Legatura cauza-efect la bebelusi - ce este?
Legatura cauza-efect la bebelusi - dezvoltare
Se pare ca aceasta legatura este constientizata in mod evident in jurul varstei de 4 luni si, in mod surprinzator, este descoperita accidental. De exemplu, bebelusul agita zornaitoarea si observa un sunet produs de aceasta. La aceasta varsta, memoria sa este in curs de dezvoltare si isi va aminti ce anume a condus la respectiva reactie, continuand sa experimenteze noi modalitati de a o produce din nou. Statisticile indica faptul ca intre 4-7 luni bebelusul va descoperi ca unele lucruri fac zgomote cand sunt scuturate sau lovite, prin urmare puteti observa cum loveste zornaitoarea de masa sau o lasa sa cada din mana pentru a urmari rezultatul (este modul sau de a experimenta evenimente previzibile).
Contextele sociale sunt de asemenea pline de exemple de cauza si efect. Astfel, pe masura ce bebelusii interactioneaza cu cei din jur, vor descoperi cum pot face o persoana sa zambeasca daca deschid gura sau daca bat din palme. Pe masura ce bebelusul invata sa manance, apar tipare de comportament pe care trebuie sa le urmarim, deoarece modul in care interactionam si raspundem la ele va influenta stadiul invatarii simbolisticii si a limbajului. Astfel, vor descoperi ca, daca duc bucata de mancare la gura, o pot mesteca sau daca o arunca pe jos vor produce o pata colorata (a doua varianta li se pare de obicei mult mai distractiva).
Cel mai adesea, insa, invata aceasta legatura prin joaca, uneori sub forma extrem de simpla. Astfel, daca inchid si deschid o usa sau rostogolesc o minge pe jos observa ce impact au ei asupra anumitor obiecte si ca pot manipula propriul univers. Deseori, se folosesc de descoperirile in acest sens pentru a atrage atentia. Astfel, inca de la nastere stiu ca daca plang vor primi hrana sau o mangaiere, daca fac ceva ce nu au voie vocea mamei va avea un ton diferit (mai puternic) si in mod evident mama se va concentra asupra lor (chiar daca pentru a-i certa). Este extrem de important sa urmarim modul in care afecteaza descoperirea acestei legaturi bebelusii mai mari care pot musca sau lovi alti copii pentru ca au observat o reactie din partea partenerului de joaca si, de aceea, atragerea atentiei in mod constant insotita de explicatii (muscarea/lovitul doare si nu este bine sa faci asa; nici tie nu iti place sa fi muscat de alt copil) reprezinta o modalitate normala de a interveni.
Copiii sunt curiosi in mod natural si continua sa se implice in explorare si joaca, iar fenomenul cauza-efect le produce o placere deosebita, deoarece le place sa fie surprinsi. Piaget a constatat faptul ca cei mici invata astfel, prin intermediul jocului, cand reusesc sa provoace sau sa modifice anumite lucruri si se dezvolta armonios, niciun fel de program de instruire al adultilor neputand substitui importanta acesteia (prin observatiile, activitatile si cunostintele direct dobandite). Observatiile devin un instrument in intelegerea relatiilor, realizarea predictiilor si intelegerea de ce anumite lucruri se petrec intr-un anumit mod, iar aceste experiente cladesc memoria impresiilor si a experientelor din viata.
Apare de asemenea drept consecinta si constientizarea permanentei obiectelor, ca ceva poate exista chiar daca nu este in raza lor vizuala, in acest caz jocurile de-a ascunselea obiectelor sau parintilor fiind de ajutor. Aceasta constientizare va determina bebelusul sa caute obiectul ascuns sau sa arunce jucarii peste pat sau din scaunul de masa pentru a va urmari cum le recuperati (actiunea conduce la o reactiune).
Chiar si trecerea la olita reprezinta un aspect al acestei legaturi cauza-efect, insa pentru a avea succes, copilul trebuie sa recunoasca senzatia care desemneaza necesitatea fiziologica. In acest sens el poate trage de scutec, se poate opri din ceea ce face cateva secunde pentru a se concentra sau chiar va va spune ca are nevoie la olita.
