masă și cercetătorul imita acea acțiune, atunci micuțul lovea masa de mai multe ori, în timp ce urmărea cu atenție răspunsurile cercetătorului. Chiar și atunci când cercetătorul nu arăta deloc emoții în timp ce imita, bebelușii încă păreau să recunoască faptul că sunt imitați - și totuși au răspuns cu un comportament de testare.
„Acest lucru a fost destul de interesant. Când cineva testează activ persoana care îi imită, este de obicei văzut ca un indiciu că individul imitat este conștient că există o corespondență între propriul comportament și comportamentul celuilalt", mai spune Sauciuc.
Oamenii de știință au speculat de mult că prin expunerea frecventă imitare, bebelușii învață despre normele culturale și rutine de interacțiune, sau că acțiunile împărtășite sunt însoțite de sentimente și intenții comune. Dar dovezile empirice pentru susținerea unor astfel de teorii lipsesc în mare măsură.
„Arătând că sugarii în vârstă de 6 luni recunosc când sunt imitați și că imitația are un efect pozitiv asupra interacțiunii, începem să umplem acest gol. Mai trebuie să aflăm când începe procesul de imitare să aibă astfel de efecte cu exactitate, și ce rol joacă de fapt recunoașterea imitației pentru bebeluși", concluzionează Sauciuc.
Sursa: sciencedaily.com
Surse foto: istockphoto.com