Autismul este o tulburare pervazivă de dezvoltare care afectează limbajul copilului, relațiile sale cu cei din jur și comportamentul general.
Toți copiii cu autism prezintă tulburări de limbaj, în sensul că, fie nu vorbesc, fie dacă vorbesc, limbajul este sărac, neadecvat și adesea neinteligibil. Relațiile copilului cu părinții și frații sunt afectate, aceștia de cele mai multe ori declarând că nu se pot înțelege cu el. Contactul vizual este slab, jocul este nefiresc și copilul pare că face doar ce vrea și doar când vrea. Înainte de a începe terapia, se dezvoltă comportamente stereotipe pe care le exersează îndelung și la care nu renunță cu ușurință: aprinde-stinge luminile, închide-deschide ușile, flutură mânuțele, învârte roțile și alte obiecte, etc.
Ca o consecință, apare întârzierea în dezvoltarea psihică și părintele începe să caute soluții.
Daniela Gavankar, psiholog și președinte AITA (www.autism-aita.ro) ne-a ajutat să înțelegem la ce se referă această abordare și de ce le recomandă părinților mai mult decât ABA. BLUE este o abordare complexă folosită pentru prima dată în cadrul Asociației AITA și care include o serie de tehnici și principii terapeutice, astfel încât ajutorul oferit copilului cu autism să fie cât mai adaptat nevoilor lui. ABA este o abordare foarte eficientă atunci când funcția comportamentului este socială și depinde de cei din jur. Însă nu tot timpul comportamentul poate fi modificat în acest mod, cel mai adesea fiind cerute alte modalități de intervenție. Terapia de integrare senzorială este necesară în majoritatea cazurilor unde dificultățile de atenție și autostimulările sunt mari și dificil de modificat. Logopedia și, în general, stimularea limbajului se face în fiecare sesiune de terapie la noi la AITA și se urmărește atât vorbirea cât și dezvoltarea comunicării în contexte cât mai naturale. În sesiunile de socializare copiii învață să relaționeze și să se joace cu jucăriile sau unii cu alții.
La noi, la AITA, se face terapie comportamentală (ABA), logopedie, terapia axată pe comportamentele verbale, kinetoterapie, terapie senzorială, ocupațională, socializare, dezvoltare personală și emoțională, teoria minții, etc. Fiecare sesiune însă abordează și stimulează comunicarea, socializarea, jocul, independența, generalizarea în situații naturale de viață a deprinderilor dobândite în terapie.
Copiii învață să potrivească obiecte și imagini, dar și să meargă pe bicicletă, învață să imite dar și să danseze, învață pronumele dar și să ia masa împreună cu ceilalți copii, să-și facă curat în cameră și să aștepte liniștiți tramvaiul în stație.
BLUE este o abordare complexă în care terapia se face cu obiective clare dar și cu creativitate, exigent dar și cu mare drag de copii și de lucrul bine făcut.
Despre toate aceste terapii, pe larg la IACB 2018 - International Autism Conference Bucharest, în 19 - 21 octombrie. (www.iacb.ro)