Legatura cauza-efect la bebelusi - cum putem ajuta
- fiti consecventi in comportament. Daca reactionati diferit de fiecare data cand prezinta acelasi comportament, va intelege cu greu logica din spatele reactiei voastre. Cu cat este mai clara, mai consecventa si mai previzibila lumea sa, cu atat va intelege mai bine legatura cauza-efect. De la varsta de 3 luni veti observa ca va incepe sa va cheme cand are nevoie (in modul sau propriu, non-verbal).
- in jurul varstei de 3-4 luni ii puteti oferi o saltea de activitati cu jucarii ce pot fi agitate deasupra si veti observa cum miscarile mainii se modifica treptat de la aleatorii la controlate, pe masura ce invata sa loveasca si sa miste jucariile. Aceasta activitate il va ajuta sa stabileasca conexiunea intre ceea ce face corpul si ce vede in jur. Puteti sa va strambati la el cu diverse expresii faciale care il vor amuza sau ascundeti-va chipul in spatele palmelor.
- de la varsta de 6 luni va fi capabil sa se bucure de centrele de activitati dotate cu jucarii variate prin intermediul carora bebelusul primeste feedback pentru actiunile sale. De exemplu, cand trage de un maner se aude o melodie, cand strange un material se aude un sunet specific, iar cand apasa un buton apare o figurina. Aceste feedback-uri vor fi cautate constant adancindu-i intelegerea asupra proprietatilor si functiilor obiectelor, o parte importanta in rezolvarea problemelor.
- in jurul varstei de 8-9 luni, va intelege legatura dintre actiune si rezultat cand exista o pauza intre doua evenimente - cand cauza este intr-un moment, iar evenimentul in altul. Veti putea inventa situatii de joaca in care cel mic isi poate planifica actiunile. De exemplu, puteti aseza o jucarie la capatul unei paturici si sa il incurajati apoi sa incerce sa o atinga (va intelege treptat ca pe masura ce trage de paturica jucaria se apropie suficient de mult). Permiteti-i sa isi tina singur in mana lingura, chiar daca ii mai da drumul (va intelege ca trebuie sa faca ceva pentru a obtine hrana) si construiti impreuna turnuri din cuburi. La aceasta varsta, copiii sunt atrasi de butoane, in special de cele de la telecomanda sau de la telefon.
- puteti sa explicati verbal in jurul varstei de un an tot felul de situatii din jur. De exemplu, daca are scutecul murdar, ii spuneti ca trebuie schimbat, daca s-a murdarit pe maini ii spuneti ca trebuie sa se spele. Permiteti-i sa exploreze mediul inconjurator (sub supraveghere si in siguranta) pentru a putea observa toate rezultatele actiunilor sale. Copilul va intelege acum pe deplin aceasta legatura, in special cand vine vorba despre comportamentul sau. De aceea, modul in care reactionati in aceste momente va contura comportamentul lor viitor.
Mediul inconjurator, pentru un copil, reprezinta un aspect esential in dezvoltarea legaturii cauza-efect si in consecinta a intregii dezvoltari intelectuale (chiar gandirea matematica si stiintifica), iar sprijinul si rabdarea noastra sunt extrem de importante in acest sens. Logica apare astfel in viata celor mici si lucrurile incep incet sa capete un sens, devenind mult mai placute in acest mod. Retineti insa ca fiecare copil se dezvolta in ritmul sau si ca, daca bebelusul vostru nu e pregatit pentru anumite activitati, nu trebuie sa va ingrijorati.
Sursa imagine:www.babyzone.com
Surse: www.zerotothree.org; www.babycenter.com; http://main.zerotothree.org; www.babycentre.co.uk;; http://kidshealth.org; www.education.com; http://everydaylife.globalpost.com; www.tinylove.com; http://blog.hellocharlie.com.au