Atentia copilului este preponderent directionata catre in afara, intr-o fractiune de secunda se muta de pe canapea pe jos, este atras de sunetele de afara, fascinat de miscarile si sunetele scoase de animale sau jucarii miscatoare, uimit de expresiile faciale giumbusluce ale celor din jur, dornic sa atinga si sa tina in mana obiectele din jurul sau, curios sa simta ce gust au alimentele sau cum se simt la atingere, etc. Perioada 1 - 3 ani este una de mari explorari si descoperiri senzoriale, de joaca senzoriala orientata catre in afara corpului.
Studiile de specialitate au aratat ca joaca senzoriala contribuie semnificativ la dezvoltarea creierului. Experientele de joaca senzoriala sunt un fel hrana pentru creier iar de aceea este important ca si copilul sa primeasca nici prea multa nici prea putina hrana senzoriala.
Am cunoscut mai multi copii foarte mici care erau lasati timp indelungat sa se uite la televizor sau la diverse clipuri pe telefoanele mobile. Vazandu-le reactia corporala in timpul in care se uitau mi-a venit in minte imaginea unei persoane izolate, hipnotizate. Astfel de expuneri reprezinta o suprastimulare pentru creierul unui copil foarte mic, ale carui legaturi neuronale sunt inca fragile si in dezvoltare. Copilul este foarte atras de astfel de derulari rapide de imagini insa el nu are capacitatea de a se opri atunci cand devine obositor pentru creierul sau. In astfel de situatii este esential sa intervina adultul ce are grija de copil si sa ofere alte modalitati de joaca senzoriala mai putin solicitante pentru copil.
Joaca senzoriala contribuie la dezvoltarea cognitiva, a limbajului, a abilitatilor sociale, a ariei emotionale, a ariei fizice si a creativitatii copilului. De exemplu, cand un copil exploreaza diferite materiale (malai, paste rotunde, castane, etc) isi dezvolta simtul atingerii, ceea ce creeaza premisele invatarii altor abilitati, ca de exemplu identificarea obiectelor dupa atingere, intarirea abilitatilor motorii fine (apuca, pune in recipient, scoate, varsa). Aceste demersuri motorii ajuta la dezvoltarea si intarirea traseelor neuronale. Totodata, materialele atinse au tot felul de proprietati: unele sunt moi, unele tari, unele aspre sau fine, unele reci, unele calde. Descoperirea si diferentierea aceste caracteristici reprezinta primii pasi inspre clasificarea si sortarea obiectelor.
Pentru ca dezvoltarea emotionala si sociala sa aiba loc este important ca joaca senzoriala sa fie impartasita, sa fie impreuna cu cineva. De exemplu, cand se uita la televizor sau pe tableta singur timp indelungat, copilul intre 1 si 3 ani este lipsit de contactul cu celalalt, esential in aceasta perioada a dezvoltarii sale. In momentul in care copilul este tinut in brate, acesta este in contact cu adultul chiar daca in timpul acela se uita la un clip cu animale. Apare astfel ocazia de a se dezvolta atat social cat si emotional, mai ales daca in timpul acela adultul scoate si el sunetele animalelor respective, sau se misca impreuna cu copilul precum respectivul animal, sau il intreba si pe copil cum face respectivul animal. Astfel, copilul are o experienta senzoriala impartasita, interactiva, ceea ce contribuie semnificativ la dezvoltarea unui atasament sanatos.
In aceasta perioada copilul are nevoie sa exploreze si mai ales sa incerce. In acelasi timp, pentru adultii semnificativi este foarte importanta siguranta copilului, deoarece capacitatea acestuia de evaluare a pericolelor este in dezvoltare. De aceea recomandam insotirea copiilor si acordarea de atentie sporita din partea adultilor in timpul jocului senzorial. Fiind atenti insa la a insoti copilul nu a face in locul lui, acordandu-i spatiu sa incerce si sa exploreze pentru a putea achizitiona noi abilitati.
De ce este nevoie sa ne jucam senzorial cu copiii nostri?
• O musama veche mai marisoara. Copiilor mici le place sa aiba mai mult
loc pentru a se exprima. O musama mare pusa pe jos ii permite copilului
sa se miste relaxat si in acelasi timp ajuta la protectia casei.
• Lipsa unui plan, de exemplu sa invete sa deseneze un copac. La aceasta
varsta energia copilului este catre explorare, experimentare,
incercare, astfel ca trebuie sa fie lasat sa aleaga ce vrea sa faca.
