- Chhatrapati Shivaji Terminus, India
- Gara Union, Washington
- Gara Centrala, Amsterdam
- Gare de Lyon, Paris
- Kazanski, Moscova
- St. Pancras International, Londra
- Gara Cailor Ferate, Maputo, Mozambique
- Gara Dunedin, Noua Zeelanda
- Gara Sirkeci, Istanbul, Turcia
- Gara Sao Bento, Porto, Portugalia
- Gara Centrala, Helsinki, Finlanda
Calatoria cu trenul nu este numai rapida si eficienta, dar ofera si ocazia de a admira in timpul acesteia cateva dintre cele mai frumoase cladiri, adevarate exemple de arhitectura practica si estetica. Desi trenul este, in prezent, cel mai putin folosit mijloc de transport in ceea ce priveste calatoriile de placere, calatoria cu trenul era, pe vremuri, un simbol al progresului, al inovatiei in modul de a calatori, ceea ce a determinat monarhi, arhitecti si proiectanti sa construiasca gari magnifice pentru a impresiona pasagerii. De la capodopere Beaux-Arte pana la capodopere arhitecturale moderne, iata cateva dintre cele mai frumoase gari din lume.
Chhatrapati Shivaji Terminus, India
Unul dintre monumentele de Patrimoniu Mondial protejate de UNESCO, cunoscuta in trecut ca Victoria Terminus, gara Chhatrapati Shivaji Terminus reprezinta un amestec fabulos de stiluri, de la gotic victorian la Mughal, un stil traditional indian, avand ca inspiratie stilul garii St. Pancras, dar si un palat indian, atat arhitectul, cat si constructorii incarcand sa fuzioneze cele doua culturi. Cladirea garii, deschisa in anul 1887, a fost proiectata de catre Frederick William Stevens si denumita Victoria, in onoarea jubileului Reginei Victoria care avea loc in acel an. De-a lungul anilor, cladirii originale i s-au alaturat alte cladiri mai noi, care au fost proiectate astfel incat sa se asemene cu stilul original al garii. Numele garii a fost schimbat in actuala denumire in 1996 pentru a-l onora pe Chhatrapati Shivaji, fondatorul imperiului Maratha, insa multi inca ii mai spun Gara Victoria. In zilele noastre, gara Chhatrapati Shivaji este cea mai aglomerata gara din India, fiind parcursa atat de trenuri-naveta, locale, cat si de trenuri de lunga distanta. In cazul in care imaginea garii ti se pare cunoscuta desi nu ai vizitat India, trebuie sa stii ca aceasta gara a fost gazda unei secvente din filmul "Vagabondul milionar"
Pont Qbebe: Daca vei ajunge vreodata sa poposesti in aceasta gara, observa cele doua elemente sculptate: leul, care simbolizeaza Anglia si tigrul, care simbolizeaza India.
Gara Union, Washington
O capodopera a arhitecturii Beaux-Arts, Union Station a stabilit precedentul pentru monumentele importante din Washington DC, inclusiv Monumentele Lincoln si Jefferson, Triunghiul Federal, cladirea Curtii Supreme si Galeria Nationala de Arta. Cladirea garii a servit ca model pentru gara din Milano. Daniel H. Burnham arhitectul-principal al Targului Mondial din Chicago a incercat ca gara sa imite Baile lui Caracalla si Diocletian si Arcul monumental de la Roma. In holul principal al garii din Washington, tavanul boltit, casetat alb creeaza o impresie puternica celor care il privesc. Afara, fatada de piatra, cu randuri sale de coloane si statui priveste direct spre Capitol.
Pont Qbebe: Gara are un apartament prezidential care este copia fidela a celebrului Birou Oval din Casa Alba - peretii de aici par facuti din piele si mahon, insa in realitate s-a folosit o tehnica de pictura numita "trompe l'oeil" cu ajutorul careia se creeaza imagini aparent tridimensionale.
Gara Centrala, Amsterdam
Constructia uriasei Gari Centrale a Amsterdamului a marcat blocarea panoramei maritime a orasului, avand in vedere ca pana atunci nicio cladire de asemenea anvergura nu strajuise malurile orasului. Constructie uriasei gari a Amsterdamului a presupus ca inginerii sa creeze 3 insule artificiale si sa etanseze 8600 piloni de lemn sub fundatie pentru a sustine cladirea. Gara a fost finalizata in anul 1889 si a asigurat tranzitul feroviar pentru orasul canalelor. Rezidentii protestanti ai orasului au protestat la inceput sustinand ca detalii gotice ale cladirii sunt "prea catolice", insa in zilele noastre cladirea garii este considerata a fi un exemplu perfect al arhitecturii neo-renascentiste olandeze.
