Exemple de jocuri liniștite, ideale pentru copiii de la 4 ani în sus
„Ghicește cine e!"Pentru acest joc este necesar ca participații să fie așezați într-un cerc. Unul dintre copii va fi desemnat (prin tragere la sorți) să fie cel ce va trebui să ghicească numele unui alt copil din grup, care va trebui să facă tot felul de mișcări . Copilul care s-a separat de restul cercului și ghicește va trebui să margă într-o altă încăpere sau să se ascundă după un perete, după o mobilă înaltă etc., astfel încât să nu poată vedea ce se întâmplă în cerc.
Cel al cărui nume urmează fie ghicit va trebui să facă tot felul de mișcări, dar fără gălăgie (de exemplu, va da din cap, va imita mișcările unui fluture, își va roti brațele etc.), iar ceilalți din cerc vor trebui să îl imite. Cel ce va executa astfel de mișcări va trebui să le schimbe rapid, cam la 5 secunde.
După ce termină de făcut mișcările, copilul respectiv va reveni în cerc, la locul său. Copilul celălalt, care trebuie să ghicească despre cine este vorba, va avea la dispoziție două încercări pentru a ghici despre care copil este vorba.
În cazul în care nu-și va da seama despre cine este vorba, atunci acela care s-a mișcat în tot felul va fi următorul desemnat să ghicească. Dacă va reuși să ghicească, va avea dreptul să aleagă el pe cine vrea să fie următorul care va face acest demers.
Jocul va dezvolta perspicacitatea copiilor și îi va învăța să se concentreze mai bine pe parcursul unei activități.
„Haideți să facem o creatură din fructe/legume"
Chiar și copiii mai mici de 5 ani ar putea fi implicați, la o petrecere, în următoarea activitate.
Ei vor fi împărțiți pe mici echipe și vor primi bucăți sau legume/fructe întregi, dar și o „recuzită" ajutătoare (cum ar fi bețe de frigărui, scobitori, umbreluțe de cocktail etc.) pentru a putea să creeze un animal real sau imaginar.
Este o activitate la care copiii nu vor face gălăgie și care îi va învăța să lucreze în echipă, dezvoltându-le creativitatea și îndemânarea. Ai însă grijă ca micuții să fie supravegheați de un adult, în condițiile în care unele elemente din „recuzită" i-ar putea răni.
„Cine este maimuța?"
Copiii (de la 4 ani în sus) își vor alege un „lider". Acesta va trebui să părăsească încăperea.
Cât timp va lipsi, ceilalți participanți vor trebui să desemneze o „maimuță". Când „liderul" va reveni în cameră, „maimuța" nu se va desprinde de grup și va trebui să facă tot felul de mișcări, fără a face gălăgie, pe care și ceilalți să le imite. Spre exemplu, va da din cap, va face exerciții cu brațele, va face mici pași de dans, dar nu avea voie să vorbească. Restul grupului va trebui să urmeze „maimuța".
„Liderul" va trebui să-și dea seama cine este de fapt „maimuța". Va avea la dispoziție 2 încercări. Dacă va reuși, „maimuța" va deveni „liderul" în runda următoare.
„Cine se ascunde?"
Jocul acesta este adecvat și pentru copiii mai mici (începând cu vârsta de 4 ani), dezvoltându-le perspicacitatea.
În scopul organizării jocului, va fi nevoie să existe un perete, o piesă de mobilier înaltă sau o draperie prin care să nu se vadă, astfel încât micuții să se poată ascunde în spatele acesteia.
Prin tragere la sorți se va elege un copil care va trebui să ghicească. Restul participanților se vor ascunde în spatele unuia dintre obiectele menționate mai sus și îi vor arăta copilului ce nu este cu ei, rând pe rând, fie un braț, fie un picior, fie nasul etc.
„Misiunea" acestuia va fi să recunoască fiecare copil ascuns. Dacă va reuși din prima încercare, va primi 5 puncte. Dacă va reuși din cea de-a doua va primi 4, după cea de-a treia 3 etc..
Ce jocuri, pentru o petrecere fără gălăgie, sunt ideale pentru copiii mai mari (de la 6 ani în sus)
„Lasă-mă să-ți spun o poveste"
Este un joc potrivit pentru copiii mai măricei, ce îi va stimula să-și dezvolte vocabularul, dar și capacitatea de atenție și de concentrare.
Cineva din grupul de participanți va trebui să înceapă o poveste spunând un enunț format din 4 cuvinte. Următorul participant va trebui să procedeze la fel, având însă grijă ca ceea ce va spune să fie în legătură cu ceea ce a spus copilul de dinainte.
În funcție de vârsta copiilor, jocul poate să devină mai dificil. De exemplu, se pot impune reguli precum:
• Să nu se repete cuvintele în cadrul unui enunț (De pildă, să nu se spună: „Era o zi friguroasă, friguroasă...")
• Enunțurile pot fi mai lungi de 4 cuvinte
Jocul se va termina când participanții se vor plictisi sau când povestea rezultată nu va avea nicio logică.
„Ghicește câte petale sunt"
Nici acest joc pentru petrecere nu presupune să fie gălăgie, ci îi va ajuta pe copii să se calmeze, să se concentreze și să învețe câte ceva despre natură.
