Ce s-a întâmplat când s-au deschis școlile în timpul pandemiei de gripă spaniolă

Ce s-a întâmplat când s-au deschis școlile în timpul pandemiei de gripă spaniolă

Alina Nedelcu - Redactor Senior

Epidemia de gripă spaniolă a survenit în secolul trecut, în timpul Primului Război Mondial, fiind provocată de un virus din familia H1N1, dar fără să știe exact cum s-a declanșat. S-a estimat că atunci a fost infectată aproximativ 1/3 din populația Globului (cam 500 de milioane de persoane), semnalându-se cam 50 de milioane de decese. În acea perioadă, la fel ca în ultimele luni, marcate de pandemia generată de noul coronavirus, școlile au fost închise pentru intervale lungi de timp. În SUA de exemplu, au existat și orașe în care autoritățile locale au decis ca instituțiile de învățământ să nu fie închise. Parcurgând articolul de mai jos, vei descoperi cum a fost gestionată atunci situația și ce ar trebui să învățăm din experiențele respective având în vedere că începerea noului an școlar se apropie.

Pe teritoriul SUA, gripa spaniolă a condus la peste 670.000 de decese, categoriile de vârstă cele mai afectate fiind atât copiii sub vârsta de 5 ani, adulţii cu vârsta între 20 și 40 de ani, dar și persoanele de peste 65 de ani. O particularitate a acestei pandemii a fost că numeroase persoane dintre cele care au decedat erau sănătoase, fără afecțiuni preexistente.

Măsurile de prevenție

În toamna anului 1918 și în iarna anului 1919, s-a hotărât ca majoritatea școlilor de pe teritoriul SUA să se închidă pentru diminuarea ritmului de extindere a pandemiei. Mai jos o fotografie din mai 1919 înfățișează doi copii care au un workshop în curte, în Denver, Colorado pentru că școala era închisă. Fotografia aparține Crucii Roșii. 

gripa spaniola

Cu toate acestea, trei orașe (New York, Chicago, New Haven-Connecticut) nu au respectat această decizie, continuând să țină deschise instituțiile de învățământ. În acest scop, s-au luat măsuri precum:

  • Îmbunățățirea igienei în școli- În condițiile în care în numeroase școli se învăța în spații insalubre, lipsite de lumină și slab ventilate, autoritățile au venit cu câteva schimbări menite să creeze condiții mai bune pentru elevi: instalarea sistemelor de ventilație, posibilitatea ca în sălile de clasă să existe lumină, aranjarea băncilor și a mobilierului în ordine, asigurarea accesului sigur la sursele de apă potabilă
  • Evaluarea stării de sănătate a elevilor- Dat fiind faptul că numeroși copii sufereau de diferite boli și nu mai erau apoi reprimiți în școală, s-a discutat despre cum ar fi posibil ca familiile acestora să fie instruite, iar copiii să primească tratamente pentru a reveni în colectiv. De aceea, au apărut inspectorii medicali (la început în New York), care evaluau nu numai starea de sănătate a elevilor, ci le informau și pe cadrele didactice, dar și pe asistenții medicali, despre cum ar fi putut să gestioneze situația bolilor infecțioase sau cronice ale copiilor. În cazul în care erau detectați suspecți de o boală contagioasă, aceștia erau trimiși imediat în carantină
  • Cadrele medicale au fost instruite- Atât medicii, cât și asistentele, au primit manuale și au fost instruiți pentru a ști cum să evalueze starea de sănătate a elevilor și să ia măsurile ce se impun în cazul suspiciunii prezenței unei boli infecțioase. Până în toamna anului 1918, o bună parte din personalul medical din școlile din SUA era instruit pentru a se face mai bine față pandemiei generate de gripa spaniolă
  • Autoritățile s-au străduit să promoveze reguli de igienă și în rândul familiilor copiilor- Acest demers a fost considerat benefic nu doar pentru diminuarea nivelului de absenteism din școli, ci a condus și la o reducere a nivelului mortalității infantile
Prin astfel de măsuri, școlile din orașele menționate au rezistat în lunile de pandemie, iar autoritățile au putut să-și perfecționeze amplul program legat de campaniile sanitare, ce priveau inclusiv combaterea bolilor infecțioase și care au fost lansate în ultimii ani ai secolului al XIX-lea. Mulți copii participau voluntar la activitățile propuse de Crucea Roșie pentru a ajuta în controlul epidemiei. Mia jos o fotografie arată cum două fete cos hăinuțe în acest program, în septembrie 1918, în New Orleans (fotografie de Universal History Archive/Universal Images Group via Getty Images)
gripa spaniola copii

Ce învățăm din trecut

Ținându-se cont de aceste decizii legate de continuarea funcționării școlilor în vreme de pandemie, specialiștii consideră că și în prezent autoritățile se pot inspira din modelele mai vechi, din următoarele puncte de vedere:

