Noul proiect de lege a fost propus de Ligia Deca, Ministrul Educației și anunță că după evaluarea națională pe care o dau elevii la sfârșitul clasei a 8-a, vor da încă un examen pentru admiterea la liceu; admitere organizată pentru maximum 90% dintre elevi.
Cu alte cuvinte, este posibil să existe o dublă admitere pentru intrarea la liceu.
Dacă proiectul va deveni lege, fiecare liceu va trebui să-și organizeze admiterea și să anunțe cu un an înainte la ce discipline își vor testa viitorii elevi (sursa Europa Liberă).
Potrivit EduPedu.ro, „Examenul de admitere la liceu înseamnă două probe scrise cu subiecte adaptate fiecărei specializări din fiecare profil, cu subiecte standardizate la nivel național, făcute de Ministerul Educației prin CNPEE.
Adică Ministerul Educației ar urma să conceapă subiecte cu un grad de dificultate mai mare decât cele de la Evaluarea Națională pentru toate disciplinele, iar liceele vor da elevilor câte două teste.
Pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, de exemplu, toate liceele care organizează admitere pentru aceste clase vor da subiectele făcute pentru disciplinele informatică și matematică. La specializările științele naturii, subiectelor vor fi din chimie și biologie sau matematică și biologie, spre exemplu”.
Elevii, părinții, dar și experții educaționali nu sunt de acord cu proiectul legislativ pentru dubla admitere la liceu, argumentul principal fiind că va pune stres inutil pe capul elevilor.
În plus, modul de organizare pare să fie neclar. „Criteriile după care acest proces de dublă admitere s-ar desfășura sunt neclare, elevii dând examen pentru numai 90% dintre locuri” a declarat Ana Costache, președinta Asociației Elevilor din București și Ilfov.
Asociația Elevilor a lansat o petiție online, prin care respinge noul proiect de lege, menționând că „această dublă admitere este o povară pentru un copil de 14 ani, care ar trebui să îşi dubleze numărul de meditaţii, de ore nedormite şi nivelul de stres”.
Conform Digi24, petiția a strâns deja 600 de semnături într-o singură zi, doar în București și Ilfov.
Ovidiu Voicu, directorul executiv al Centrului pentru Inovare Publică, are, de asemenea, mai multe lucruri de spus cu privire la examenul dublu de admitere.
„Rapoartele OECD pe care Ministerul Educației le-a plătit anul trecut arată că acest examen de o importanță majoră la o vârstă atât de fragedă dăunează dezvoltării copiilor, ceea ce ar trebui să fie interesul principal în educație.
După părerea mea, admiterea ar accentua foarte tare discriminarea din sistem, diferența între cei care au avut norocul să se nască într-o familie cu mai multe resurse și cei care nu au avut acest noroc, adică e vorba de cei care își permit meditații și cu mai multă preocupare pentru educație”, a declarat acesta.
Surse foto: www.pexels.com
Surse articol: https://romania.europalibera.org/a/proiect-noile-legi-ale-educatiei-admitere-la-liceu/32225773.html https://www.edupedu.ro/petitie-online-elevii-nu-doresc-dubla-admitere-lansata-de-asociatia-elevilor-din-bucuresti-si-ilfov-este-o-povara-pentru-un-copil-de-14-ani-care-ar-trebui-sa-isi-dubleze-nu/