Altfel, riscam sa incurajam doua fenomene discutabile: aparitia unei industrii a nasterii-surogat (asa cum se intampla in India unde cea mai banoasa oportunitate profesionala pentru femeile sarace este aducerea pe lume a copiilor pentru cupluri de straini cu dare de mana) si a nasterii-surogat ca solutie pentru femeile fertile dar care nu doresc sa-si modifice silueta cu o sarcina (fenomen des intalnit la Hollywood unde vedetele angajeaza mame-profesioniste pentru a le purta si naste copii). In Romania, tara cu multe femei sarace si fara repere morale clare (vezi scandalul recoltarii de ovule de la rrome dintr-o clinica de fertilizare din Bucuresti) pericolul aparitiei primului fenomen este foarte mare.
Deasmenea conform proiectului de lege, copilul nascut cu ajutorul unei mame-surogat trebuie predat in termen de 48 de ore parintilor ceea ce ridica problema modului alaptarii acelui copil. Consideram ca proiectul de lege ar trebui sa se refere si la acest aspect esential pentru sanatatea copilului.
In plus, organizatia noastra doreste sa aduca in prim plan inca o data o problema care ar putea face obiectul unei initiative legislative favorabile si care poate veni in ajutorul persoanelor afectate de infertilitate: numarul foarte mare de copii frumosi si sanatosi din centrele de plasament - statul roman ar putea sa incurajeze si mai mult cultura adoptiei prin simplificarea si facilitarea procedurii de adoptie si mai ales prin promovarea ei ca solutie optima pentru persoanele si cuplurile infertile care isi doresc un copil.
Reproducerea este in mare un subiect tabu tratat cu multe retineri chiar si in societatile cele mai avansate, este normal ca orice legat de acest subiect sa starneasca polemici aprinse
Odata cu progresele stintelor medicale devin posibile interventii care ridica serioase intrebari etice morale si sociale. Aceasta chestionare severa a practicilor si reactii vehemente din partea societatii civile si a lumii religioase sunt absolut de inteles, ele au aparut de-a lungul timpului atat in cazul transplantului, al folosirii celulelor stem cat si in cel al fertilizarii IV. In timp societatea a invatat sa accepte aceste posibilitati si incet-incet s-au integrat in modul nostru de viata.
Angajamentul unei femei pentru a purta sarcina si a da nastere copilului provenit de la o femeie sau cuplu diferit nu este o practica noua in occident, societatea noastra insa are nevoie de timp pentru a se acomoda cu o astfel de idee. Este un proces complex cu implicatii medicale, financiare, legale, psihologice, indiferent daca mama purtatoare face din aceasta experienta una benevola sau una pur comerciala.
Maternitatea, sarcina si nasterea sunt experiente extrem de complexe si speram ca legiferarea acestor practici se va face de catre persoane avizate care au experienta vasta in reproducerea asistata, psihologie si drept. O astfel de procedura are implicatii serioase si afecteaza atat viata mamei surogat cat si a mamei genetice. Copiii care iau viata pe aceasta cale se pot confrunta si ei cu problemele lor, similare celor care au fost adoptati. Informarea este calea cea mai buna pentru a trece cu succes printr-o astfel de situatie, ca in orice alta situatie legata de maternitate si parenting.