Scenariile Guvernului pentru deschiderea anului şcolar
Atât Guvernul, cât şi Preşedintele Klaus Johannis, au precizat care sunt cele trei scenarii de care va depinde reluarea cursurilor în noul an şcolar:
- Scenariul verde- este valabil în localităţile în care, în ultimele 14 zile, nu a fost confirmat niciun caz de infectare cu Covid-19, prin raportare la 1000 de locuitori
- Scenariul galben- se referă la situaţiile în care, în ultimele 14 zile, au fost confirmate între 1-3 cazuri de infectare cu Covid-19 (raportat la 1000 de locuitori)
- Scenariul roşu- presupune ca într-o localitate să fie confirmate mai mult de 3 cazuri de infectare cu noul coronavirus la mia de locuitori
În funcţie de aceste scenarii, cursurile ar trebui să se desfăşoare după cum urmează:
- Pentru scenariul verde- Toţi elevii vor putea să meargă fizic la şcoală, Ministrul Educaţiei spunând, că dacă scenariul se va pune în practică, acest demers va fi obligatoriu
- Pentru scenariul galben- Vor avea prioritate pentru a merge la şcoală elevii din clasele 0-4 şi cei din anii terminali (clasele a VIII-a şi a XII-a). În ceea ce priveşte restul elevilor, o parte dintre ei vor veni la şcoală, iar ceilalţi vor rămâne acasă, fiind implicaţi în cursurile online. Acest proces urmează să se desfăşoare prin rotaţie
- Pentru scenariul roşu- Fiind considerat cu risc maxim, presupune închiderea şcolilor şi desfăşurarea cursurilor exclusiv online
Aceste scenarii vor fi actualizate permanent, în funcţie de situaţia epidemiologică, iar Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă din fiecare judeţ, în funcţie de propunerile venite din partea Inspectoratelor Şcolare Judeţene şi de cele venite de la conducerile instituţiilor de învăţământ, va lua decizia dacă elevii vor putea merge la şcoală sau dacă orele vor fi ţinute online.
Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a venit cu următoarea precizare: "Atât timp cât nu există niciun pericol, nu văd de ce nu trebuie să își trimită părintele copilul la școală. Decizia Comitetului Județean pentru Situații de Urgență este luată împreună cu DSP. Deci dacă de acolo se spune că nu există niciun pericol, nu văd de ce nu ar participa la cursuri elevii".
Care este situaţia în şcolile din Bucureşti
În legătură cu ceea ce se întâmplă în momentul de faţă în Capitală, surse apropiate Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti au explicat, pentru un post de radio, că în momentul de faţă, chiar dacă se insistă asupra ideii ca toţi elevii să vină la şcoală în conformitate cu scenariul verde, acest lucru nu este posibil. Motivul pentru care se întâmplă aşa este: există şcoli cu un număr foarte mare de elevi (cum sunt, de exemplu, Şcoala Gimnazială 195 din sectorul 3, în care învaţă în jur de 2500 de elevi sau Colegiul "Naţional Grigore Moisil", din sectorul 6, în care învaţă peste 1000 de elevi), în care clasele au şi peste 30 de elevi, fiind imposibil să se realizeze distanţarea minimă de 1 m între aceştia. Dacă s-ar aplica scenariul galben în Bucureşti, o parte dintre elevi ar trebui să înveţe în tura de dimineaţă, iar ceilalţi în tura de după-amiază, cadrele didactice fiind nevoite să rămână mai mult la şcoală pentru a acoperi tot programul.
