Betty Hart and Todd R. Risley sunt cercetatorii care au ajuns la concluzia ca dialogul cu micutii este cea mai importanta activitate pe care parintii trebuie sa o faca in raport cu cei mici. Desi multi parinti spera ca datul al gradinita ii ajuta pe cei mici sa-si dezvolte vocabularul, cei doi cercetatorii au concluzionat ca dialogurile zilnice, in care parintii povestesc cu cei mici, sunt cele care ajuta chiar mai mult la dezvoltarea unui vocabular bogat. Aparent, numarul de cuvinte, felul de a vorbi si durata conversatiilor cu un copil de 3 ani sunt direct influentate de parintii lor.
Copiii trebuie sa inteleaga de la varsta frageda ca asa cum pot vorbi, trebuie sa poata si asculta. Aici intervin parintii. Prin discutiile banale despre culori preferate, vechiculele din trafic sau chiar ingredientele de la inghetata, copiii isi dezvolta vocabularul si capacitatea de a intelege.
Cercetatorii stiu ca pentru unii parinti este destul de greu sa gaseasca intrebarile potrivite de la care sa inceapa o conversatie. Altii nu isi pot adapta vocabularul astfel incat termenii folositi sa nu fie prea greu de inteles de copii. Tocmai de aceea au lansat o serie de trucuri, prin care parintii pot dialoga mai usor cu micutii lor.
Acestia incurajeaza folosirea intrebarilor "Ce?, Cine?, Unde?, Cand?, De ce?", in legatura cu anumite activitati. De exemplu, intrebarea "Ce ai facut astazi?" ar trebui inlocuita cu "Ce jocuri te-ai jucat astazi in pauza?".
Oamenii de stiinta sunt de parere ca parintii ar trebui sa le povesteasca micutilor intamplari din propria copilarie. Lucrurile de care s-au temut, care i-au dezamagit sau de care s-au bucurat pot fi subiectele bune de discutie.
Atunci cand parintii sunt in pana de idei, cercetatorii ii sfatuiesc sa abordeze subiecte simple, precum visele. Pot da nastere unui dialog interesant daca isi intreaba micutii despre visul care i-a speriat sau cel care le-a placut cel mai mult.
Surse: parent.co, literacy.rice.edu.