• Bucataria este un fel de paradis pentru nevoile de explorare ale
copilului mic. In loc de a cumpara jucarii scumpe sau materiale
senzoriale puteti folosi ceea ce aveti deja in casa.
• Haine de casa, cu care sunteti ok ca se murdaresc.
• O tava intinsa, pahare de plastic de diferite marimi, castronele
colorate, linguri si lingurite de plastic si lemn, sticle de plastic etc
• Un alt ingredient important este cheful vostru de joaca!
Cateva exemple de joaca senzoriala:
Jocuri cu ce avem prin casa:
• Puneti in recipiente malai, orez, paste melcisori sau alte forme, boabe de fasole, linte, faina etc. Copilul poate sa le toarne, verse, sa le ia in pumn, sa le dea drumul, sa le amestece, sa puna boabe intr-o sticla etc.
• Data urmatoare puteti adauga si un lighean / bol cu apa calda in care copilul poate turna ingredientele, poate amesteca, sa le prinda prin apa.
• Joaca cu gelatina: faceti mai multe castronele cu gelatina conform instructiunilor. In timpul in care incalziti apa turnati si coloranti alimentari. Copilul va avea ocazia sa se joace cu un fel de "piftie" sau jeleu de diferite culori.
• Pungi magice la atingere si vedere: Puneti intr-o punga cu "fermoar" de plastic, gel de par colorat si cateva boabe de linte sau mazare. Apoi inchideti bine punga. Copiii se vor juca si vor explora timp indelungat aceste pungi. Puteti diversifica si sa adaugati si coloranti alimentari, putin sclipici sau stelute sclipicioase. Folosirea acestor pungi este utila mai ales pentru copiii care au rezerve in a atinge si explora tactil lucrurile. Asa se pot apropia si ei incet incet de diverse materiale care si murdaresc sau raman pe maini.
• Spuma de sapun si bule: puneti intr-un castron mai mare putina apa si sapun lichid. Amestecati pana se fac bule si spuma. Copilul poate explora aceasta apa, intinde spuma pe coli, scufunda jucarii de plastic in spuma. O alta varianta este de a umple pe jumatate doua borcane de plastic cu apa si sapun lichid, in care puteti adauga si putin colorant alimentar. Recomand sa sigilati capacul cu scotch pentru ca cei mici vor fi tentati sa si deschida. Agitati bine si copilul se poate juca cu cele doua borcane, agitandu-le, invartindu-le ca pe o minge etc.
Jocuri colorate:
• Pictam cu iaurt: amestecati iaurt cu coloranti alimentari si...gata culorile non-toxice cu care copilul dumneavoastra poate picta, ba chiar si gusta. Puneti lipi o coala mare de hartie de musama si copilul poate fi lasat doar in chiloti si maieu in timpul in care exploreaza culorile.
• Pictam cu masinile de jucarie: turnati pe o coala gramajoare de tempera de diferite culori. Copilul isi poate folosi masinutele sau camioanele pe post de pensule. Pe hartie vor ramane urme tare interesante de la roti, de diferite culori. La final, impreuna cu copilul puteti face baie masinilor intr-un lighenus.
• Paste sau orez colorat: puneti la fiert un pachet de paste sau o cana de orez. Dupa ce au fiert impartiti in mai multe recipiente. Turnati peste paste sau orez diferite nuante de colorant alimentar lichid. La final turnati si putin ulei si amestecati pentru ca pastele sa ramana alunecoase si sa se fixeze si culoarea. Puneti pastele colorate intr-un bol si gata un alt material de joaca pentru copilul dumneavoastra. Cu orezul diferit colorat si uscat copilul poate realiza colaje, folosind si lipici lichid.
• Pictam cu spuma de ras si tempera: turnati spuma pe o coala mare si peste ea tempera de diferite culori. Copiiilor le va placea sa picteze cu acest amestec. Sau puteti turna spuma intr-un castron iar acolo copilul se poate juca tactil. Spuma de ras este magica pentru copii. Daca vreti ceva mai natural puteti inlocui spuma de ras cu frisca facuta in casa si tempera cu iaurt amestecat cu colorant alimentar, asa copilul dumneavoastra isi poate si gusta operele de arta.
Irina Ioana Calota
Psihoterapeut adlerian & Consilier prin Joc si Drama
http://dezvoltarecreativa.ro/