Conducerea Colegiului Naţional "Grigore Moisil a precizat că vor fi probleme în momentul în care clasele ar trebui împărţite în două. Acestea se referă la: "Avem clase supraaglomerate, 36 elevi, 37 în clasele gimnaziale și până la 34 în clasele de liceu...Distanța între bănci ar trebui să fie de 1 metru, într-o astfel de clasă, în care în mod normal ar învăța 36 elevi, ar putea intra între 16 - 18 elevi. Aici va sta un copil, aici va fi spațiu gol....aici va sta un alt copil, iar băncuța aceasta puțin mai aproape. Judecând după cum stau lucrurile, cam așa ar trebui: împărțită clasa în două. Pentru a face „face to face” cu toată lumea, atunci, pe același interval orar, pe aceeași disciplină, am nevoie de doi profesori. Mie mi-ar mai trebui pe lângă spațiul existent încă 11 clase și mi-ar trebui, am 60 de profesori, cred că vreo 120".
Directoarea colegiului menţionat a adăugat că, în ceea ce priveşte împărţirea elevilor pentru a veni la şcoală, s-a luat în calcul criteriul alfabetic: prima jumătate a elevilor din clasă va veni la şcoală în săptămâna pară, iar restul vor veni în săptămâna impară. Directorii şcolilor din Capitală consideră că ar fi ideal ca elevii din clasele primare şi cei din clasele terminale să aibă prioritate în venirea la şcoală, iar în măsura în care spaţiile disponibile vor permite, să ajungă la ore şi elevii din clase precum a V-a sau a IX-a. În momentul de faţă, directorii cred că nu ar fi o soluţie bună scurtarea orelor, acest lucru având un impact negativ asupra calităţii procesului de predare- învăţare.
Alte inconveniente care s-ar ivi în Bucureşti în cazul unui scenariu galben au fost sesizate de inspectorii şcolari şi se referă la faptul că profesorii ar putea ajunge să aibă normă didactică dublă. Ioana Neacşu, fost inspector în cadrul ISMB, a declarat: "Încercăm să gândim o soluție astfel încât profesorul să nu predea de două ori la clasă. I-ar dubla norma didactică. Nu avem până la acest moment nici finanțarea pentru cheltuielile de natură salarială, este greu de crezut că se va dubla bugetul la Educație".
Ce intenţii au primăriile din Capitală
În sectorul 4 de exemplu, primarul (Daniel Băluţă) a menţionat că nu este uşor să găsească soluţii pentru spaţii suplimentare pentru unităţile de învăţământ: "Avem o problemă legată de riscul seismic și de autorizațiile de securitate la incendiu. Mutăm din locația actuală șapte licee, tocmai pentru că se găsesc într-o situație de risc seismic 1. De aceea, posibilitatea de a genera spații noi e restrânsă". Edilul acestui sector a spus că primăria se străduieşte să termine la timp procedurile de achiziţie pentru măşti de protecţie, pentru biocide şi să le ofere elevilor, gratuit, 2000 de tablete.
În acelaşi sector se vorbeşte şi despre posibilitatea asigurării de spaţii suplimentare în construcţii modulare.
Primarul sectorului 3 (Robert Negoiţă) şi-a exprimat îngrijorarea pentru că nu sunt încă informaţii clare legate de modul în care ar urma să înceapă şcoala şi a ţinut să menţioneze că în sectorul pe care îl conduce au avut loc reabilitări şi extinderi ale unor unităţi de învăţământ: "Ce e cel mai complicat pentru noi - faptul că în acest moment, cu o lună înainte să înceapă școala, noi nu știm exact care vor fi regulile în prima zi de școală. Ceva variante am avea, mai ales că în ultimii opt ani nu doar că am reabilitat, am și extins foarte mult. O rezervă avem, acum suntem în lucru cu extinderea câtorva școli. Este foarte târziu, sper să nu se întâmple cum s-a întâmplat cu creșele. Au decis că le pot deschide mâine, iar regulile ni le-au dat după o săptămână. Ne preocupă ce va veni suplimentar ca reguli care să restricționeze, ce ne pun să facem suplimentar față de ce am făcut deja".
Surse: digi24.ro, ziare.com, wallstreet.ro
Surse foto: istockphoto.com, pixabay.com