UPDATE: Tezele obligatorii vor fi eliminate. Elevii vor avea o singură medie la final de an. Când începe, de fapt, anul școlar 2022-2023
Conform Edupedu, tezele care până acum erau obligatorii vor fi eliminate în anul școlar viitor, iar elevii vor avea o singură medie la final de an. Mai mult, numărul de note nu va fi sub incidența unui regulament, ci va rămâne la decizia fiecărui profesor în parte. Deciziile cu privire la schimbările masive care se vor produse în anul școlar 2022-2023 se iau în urma consultării specialiștilor la nivelul Ministerului Educației, așa cum a precizat ministrul Sorin Cîmpeanu la finalul lunii martie. Astfel, fiecare profesor va decide, pentru fiecare elev și situație în parte, câte note să primească pe parcursul anului și se va încheia o singură medie la final de an școlar.
În ceea ce privește tezele, se pare că se va renunța definitv la ele. „Renunțăm la obligativitatea unor teze care, din păcate, și-au dovedit, și o recunosc, inutilitatea. O recunosc eu, acela, care am susținut importanța lor, dar văzând rezultatele am înțeles că, din păcate, nu își mai ating scopul. De ce am făcut această propunere de renunțare la teze? Am făcut-o, pentru că în anul școlar 2020-2021 am văzut că 53% din elevii României au luat note peste 8.50. (…) Primul semestru din acest an școlar ne-a arătat că nu este așa, pentru că după primul semestru notele peste 8.50, luând în calcul și tezele, procentul acestor note n-a mai fost 53%. A fost 60%, lucru care ne-a arătat că tezele, într-adevăr, am înțeles lucrul acesta, nu au relevanța scontată”, declara pe 30 martie Sorin Cîmpeanu.
Potrivit calendarului anului școlar 2022-2023, școala începe pe 5 septembrie 2022, este organizată pe 5 „module de învățare” și are 5 vacanțe. Urmează ca deciziile oficiale să fie anunțate în Monitorul Oficial.
Anul școlar 2022-2023 va fi structurat pe 5 module de învățare
Ministrul Educației a precizat, după ședința de Guvern de ieri, că s-a ajuns la un consens privind modificările care țin de structura anului școlar. Potrivit „edupedu.ro”, acesta a venit cu următorul anunț: „Am reușit să ajungem, îmi place să cred, la un consens care este confirmat nu numai de către experții în științele Educației din România, ci de către orice expert care are un minimum de noțiuni de pedagogie modernă. Este vorba despre nevoia de a alterna module de învățare de 6-7-8 săptămâni cu module de repaus. În așa fel putem să ne adaptăm pe specificul anului școlar din România.”
Astfel, ar trebui ca anul școlar să nu mai fie organizat pe două semestre, ca în prezent, ci pe 5 module de învățare, între care să existe vacanțe. Modulele ar putea să fie organizate după cum urmează:
- Primul modul va începe odată cu prima zi din noul an școlar, pe 5 septembrie, iar prima vacanță a elevilor și a preșcolarilor va fi între 24-30 octombrie
- Cel de-al doilea modul de învățare ar trebui să se extindă până la vacanța de iarnă, din intervalul 23 decembrie 2022- 8 ianuarie 2023
- Cel de-al treilea modul de învățare va fi între 9 ianuarie 2023 și luna februarie- Pe parcursul lunii februarie, s-a propus ca fiecare Inspectorat Școlar Județean să fixeze, după consultări cu persoanele implicate, o vacanță care să fie în prima, în a doua, în a treia sau în ultima săptămână din această lună
- Cel de-al patrulea modul de învățare ar trebui să se finalizeze odată cu vacanța de primăvară, care va include atât Paștele ortodox, cât și pe cel catolic- Vacanța va fi în intervalul 8-23 aprilie 2023
- Cel de-al cincilea modul de învățare va dura din luna aprilie până în luna iunie, când va începe vacanța de vară- Aceasta va debuta pe 17 iunie și se va încheia în prima săptămână a lunii septembrie, când se va intra în anul școlar 2023-2024
Se va introduce Școala Verde
Pe lângă săptămâna Școala Altfel, se va introduce și Școala Verde. Aceasta va fi stabilită în modulele 4 și 5 de învățare, la alegerea școlilor, în funcție de starea vremii și de diferite caracteristici locale. În cadrul perioadei marcate de Școala Verde elevii vor fi implicați în activități prin care să învețe diverse lucruri despre mediu.
Ministrul Educației a menționat că intenția este să se introducă și o nouă disciplină, educația financiară, în condițiile în care s-a adoptat o lege în acest sens.
A fost propusă renunțarea la teze
Conform „Adevărul”, Sorin Cîmpeanu a făcut și acest anunț: „Având în vedere relevanţa tezelor semestriale, având în vedere această structură a anului şcolar cu cele cinci module de învăţare, alternate cu perioade de repaus, intenţionăm să revizuim regulamentul de funcţionare din învăţământul preuniversitar, în sensul renunţării la aceste teze semestriale.”
În loc de tezele semestriale s-a discutat despre posibilitatea introducerii unei evaluări standardizate, sumative, la sfârșit de an școlar, dar și despre o evaluare standardizată, predictivă, care să aibă loc la începutul unui an școlar.
În ceea ce privește evaluarea standardizată sumativă, aceasta ar putea să se realizeze astfel: lucrările elevilor să nu mai fie corectate de cadrul didactic de la clasă, ci să fie distribuite, electronic, către alți doi evaluatori. S-ar putea recurge și la culegerea răspunsurilor elevilor la întrebările primite în cadrul evaluării, separat, pe fiecare întrebare.
Ministrul Educației a încheiat prin a spune că o asemenea modalitate de evaluare le va permite cadrelor didactice să își poată organiza evaluările în funcție de un anumit calendar, de ritmul în care se parcurge materia.
Surse: adevarul.ro, digi24.ro, edupedu.ro
Sursă poză principală: istockphoto.com
Surse foto: istockphoto.com, youtube.com