Imaginea corporala se refera la experientele legate de propriul corp si la opinia pe care o avem fata de acesta. Cand insa experientele si modelele oferite in copilarie de mass media, de societate sau de anturaj contureaza o imagine „ideala" greu de atins, se instaleaza frustrarile si sentimentele negative fata de propria persoana. Imaginea de sine distorsionata are ca efecte o stima de sine scazuta, sentimente de revolta indreptate catre propria persoana si afectiuni psihice si fizice, precum bulimia sau anorexia.
Buzzfeed, o cunoscuta revista online americana, a invitat 4 femei sa participe la un experiment menit sa demonstreze ca manipularea digitala a fotografiilor in industria de beauty nu face decat sa creeze asteptari nerealiste si iluzii nefondate. Femeile au participat la o sedinta foto profesionala apoi fotografiile realizate au fost editate de un expert in Photoshop.
Rezultatele, si mai ales reactiile femeilor, au fost surprinzatoare: desi au recunoscut ca imaginile prelucrate infatiseaza femei foarte frumoase, ele nu se regasesc in imaginile acelea, nu simt ca fotografiile reprezinta adevaratele lor personalitati si ca desi si-au dorit toata viata sa arate diferit, acum si-au dat seama ca imaginile sunt bulversante si deloc ceea ce si-ar dori.
„Imi plac pistruii mei. Cred ca sunt o marca a personalitatii mele. Acum ca au disparut ...nu mai stiu cine este acea persoana.", a spus una dintre participante.
Discutiile despre folosirea Photoshopului in industria frumusetii au reprezentat mereu un teren de exprimare a celor mai acide pareri si comentarii. Daca pe de-o parte partizanii frumusetii manipulate digitale isi apara pozitia argumentand necesitatea folosirii instrumentelor digitale, pe de alta parte, voci ce sustin frumusetea nemodificata critica aspru prelucrarea fotografica.
Un exemplu ce ne vine acum in minte este cazul artistului din Berlin, care in 2012, a aplicat pe toate afisele unui cunoscut brand de imbracaminte o imagine cu un instrument Photoshop.
Initiativa artistului a fost sa atraga atentie asupra standardelor imposibile de frumusete pe care le promoveaza marile branduri si sa stopeze, sau cel putin sa indemne la renuntarea folosirii acestui program in favoarea fotografiilor ce infatiseaza femeile in mod natural, cu toate micile lor defecte.
Surse: www.huffingtonpost.co.uk; www.twistedswifter.com