Proiectul de hotărâre prevede „acordarea de stimulente financiare absolvenţilor care au obţinut media 10 la Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a - 2019 şi la examenul de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2019 (....) şi urmăreşte crearea cadrului normativ al stimulării performanţei şcolare înalte din învăţământul preuniversitar, răspunzând cerinţelor actuale determinate de schimbările produse în legislaţia şi practica naţională şi internaţională", se arată în nota de fundamentare a proiectului. Astfel, vor beneficia de „stimulentele financiare" 235 de absolvenţi de liceu care au obţinut nota 10 la Bacalaureat (deşi rezultatele finale publicate de către Ministerul Educaţiei arată că 224 de candidaţi au obţinut media 10) şi 459 de absolvenţi de clasa a VIII-a cu media 10 la Evaluarea Naţională. „Guvernul României şi-a asumat responsabilitatea asigurării creşterii accesului la educaţia de calitate al tuturor elevilor şi studenţilor. (...) Apreciem că performanţa lor este excepţională şi merită evidenţiată, stimulată şi celebrată."
Dar este oare o idee bună? Implică discriminare?
Psihologii experți în domeniu nu sunt de acord cu această modificare. În primul rând, declară aceștia, suma este mult mai mare pentru elevii absolvenți de BAC, ceea ce din start reprezintă o discriminare.
„Din perspectiva elevilor, aceştia vor fi încântaţi. Pentru orice adolescent, orice ban contează. Ce mă întristează este tocmai diferenţa între sume, un 10 la clasa a VIII-a este la fel de dificil de obţinut ca un 10 la clasa a XII-a. Este o măsură discriminatorie. Măsura nu încurajează performanţa din mai multe motive: întâi pentru că vine prea târziu, acum după rezultatele la examene, or ca ceva să te motiveze ar trebui să cunoşti cu mult înainte, să te gândeşti constant, anunţul putând fi făcut în timpul pregătirilor. În al doilea rând, 10 este nota perfecţiunii, o parte din cei care au obţinut nu şi-au propus asta, vorba elevilor, "au picat pe subiect", iar şi din cei care şi-au propus, olimpici fiind, nu au luat nota 10. Deci nu poţi încuraja obţinerea a ceva ce este aproape imposibil de obţinut. Practic, numărul elevilor de 10 este excepţional extrem de mic", declară psihologul Mihai Copăceanu.
„Consider că termenul "stimulent" este nefericit ales, mai ales că este plătit din titlul bugetar "Ajutoare sociale". Sigur, copiii merită recompensaţi pentru performanţă, performanţa lor, a familiilor şi profesorilor lor, de la clasă sau de la meditaţii. Dar programele de stimulare a performanţei, cum e motivată propunerea de hotărâre de guvern, presupun sprijin pentru o performanţă în curs de obţinere, pentru care există premise. Personal, aş fi acordat un fond de premiere şcolilor, care să recompenseze pe acei elevi care au reuşit progres semnificativ într-un mediu neprietenos, care au reuşit fără meditaţii, care au nevoie de un sat, o comunitate care să îi vadă şi felicite", consideră preşedinta Federaţiei Coaliţia pentru Educaţiei, Daniela Vişoianu.
Surse: adevarul.ro, digi24.ro, antena3.ro