Pont Qbebe: Pierre Cuypers, arhitectul care a proiectat gara, este si autorul cladirii muzeului Rijksmuseum, care gazduieste una dintre cele mai impresionante biblioteci din lume.
Gare de Lyon, Paris
Comandata special pentru Expozitia Mondiala din anul 1900. Gare de Lyon din Paris exemplifica minunat arhitectura timpului in care a fost conceputa: turnul cu ceas urias, fatada din piatra, tavanul din sticla si fier, dar, mai ales detalii in stil Beaux Arte. "Trenul albastru", restaurantul opulent al garii a hranit oaspeti de seama, inca din anul 1901, printre cei care i-au trecut pragul numarandu-se Salvador Dali, Coco Chanel, Brigitte Bardot si Jean Cocteau. Gare de Lyon este punctul terminus al liniei Paris-Marsilia si deserveste trenurile ce se indreapta spre sudul si estul Frantei, cat si cele ce calatoresc spre si dinspre Elvetia, Italia, Germania si Spania.
Pont Qbebe: Multe dintre trenurile ce pleaca din frumoasa Gare de Lyon se indreapta spre statii la fel de incantatoare din Nisa, Monaco si alte destinatii minunate ale Rivierei Franceze.
Kazanski, Moscova
Statiile de tren, la fel precum cele de metrou, sunt surprinzator de frumos decorate in Mosova, iar Gara Kazanski nu face exceptie. Gara Kazanski este punctul terminus vestic pentru trenul trans-siberian si cea mai mare gara din Moscova. Proiectata de arhitectul Alexey Shchusev, care a fos preferat atat de tarii Rusiei, dar si de Stalin, proiectul garii a fost demarat in anul 1913 si definitivat abia in anul 1940. In gara Kazanski atentia ne este atrasa in egala masura de mai multe stiluri arhitecturale: Art Nouveau, detalii extrase dintre cele ale Kremlinului si Rococo la interior.
Pont Qbebe: In restaurantul garii cei care iau masa o fac sub un tavan decorat in mod elaborat, o adevarata opera de arta.
St. Pancras International, Londra
Imensa cladire a garii St. Pancras din Londra intampina pasagerii care sosesc la Londra nu numai de pe teritoriul Regatului Unit, ci si dinspre Franta, Belgia, sau calatorii ce folosesc Eurostar. Supranumita uneori "catedrala cailor ferate", aceasta gara londoneza a fost deschisa in anul 1868 dupa 20 de ani in care s-a lucrat la ea, pentru a conecta caile ferate pe care se circula intre East Midlands si Yorkshire. La acea vreme, gara proiectata de William Henry Barlow era cel mai mare spatiu acoperit din lume. Fatada gotica din caramida rosie este marturia superbei arhitecturi victoriene si a supravietuit frumos chiar si celui de-al doilea razboi mondial. Desi s-a aflat in pericol de dezafectare in anii 60 - moment in care gara St. Pancras era considerata inutila - gara a fost salvata de admiratorii sai, printre care se numara si poetul laureat al premiului Nobel John Betjeman. In zilele noastre, gara are 15 platforme si nu reprezinta o oprire doar pentru trenurile traditionale, ci este si statie de metrou, shopping center si statie de autobuz.
Pont Qbebe: Cladirea garii St. Pancras adaposteste nu doar gara in sine, ci si multe magazine, restaurante si baruri - chiar si un bar in care se serveste exclusiv sampanie.
Gara Cailor Ferate, Maputo, Mozambique
In capitala statului Mozambique, Maputo, se afla o gara care este recunoscuta de publicatia Newsweek ca fiind una dintre cele mai frumoase gari din lume. Minunata cladire in alb si verde ne incanta privirea cu nenumarate arcade si stalpi in stil victorian. A fost proiectat de catre celebrul arhitect Gustave Eiffel dupa ce devenise deja cunoscut datorita Turnului Eiffel din Paris. In zilele noastre, frumoasa gara nu serveste numai pentru transportul feroviar, ci este si spatiu public pentru petrecerea timpului liber, aici desfasurandu-se periodic concerte, evenimente culturale si parade de moda. O vizita in gara va face sa va simtiti ca si cum ati calatori in timp, datorita bancilor de lemn, ghiseelor pentru bilete si expozitiei de locomotive cu aburi.
Pont Qbebe: Chiar daca nu ai de gand sa faci o plimbare cu trenul din Maputo, poti sa vizitezi gara, mai ales ca este foarte aproape de gradina botanica si poti avea sansa sa asisti la un spectacol.
