Primul argument pe care specialiștii îl aduc, din acest punct de vedere, este că, dacă un copil mai mic va vedea că nu este capabil să citească, nu se va simți deloc în largul său și va suferi mai mult decât credem. Mai ales băieții se pot confrunta cu așa ceva.
Pentru a veni în sprijinul unui asemenea argument, s-au avut în vedere informații privind abilitățile de a citi ale copiilor din Marea Britanie. S-a constatat că aproximativ un sfert dintre copiii de 14 ani nu reușesc să se descurce suficient de bine la acest capitol.
De asemenea, în ciuda eforturilor autorităților din această țară de a-i introduce pe cei mici într-o educație formală de la vârste tot mai mici , nu s-a remarcat, în ultimii 50 de ani, un progres în privința abilității de a citi corect.
Chiar dacă la prima vedere se pare că un copil ar putea să dobândească achizițiile necesare pentru a învăța să citească încă de la vârsta de 4-5 an, experții spun că, pe termen lung, efectele nu vor fi cele așteptate. Băieții sunt mai vulnerabili din acest punct de vedere întrucât instruirea mai formală presupune să nu mai fie la fel de activi. În schimb, pentru fetele din mai multe culturi acest fapt nu ar fi la fel de dăunător.
Reprezentanți ai autorităților din educație din Marea Britanie vor să alcătuiască o programă școlară special adresată copiilor mai mici de 6-7 ani care vor fi implicați în educația de tip formal. Se dorește ca aceștia să facă de timpuriu progrese în ceea ce privește abilitățile de a citi și de a socoti, argumentul fiind că așa vor dobândi și abilități de gândire critică, esențiale în viață.
Un alt argument al specialiștilor care nu susțin deprinderea copiilor cu cititul de la vârste mici este că, dacă se va demara acest proces prea devreme, copiii își vor pierde interesul pentru citit când vor crește.
În același timp, un studiu amplu, efectuat în 55 de state, a demonstrat că nu se poate vorbi despre o îmbunătățire a abilităților de a citi în cazul unei intrări timpurii în sistemul de educație formală. Pentru a se ajunge la această concluzie, au fost studiați copii de 9, respectiv de 15 ani. Odată ajunși la vârsta de 15 ani, cei care învățaseră de mici să citească nu făceau acest demers mai bine decât aceia care citeau de la vârste mai mari.
Surse:
www.newscientist.com, www.theguardian.com
Surse foto: www.pixabay.com