Efectele pe termen lung ale absenteismului şcolar
Absenteismul are efecte și pe termen lung asupra copiilor! Un studiu realizat de Universitatea Strathclyde din Marea Britanie arata că elevii care lipsesc des de la școală nu își dezvoltă suficient abilitățile sociale și de comunicare și riscă șomajul la maturitate.
Absenteismul școlar este o problemă omniprezentă și are consecințe dăunătoare asupra rezultatelor școlare ale elevilor. Aceştia își dezvoltă abilitățile prin expunere regulată la educație, iar odată ce această expunere este oprită, ei încetează să își mai dezvolte abilitățile. Prin urmare, elevii care frecventează mai rar școala sunt dezavantajați din punct de vedere academic și este posibil să nu progreseze la fel de repede ca elevii care frecventează școala. În plus, elevii care absentează în mod repetat de la școală se pot simți mai puțin conectați cu colegii lor de clasă și se pot lupta să participe la activitățile din clasă și la interacțiunile cu profesorii și cu colegii, ceea ce este în detrimentul dezvoltării lor academice.
Absențele repetate au consecințe şi pe termen lung, care se extind dincolo de școală și până la vârsta adultă. Într-un studiu pre-print (n.r.: nu a fost încă revizuit de alți oameni de știință), s-a ajuns la concluzia că este mai probabil ca elevii care absentează în mod constant să nu obțină nicio calificare și să nu facă parte din forța de muncă la maturitate.
De ce chiulesc elevii de la şcoală
Pandemia de Covid-19 a exacerbat și mai mult problema absenteismului școlar. Studiile indică faptul că rata de prezenţă la şcoală a scăzut comparativ cu cea de dinaintea închiderii școlilor din cauza pandemiei. În Anglia, 25% dintre elevi au lipsit constant de la şcoală în semestrul de toamnă din 2022, fata de 10% inainte de pandemie. Creșterea raportată a absenteismului este, cel mai probabil, rezultatul dificultăților cu care s-au confruntat elevii în timpul perioadei de învățare la domiciliu, precum și, pentru unii, al absenteismului prelungit de la școală în timpul pandemiei.
Dezavantajele socio-economice reprezintă o altă cauză frecventă a absenteismului şcolar. Copiii din medii socio-economice defavorizate au mai multe șanse de a lipsi de la școală decât cei din medii înstărite, arată acelaşi studiu. După închiderea școlilor din cauza pandemiei de Covid-19, această disparitate socio-economică în ceea ce privește prezența la școală s-a accentuat și mai mult. Este greu de găsit dovezi directe care să arate de ce se întâmplă acest lucru. Totuși, în parte, aceasta poate rezulta din impactul statutului socio-economic scăzut asupra educației parentale. De exemplu, este posibil ca părinții care au un loc de muncă cu venituri mai mici să aibă un program de lucru strict, fără flexibilitatea pe care o oferă locurile de muncă cu salarii mai mari. Acest lucru poate însemna că aceștia nu pot urmări îndeaproape dacă copiii lor frecventează școala.
Pe langa saracie, o meta-analiză recentă a descoperit factori de risc suplimentari pentru absențele școlare. De exemplu, elevii cu probleme de sănătate fizică sau mentală, cum ar fi depresia și anxietatea, sunt mai predispuși să lipsească de la școală. Consumul de alcool sau de substanţe intezise, pot, de asemenea, îngreuna mersul la școală.
Apoi, mediul şcolar însuşi poate fi motiv pentru absenţe. Bullying-ul, atmosferă negativă la clasă, o relaţie neplăcută între profesor și elev sunt doar câţiva factori care îi pot determina pe copii să chiulească de la şcoală.
În concluzie, elevii pot fi tentați să chiulească de la școală din cauza unei probleme, cum ar fi bullying-ul, respingerea socială sau faptul că se simt copleșiți de volumul teme. Așadar, este important să comunici cu copilul tău și să înțelegi problemele cu care se confruntă. În loc să îl pedepseşti, oferă-i instrumentele de care are nevoie pentru a face față acestor probleme, fie că asta înseamnă consiliere psihologică sau mai multă încurajare și sprijin din partea ta.
Surse foto: Freepik
Surse articol: theconversation.com, pure.strath.ac.uk, verywellfamily.com