Gara Dunedin, Noua Zeelanda
George Troup a proiectat cladirea garii Dunedin intr-un stil flamand renascentist, ceea ce i-a atras porecla de "George, omul de turta dulce". Elementele distinctive sunt realizate din bazalt negru adus din Kokonga, combinat cu piatra de Oamaru. Granitul roz accentueaza designul garii, iar acoperisul din teracota contine sindrila adusa din Marsilia. Ferestrele care intregesc decorul garii sunt realizate din vitralii reprezentand locomotive cu abur ce se reflecta magnific pe podeaua din mozaic. Cladirea garii a fost finalizata in anul 1906, insa datorita faptului ca fluxul de pasageri a crescut dramatic de-a lungul anilor, acum cladirea este folosita nu numai in scopul strict de gara. De fapt, etajul superior al cladirii gazduieste acum Galeria Celebritatilor Sportului din Noua Zeelanda si Societatea Artistica Otago.
Pont Qbebe: Gara gazduieste Galeria Celebritatilor Sportului din Noua Zeelanda, singurul muzeu al sporturilor din Noua Zeelanda.
Gara Sirkeci, Istanbul, Turcia
Cunoscuta si sub denumirea de Gara Istanbul, aceasta gara a fost proiectata de catre arhitectul Jachmund si si-a deschis portile in anul 1890. Designul garii este considerat a fi cel mai reprezentativ al curentului orientalist european si pastreaza influentele numerosilor arhitecti care au participat la constructia acesteia. Gara era foarte moderna pentru acele vremuri, fiind dotata cu iluminare pe gaz si incalzire, inca din ziua deschiderii sale. A fost inaugurata ca punctul terminus al traseului parcurs de celebrul tren Orient Express, care pornea de la Paris, prin urmare nu este de mirare ca stilul sau imbina elemente franceze Art Nouveau si detalii arhitecturale specific otomane. Gara Sirkeci, cu o suprafata de aproximativ 1200 metri patrati a fost admirata de calatorii ce au ajuns acolo nu numai pentru stilul general, ci si pentru ferestrele vitrate si fatada din piatra si caramida. Trenurile care ajung in gara trec pe langa faimosul palat Topkapi, unul dintre cele mai spectaculoase palate din intreaga lume. Desi vechea intrare in gara nu mai este folosita, trenurile inca mai trec prin aceasta gara.
Pont Qbebe: Poti retrai faimoasele calatorii Orient Express pe ruta Venetia-Simplon - inca sunt folosite pe aceasta ruta trenurile din 1930.
Gara Sao Bento, Porto, Portugalia
Amplasata pe locul unde a fost manastirea Sf. Bento de Ave Maria, gara Sao Bento este admirata pentru picturile murale in alb si albastru ce infatiseaza scene din istoria zbuciumata a Portugaliei. Artistul Jorge Colaço a avut nevoie de 14 ani pentru a definitiva opera de arta compusa din 20.000 de placi de ceramica fina. Exteriorul garii nu se lasa mai prejos: arhitectul Marques da Silva s-a inspirat atunci cand a proiectat gara din arhitectura pariziana si a inclus in designul cladirii un acoperis mansardat si o fatada acoperita cu piatra.
Pont Qbebe: Poti pleca intr-o calatorie cu trenul din aceasta gara spre Coimbra unde poti vizita Biblioteca Joanina, una dintre cele mai uluitoare biblioteci din lume.
Gara Centrala, Helsinki, Finlanda
Unul dintre cele mai cunoscute simboluri arhitecturale ale Finlandei este si cea mai vizitata cladire din intreaga tara. Designul a fost gandit de arhitectul finlandez Eliel Saarinen care a prezentat proiectul garii la un concurs de arhitectura. Designul original al arhitectului era cat se poate de scandinav, intr-un stil romantic national, insa atunci cand a castigat concursul a starnit o dezbatere uriasa asupra ideii ca toate cladirile publice locale trebuie sa aiba un stil arhitectural mai modern. Din acest motiv, Saarinen a regandit planul cladirii garii si a creat un design unic dupa care s-a construit actuala gara ce a fost deschisa in anul 1919.
Pont Qbebe: Gara are un lounge privat rezervat exclusiv pentru presedintele Finlandei si oaspetii sai oficiali. Acest lounge a fost proiectat initial pentru a fi folosit de catre imparatul Rusiei, dar dupa ce al doilea razboi mondial a intarziat inaugurarea garii, spatiula fost realocat presedintelui finlandez.
Surse foto: wordlesstech.com; go-trans-siberia.com; wikimedia.org; tripomatic.com; panoramio.com; littleaesthete.com