„Unde-s doi puterea crește!"
Dacă vrei să-ți obișnuiești copilul să nu fie egoist și să accepte să împartă lucrurile cu ceilalți, propune-i următoarea activitate: să pictați ceva împreună.
Obiectivul va fi ca al tău copil să învețe să-și împartă instrumentele de pictat, precum și să colaboreze cu tine în alegerea temei desenului vostru. De asemenea, va fi nevoie să-și aștepte rândul până când vei picta tu ceva, dar va trebui să-ți dea, la un moment dat, instrumentele cu care pictează el.
Repetați mai des această activitate, până când vei observa că al tău copil nu va manifesta niciun fel de „rezistență" când va veni vorba să împartă.
Joc de rol- „Și jucăriile știu să împartă"
Poți să-ți obișnuiești copilul cu ideea că trebuie să împartă și dacă îl vei implica într-un joc de rol.
Pur și simplu lasă-l să-și aleagă jucăriile preferate și vă veți imagina un dialog între două sau mai multe dintre ele. Acesta trebuie să fie legat de ideea de a împărți.
Ajută-l pe copil să aleagă replicile potrivite pentru fiecare personaj și vezi ce atitudine are față de ideea de a împărți ceva cu altcineva. Încurajează-l să formuleze replici prin care să dovedească faptul că a înțeles că este bine să împarți.
Un astfel de joc nu numai că îl va învăța pe copil să nu fie egoist, dar îi va dezvolta și vocabularul și imaginația.
„Dă mai departe biscuitele!"
În special copiii mai mici (sub 5 ani) sunt potriviți pentru a fi implicați în următorul joc.
Veți lua niște biscuiți și îi vei spune copilului să îi dea unei alte persoane. La rândul ei, acesta va da biscuiții mai departe.
Activitatea îl va face pe copil să înțeleagă că să împarți este un lucru normal și se va obișnui să nu fie egoist.
Realizați un puzzle
Să se facă un puzzle în echipă va fi un bun exercițiu pentru ca un copil să învețe să nu fie egoist. Astfel, va trebui să-și aștepte rândul, să aibă răbdare până când coechipierul va identifica piesa potrivită pentru a o pune la locul ei etc.
În plus, un puzzle stimulează răbdarea, capacitatea de concentrare, răbdarea și capacitatea de a găsi soluții la o problemă.
Să facem un turn mare!
Copiiilor le place să realizeze construcții înalte, așa că sigur vor fi încântați să primească niște cuburi din care să obțină un turn.
Activitatea va fi totodată și un bun „exercițiu" pentru îndemânare, răbdare și, nu în ultimul rând, pentru a învăța să împărți o sarcină cu celălalt.
„Mingea magică"
Și acest joc va fi numai bun pentru a-l învăța pe copil să nu fie egoist, să împartă și să colaboreze cu ceilalți.
Tot ce ai de făcut este să faci rost de o minge mare, care să poată fi rostoglolită pe o suprafață mare. Pentru a se desfășura în bune condiții, este necesar să mergeți afară și să existe un mic grup de copii (mai mari de 3-4 ani).
„Misiunea" copiilor este să pună fiecare mânuța pe minge și să o împingă fiecare câte puțin, așteptând mereu ca și ceilalți să poată pune mâna pe ea. Cu alte cuvinte, mingea va trebui împinsă simultan de toți copiii, fără a-i da drumul.
„Supă pentru toți"
Jocul va porni de la o poveste și se adresează unui grup de copii. Astfel, copiii vor afla că într-un sat, demult, locuitorii săi nu doreau să-și împartă bunurile unii cu alții. Atunci conducătorii satului au decis ca în sat să se pregătească o supă de pietre, care să poată fi împărțită între toți. Sătenilor nu le-a convenit să pregătească o asemenea supă, așa că au venit fiecare cu ce au avut.
Copiii vor trebui să pregătească și ei o „supă" pentru ei și pentru alți oaspeți. În acest scop, fiecare va trebui să vină cu câte ceva. La sfârșit, „produsul" rezultat va fi împărțit fiecăruia.
O asemenea activitate îi va învăța pe participanți să fie mai generoși, să împartă unii cu alții din bunurile lor.
„Să atingem statuia"
Acest joc îi va învăța pe copii să-și aștepte rândul și să fie răbdători.
Copiii vor primi fiecare câte un prosop de hârtie, pe care-l vor ține pe cap, în timp ce vor merge dintr-un capăt al altul al încăperii în care se desfășoară jocul. Copilului căreia îi va cădea prosopul de pe cap se va transforma în „statuie".
Restul de participanți vor avea „misiunea" de a-l face să nu mai fie „statuie", pur și simplu atingândul-l. Condiția este însă ca fiecare să-și aștepte rândul cuminte!
„Găsește-l! /Găsește-o!"
Și acest joc este adecvat unui grup de copii, învățându-i că este important să nu fim egoiști, ci să acceptăm să ne unim forțele și cu alții în vederea atingerii unui scop.
Copiii se vor așeza în cerc. Se va trage la sorți cine va sta în mijlocul cercului. Copilul respectiv va spune o culoare, în timp de restul vor începe să meargă prin camera/ spațiul de joc din exterior. Ei vor fi rugați să identifice un anumit obiect/ unul dintre copiii care este/ poartă culoarea solicitată. Scopul va fi ca aceasta să fie atinsă, iar participanții vor trebui să se unească pentru a ajunge la ea.
Spre exemplu, primul copil din rând îl va atinge pe celălalt, care la rândul său îl va lua la rând pe următorul și tot așa.
Joc de memorie
Prima dată va trebui să pregătiți niște flash-carduri, care să fie în perechi.
Jocul se va desfășura așa: flash-cardurile vor fi așezate pe o suprafață plană, iar copiii le vor privi pentru câteva minute. După aceea vor fi amestecate și întoarse cu fața în jos. Fiecare copil va trebui să întoarcă, pe rând, câte două flash-carduri, în așteptarea unei perechi. Dacă nu va face perechea, îl va lăsa pe următorul.
De asemenea, ideal va fi ca jocul să nu fie privit ca o competiție. De acee, perechile se vor pune separat și se va constitui un teanc numai din ele. Astfel, copiii vor înțelege mai bine că au colaborat pentru atingerea unui scop: identificarea flash-cardurilor pereche.
Citește și: 10 Jocuri pentru dezvoltarea memoriei copilului
„Cum se simte el/ ea?"
Pentru ca un copil să nu devină egoist, este necesar să învețe și să manifeste empatie față de ceilalți.
Nu va fi dificil să-l obișnuiești și cu empatia propunându-i următorul joc:
• Pregătește un set de flash-carduri, care să înfățișeze chipuri cu diverse stări
• Va trebui să existe un grup de copii.
• Flash-cardurile vor fi întoarse cu fața în jos și fiecare copil va trebuie să ia câte unul și să spună cum crede că se simte persoana reprezentată acolo. Demersul va continua până când toate flash-cardurile vor fi identificate
Jocul va avea rolul nu numai de a-i familiariza pe copii cu diversitatea stărilor/emoțiilor, ci îi va învăța și să-și aștepte rândul într-o activitate, fără a-i deranja pe ceilalți.
Citește și: 5 Activitati care iti invete copilul empatia
Voi mai știți și alte jocuri, menite să-l determine pe copil să nu devină egoist?
Surse:
www.care.com; www.howtoadult.com;www.naeyc.org;www.playworks.org