  • O mai mare atenție acordată condițiilor în care învață elevii- În SUA, în anii marcați de epidemia de gripă spaniolă, autoritățile au insistat asupra următoarei idei: educația este foarte importantă, dar viața și sănătatea sunt și mai importante. Astfel, s-a promovat necesitatea ca toate școlile să devină clădiri „aerisite, curate și mari”. Atât atunci, cât și acum, acest demers poate fi posibil prin creșterea fondurilor investite pentru asigurarea igienei în școli
  • Cooperarea dintre autorități- Este și ea esenţială pentru ca școlile să fie cât mai sigure și în perioadele cu pandemii. În secolul 20, când a fost gripa spaniolă, oamenii de știință au realizat un studiu din care s-a tras următoarea concluzie: „Organizarea care aduce aproape autoritățile din sănătatea publică, specialiștii în educație și liderii politici este cheia pentru răspunsuri ce vor aduce succes”.
  • Creșterea investițiilor în pregătirea personalului medical- Mai exact, este vorba și despre instruirea asistenților medicali și a medicilor din școli. În vremea gripei spaniole, autoritățile americane au vorbit despre rolul deosebit de important pe care îl aveau asistentele medicale în gestionarea cât mai eficientă a situație din școli. Iată ce se spunea atunci: elevii au nevoie de „observația constantă din partea persoanelor calificate” sau „prezența asistentelor...ne oferă oportunitatea de a educa părinții și copiii în conformitate cu cerințele din sănătate”. Alături de investițiile în personal medical calificat în școli, experții insistă și asupra ideii ca în fiecare școală să existe o asistentă medicală cu program full-time.

Într-un studiu publicat în anul 2010, oamenii de știință au promovat ideea potrivit căreia astfel de măsuri sunt necesare în condițiile unei boli contagioase pentru care nu există încă un vaccin, singurele posibilități de a o ține sub control fiind respectarea regulilor de igienă, carantina, izolarea, utilizarea substanțelor dezinfectante și evitarea locurilor aglomerate.

Surse: cdc.gov, ncbi.nlm.nih.gov, theconversation.com

Poza principala:

Surse foto: istockphoto.com, twitter.com

Articolul urmator
Îmi duceam copilul la școală, într-o dimineață, când am observat că toată lumea se holba la mine. Am intrat în pământ de rușine când am văzut de ce
Îmi duceam copilul la școală, într-o dimineață, când am observat că toată lumea se holba la mine. Am intrat în pământ de rușine când am văzut de ce

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Studiu: câți părinți au mințit în legătură cu starea de sănătate a copiilor în timpul pandemiei?
    Studiu: câți părinți au mințit în legătură cu starea de sănătate a copiilor în timpul pandemiei?

    Un nou studiu publicat de JAMA (Journal of the American Medical Association) arată că un sfert din populația părinților din SUA au mințit în legătură cu metodele de testare și...

    Au cumpărat și renovat o casă să scape de la bloc în timpul pandemiei. Ce au realizat este incredibil!
    Au cumpărat și renovat o casă să scape de la bloc în timpul pandemiei. Ce au realizat este incredibil!

    Doi designeri de interior din New York au cumpărat o cabană în Pennsylvania în august 2020, mânați de dorința de a scăpa de izolarea într-un bloc de apartamente...

    Anunțul lui Cîmpeanu: în valul 5 școlile vor trece în online. Iată de când
    Anunțul lui Cîmpeanu: în valul 5 școlile vor trece în online. Iată de când

    În condițiile în care numărul de infectări crește iar niua tulpină Omicron este mult mai contagioasă, autoritățile anunță care sunt condițiile în care școlile...

    Când dispare gripa și cât este contagios un copil?
    Când dispare gripa și cât este contagios un copil?

    Gripa este una dintre cele mai comune infecții respiratorii și poate afecta pe oricine, indiferent de vârstă. Pentru părinți, este important să fie conștienți de semnele și...

    Colul uterin deschis: ce înseamnă și când să te îngrijorezi
    Colul uterin deschis: ce înseamnă și când să te îngrijorezi

    Colul uterin deschis prematur (insuficiența sau incompetența cervicală) este prezent la aproximativ 1-2% din sarcini. Apare, de regulă, în al doilea trimestru de sarcină și este...

    Peste 300 de cazuri de gripă pe zi la Spitalul de Copii „Grigore Alexandrescu”, după relaxarea măsurilor sanitare. Ce spun medicii
    Peste 300 de cazuri de gripă pe zi la Spitalul de Copii „Grigore Alexandrescu”, după relaxarea măsurilor sanitare. Ce spun medicii

    Sute de copii s-au prezentat, în ultimele zile, la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului de Copii „Grigore Alexandrescu” din București, cu simptome de gripă și...

    Ce s-a întâmplat când am renunțat să îmi mai cicălesc copiii dimineața
    Ce s-a întâmplat când am renunțat să îmi mai cicălesc copiii dimineața

    Printre marile provocări pe care le are de înfruntat o mamă se numără și aceasta: să se asigure că va reuși să-și familiarizeze copilul cu o rutină bine pusă la punct, care...

    Când pasiunea devine superputere: povestea unei fetițe eroine, operată de două ori pe cord deschis, care a ajuns artistă
    Când pasiunea devine superputere: povestea unei fetițe eroine, operată de două ori pe cord deschis, care a ajuns artistă

    Abigail are 11 ani, dar și-a petrecut cam 3 ani din viață internată în spitale. S-a născut cu o boală de inimă și a suferit două operații de cord deschis. Totuși, asta nu a...

    © 2024 Qbebe