O echipă de cercetători din cadrul „Harvard University” (SUA) a realizat un studiu prin care s-au analizat mai multe familii în care tații le citeau copiilor seara, la culcare. Astfel, s-au putut formula următoarele puncte de vedere:
• Când tații le citesc copiilor, îi antrenează mai degrabă decât mamele în discuții care le pun imaginația la treabă- De exemplu, a afirmat coordonatoarea studiului, mamele tind să-i pună pe copii să observe diferite detalii și îi antrenează în discuții mai descriptive, în timp ce tații pun întrebări care vor deschide curiozitatea copiilor și îi vor motiva să facă apel la imaginație și la memorie
• Copiii care beneficiază de prezența taților în momentele în care li se citesc povești își vor dezvolta mai bine vocabularul- Acest fapt se leagă de complexitatea mai ridicată a discuțiilor în care tații își antrenează copiii în timpul lecturii sau la finalul activității
• Implicarea taților în lectura copiilor conduce la o adevărată „experiență cognitivă” pentru cei mici- De pildă, tatăl își va motiva copilul să învețe lucruri noi și legându-le pe acestea de experiențe mai vechi ale acestuia, determinându-l să realizeze diferite conexiuni
• Cititul alături de tați îi impulsionează pe copii să-și dezvolte și anumite abilități motorii- Astfel, întorsul paginilor și chiar ținerea în mână a unei cărți vor fi deprinse mai ușor de către copiii ce îi au în preajmă pe tați când li se citește, afirmă oamenii de știință
Coordonatoarea studiului menționat consideră că implicarea taților în intervalele în care copiilor li se citește are un impact major asupra acestora și pentru că, în general, o asemenea activitate este asociată cu mamele. În schimb, prezența taților este ca o noutate pentru copii, motivându-i să fie mai receptivi la lucrurile noi.
În același timp, s-a putut sesiza că impactul prezenței taților în cadrul lecturii este mai puternic când acesta are loc de timpuriu, când copiii au sub vârsta de 2 ani.
Sfatul cercetătorilor de la Harvard este ca tații să se implice mai des în lectura poveștilor de la culcare și nu numai, întrucât acest demers va fi și o modalitate excelentă de consolidare a relației tată-copil. Mai mult decât atât, prezența taților la ora de lectură îi va determina pe cei mici să le imite comportamentul, ceea ce îi va ajuta pe aceștia să se descurce mai bine odată ce vor ajunge la școală și vor trebui să învețe să citească.
Și un alt studiu american a demonstrat că rolul tatălui este deosebit de benefic în momentele în care acesta îi citește copilului sau când tatăl și copilul vor citi împreună.
Pentru a se putea formula o astfel de concluzie, s-a recurs la familii de origine hispanică din New York, implicate în programul numit „Fathers Supporting Success in Preschoolers” (menit să-i stimuleze pe cei mici să învețe să citească datorită prezenței tatălui lor). În același timp, în studiu a fost utilizat și un grup de control, format din tați și preșcolari ce erau pe o listă de așteptare pentru a putea adera la programul respectiv.
Coordonatorii studiului au sesizat că simplul fapt că tații și copiii au împărțit aceeași carte și s-au bucurat de experiența lecturii împreună a condus la o îmbunătățire a comportamentului părintelui și a copilului, acesta din urmă dezvoltându-și vocabularul și devenind mai pregătit pentru școală.
O altă constatare a fost că tații implicați în studiu au dobândit comportamente pozitive, spre deosebire de cei din grupul de control, în sensul în care s-au deprins să-și laude copiii și să fie mai afectuoși cu aceștia.
Surse: mother.ly, smh.com, telegraph.co.uk
Surse foto: istockphoto.com, pexels.com