Nu cred că este nicio rușine să spui lucruri bune despre un produs. Danone este un nume cu rezonanță pe plan internațional, care a dovedit, în primul rând prin vechimea pe piață lactatelor și gama diversificată de produse, că un atribut al său de bază este calitatea.
Scurtă lecție de istorie Danone
În cazul în care vă întrebați cum a luat naștere iaurtul Danone, trebuie să aflați în primul rând despre Isaac Carasso. Acesta a decis în anul 1919 să producă iaurt folosind culturi de fermentare de la Institutul Pasteur și a creat marca Danone. Deoarece în acea perioadă iaurturile erau privite drept un medicament (utile pentru imunitatea organismului) acestea erau comercializate în farmaciile din Barcelona, fiind disponibile doar pe baza recomandării medicului. În anul 1923, beneficiile iaurtului au fost recunoscute de către Colegiul Medicilor din Barcelona care l-a aprobat în mod oficial sub titulatura de "aliment natural benefic sănătății." Denumirea brandului Danone reprezintă un diminutiv, fiind numele de alint al fiului lui Isaac Carasso, Daniel.
Apoi, în anul 1937, a fost lansat pe piață primul iaurt cu fructe din lume, urmând ca în anul 1942 să ia ființă compania Dannon din Statele Unite ale Americii. Anul 1967 este unul emblematic, respectiv indicând lansarea Petit Gervais, prima brânzică proaspătă cu fructe (în prezent cunoscută sub denumirea de Danonino).
În ceea ce privește piața din România, bazele actualei fabrici Danone din București au fost puse în anul 1996 în locul fostei fabrici Miorița Fundeni. Până în anul 1999 această fabrică a fost transformată, iar transformarea continuă și în prezent, adaptarea la noutățile tehnologice fiind continuă, după cum am aflat din partea doamnei Erika Iordache, Manager Reglementare și Relații Instituționale în Danone România.
Produsele Danone
În prezent s-a ajuns la o gamă extrem de diversificată în fabrica Danone. Produsele din portofoliu constau în iaurt, brânzică și smântână, pe baza laptelui colectat de la ferme românești. Dacă vă întrebați câte iaurturi sunt produse și distribuite zilnic în fabrică, aflați că este vorba de peste 1 milion, o parte fiind exportate și în alte țări europene, precum Ungaria sau Grecia. În realizarea produselor pentru piața externă se combină experiența Danone cu resursele și preferințele locale.
Gama Danonino, destinată preșcolarilor, este gândită în funcție de nevoile copilului și devine atractivă atât prin ambalaj, cât și prin obiectele de entertainment care o însoțesc (abțibilduri, figurine, toate prezentate în general sub formă de colecție). Despre iaurțelul Danonino, preferatul copiilor, am aflat că este îmbogățit cu calciu și vitamina D. Proteina din brânzica Danonino este dublu concentrată. Al treilea produs din gama pentru copii, Danonino Drink, este îmbogățit ca și restul, cu calciu și vitamina D.
La o simplă comparație pe plan nutrițional cu alte gustări destinate copiilor, numărul de vitamine, calciu și proteine este mult mai crescut, în timp ce cantitatea de grăsimi mult scăzută. Deși un iaurt Danonino poate fi consumat ca o masă individuală, specialiștii Danone nu încurajează acest lucru, ci recomandă ca acesta să însoțească alte alimente care să constituie în ansamblu o alimentație echilibrată, potrivită dezvoltării copilului.
Calitatea Danone
Calitatea produselor din fabrica Danone începe de la lapte. Aici sunt prelucrate zilnic 200 de tone de lapte proaspăt; doar laptele de cea mai bună calitate este acceptat și procesat în maxim 24 de ore de la recepția în fabrică. Din punctul de vedere al capacității de stocare a fabricii, aceasta ajunge la peste 450 de tone.
În ceea ce privește interiorul fabricii, atât cât ne-a fost prezentat de către bunii noștri ghizi, doamna Erika Iordache despre care v-am vorbit mai sus și doamna Lidia Nica, Manager de Calitate la Danone, nu am decât cuvinte de laudă. Încă de la intrare grupul nostru de vizitatori a fost echipat (după o igienizare prealabilă a mâinilor) cu mănuși, protecții pentru păr și încălțăminte, halat, toate de unică folosință. Pentru urechi ni s-au pus la dispoziție dopuri speciale deoarece în anumite zone zgomotul produs de utiliaje era semnificativ, precum și un aparat de emisie-recepție pentru a putea asculta fără probleme toate explicațiile oferite de către ghizi.
Cu ce impresii am rămas? Igiena este una impecabilă. Laboratorul propriu fabricii funcționează non-stop și efectuează verificări în mod continuu ale materiei prime, curățarea utilajelor presupune un proces complex și se realizează automat, iar interacțiunea produselor cu oamenii este minimă, totul fiind mecanizat. Din aceste motive și nu numai, igiena în ansamblu este poate fi desemnată exemplară, iar produsele dobândesc în consecință un termen crescut de valabilitate.
În ceea ce privește ultima etapă din procesul de fabricație, și anume ambalarea și paletizarea, începând din luna ianuarie a anului 2014 un robot industrial alintat de echipă "Vasilică" a fost inclus în echipă. Acesta cântărește 2,5 tone și poate ridica o greutate de până la 400 de kg. Cu toate că această etapă poate fi privită drept lipsită de importanță de către persoanele neavizate, așezarea ladițelor cu iaurturi în deplină siguranță și în condiții perfecte este esențială pentru ca produsele să ajungă în cele mai bune condiții la consumatori.
Am mai aflat și câteva lucruri deopotrivă extrem de interesante și lăudabile, și anume că fructele pentru iaurturi sunt importate din străinătate, iar culturile respective sunt atent monitorizate în prealabil de către specialiști Danone pentru a asigura calitatea și că în România, mai exact la Zimnicea, Danone a încurajat antreprenoriatul local și a ajutat efectiv comunitatea să își crească veniturile prin punerea la dispoziție a unui număr de vaci, a utilajului pentru muls, dar și a instructajului aferent alimentației animalului sau folosirii echipamentului etc. (inclusiv training cu privire la managementul unei mici afaceri proprii). Aceste lucruri chiar merită menționate deoarece comunitatea respectivă s-a dezvoltat considerabil, din toate punctele de vedere.
În cazul în care sunteți și voi curioși să vizitați fabrica Danone, aflați că se organizează constant vizite pentru doritori.