În județul Bistrița-Năsăud, opt unități școlare funcționează în case particulare sau la parterul unor blocuri. Potrivit datelor oferite de prefectul județului, școlile înființate în case particulare se află în localități precum Parva sau Sângeorz-Băi, iar în orașul Bistrița Năsăud există două grădinițe ce funcționează la parterul unor blocuri (acestea nu vor primi autorizație de funcționare pentru că nu au spațiu de joacă).
Alte date oferite de la Prefectura județului Bistrița-Năsăud sunt: în județ există 316 unități școlare, 295 de stat și 11 private. În ceea ce privește unitățile private, acestea dispun de autorizațiile și avizele de funcționare. Statisticile privitoare la unitățile școlare de stat arată că: „Un număr de 130 de clădiri au autorizaţie ISU, iar 41 de unităţi nu au autorizaţie ISU. Totodată, 330 de clădiri deţin autorizaţie sanitară de funcţionare, 79 nu deţin autorizaţie sanitară de funcţionare. Şapte unităţi sunt reabilitate şi nu au solicitat autorizaţie, la 33 sunt lucrări în curs şi 15 deţin grupurile sociale în exterior”.
Prefectul județului a precizat că există și 15 școli, în care învață aproximativ 600 de elevi, în care nu există rețea de apă și de canalizare, acces la apă potabilă, toaletele fiind în curte. Dintre acestea, cele mai multe se află în zone greu accesibile, dar există unități cu astfel de probleme și în orașul Bistrița-Năsăud.
În vederea începerii anului școlar, autoritățile au solicitat primarilor și directorilor de școli să rezolve problema apei curente în unitățile în care nu există rețea de alimentare cu apă și să se instaleze dozatoare de apă.
Colegiul Prefectural al județului Bistrița-Năsăud a avut o ședință în care s-a prezentat situația unităților de învățământ, constatându-se că vor exista școli care nu vor obține autorizații de funcționare pentru noul an școlar. Principalul motiv care stă la baza acestei situații, a precizat prefectul, este incapacitatea finalizării lucrărilor de amenajare (fie din cauza lipsei forței de muncă, fie din cauza incapacității de a susține până la capăt finanțările obținute în urma câștigurilor unor licitații sau a neînțelegerilor dintre proiectant, constructor și verificantul proiectului).
Prefectul județului Bistrița-Năsăud nu s-a ferit să afirme că responsabili pentru situația în care se află în prezent anumite unități școlare sunt și primarii: „Din 2000, prin legislația de atunci, au responsabilitatea gestionării școlilor. Am constatat diferențe foarte mari în ce privește gradul de implicare a primarilor. Nu vreau să îi acuz, nici să fac nominalizări, dar se vede unde sunt primari gospodari”.
Surse:
www.bistriteanul.ro, www.mediafax.ro, www.stiripesurse.ro
Surse poze:
www.pixabay.com