Pentru ca cei mici să se poată juca, va fi nevoie să aibă la dispoziție o floare cu multe petale (de exemplu, un trandafir, o margaretă etc.), câte un creion și o bucățică de hârtie.
Floarea va trebui să treacă rapid pe la fiecare copil, ce va trebui să o observe și să noteze pe hârtie câte petale crede că are.
La final, după ce copiii au terminat de analizat floarea, un adult se va așeza în fața copiilor și va începe să numere, cu voce tare, petalele florii. Copilul care a fost cel mai aproape de numărul real de petale, va fi câștigătorul.
„Punguța cu mistere"
Și acest joc, desfășurat fără gălăgie, va testa perspicacitatea copiilor. El se va adresa unor copii mai mari de 6 ani, care știu deja să scrie.
În vederea organizării jocului, se va proceda așa:
• Într-un săculeț prin care nu se vede vor fi introduse 10 obiecte, dar nu toate odată, ci câte unul.
• Copiii vor sta în cerc și va primi fiecare câte o listă, pe care se află scrise numerele de la 1 la 10. În dreptul fiecăruia se va nota numele unui obiect.
• Odată ce un obiect va fi introdus în săculeț, acesta va trece pe la fiecare participant, care nu are voie să se uite la e, ci doar să-l pipăie pentru a-și da seama despre ce este vorba. Va trebui apoi să noteze, în dreptul fiecărui număr de pe foaie, numele obiectului din săculeț.
• Când toți participanții au terminat de analizat și de completat întreaga listă, vor trebui să spună ce au scris.
• Acela care a ghicit corect, de cele mai multe ori, denumirea obiectelor din săculeț, va fi declarat câștigător.
Pantomimă
Jocul se adresează doar copiilor ce știu deja să scrie și să citească.
Astfel, pe niște bucăți de hârtie se va scrie denumirea unor obiecte (cum ar fi „bomboană", „balon", „pix" etc.. Hârtia nu va fi transparentă și va fi îndoită, pentru ca niciun copil să nu poată vedea ce este pe ea.
Fiecare copil va primi câte o hârtie pe care este scrisă denumirea obiectului. După ce toți copiii vor primi hârtiile, fiecare, rând pe rând, va trebui să se uite la ceea ce a primit, dar fără ca ceilalți să vadă despre ce este vorba.
După aceea, copiii vor avea misiunea ca fiecare să-și facă un număr de pantomimă, prin care să prezinte obiectul de pe hârtia primită, iar ceilalți vor trebui să-și dea seama despre ce este vorba.
Copilul care va ghici primul despre ce este vorba va primi ca premiu obiectul respectiv.
Acest joc, ce va antrena perspicacitatea copiilor, ar trebui să continue până când toți vor avea câte un premiu.
„Ce am văzut în fotografie?"
Jocul este adecvat copiilor mai mari și le va „testa" capacitatea de atenție și memoria.
Se va proceda în felul următor:
• Copiii vor sta în cerc
• Ei vor trebui să se uite, rând pe rând, la o fotografie, cât mai complexă. Fiecare va trebui să o privească aproximativ 30 de secunde, până când aceasta va ajunge la următorul copil.
• După ce fiecare s-a uitat la ea, fotografia va fi ascunsă.
• Un alt copil, care știe să scrie sau chiar un adult, îl va întreba pe fiecare copil din cerc ce a reținut din fotografie. Va scrie apoi pe o listă numele copiilor și ce au reținut după ce au privit-o.
Va fi învingător acela care a dat cele mai multe detalii referitoare la fotografia văzută.
„Despre ce animal este vorba?"
Pentru ca acest joc să se poată desfășura, este nevoie să existe un set de flash-carduri (48) cu animale. Ele pot fi împărțite pe categorii, fiecare categorie având un „cod" de culoare. De exemplu, verde pentru ușor, galben pentru mediu, roșu pentru dificil. În cadrul setului de flash-carduri vor trebui să existe și unele cu întrebări orientative, la care să se poată răspunde cu „Da" și „Nu" și care să ofere informații precise despre animale, cum ar fi despre habitat, despre dimensiune, culoare, mod de hrănire etc.
Jocul se va desfășura în felul următor:
• Prin tragere la sorți, va fi desemnat primul copil care să extragă din teancul de flash-carduri unul.
• Ceilalți copii vor trebui să-și dea seama despre ce animal este vorba, după ce-i vor pune primului întrebări, la care acesta va trebui să răspundă doar cu „Da" sau „Nu"
• Copilul care va reuși să ghicească va primi flash-cardul cu animalul respectiv și va avea dreptul să fie el cel ce va extrage următorul flash-card.
Avantajul acestui joc este că poate fi adaptat în funcție de vârsta (peste 6 ani) și de cunoștințele participanților, oferindu-le ocazia de a-și îmbogăți cunoștințele despre animale.
Citește și: 10 Jocuri pentru copii care ii invata animalele
Voi mai puteți să dați și alte exemple de jocuri pentru o petrecere de copii, dar care să se poată desfășura fără gălăgie?
Citește și: 10 Jocuri pentru petrecerile aniversare ale copilului
Surse:
www.activityvillage.co.uk, www.thespruce.com, www.party-games.zaural.ru