Cel mai important este ca activitatile stimulative sprijina functia cerebrala si il ajuta pe bebelus sa isi dezvolte intelectul.
Stimularea multi-senzoriala este baza pe care isi construieste un bebelus cunoasterea despre mediul din jurul sau. Curiozitatea innascuta a unui bebelus este un fundament solid pe care un parinte poate construi, realizand activitati interesante, impreuna cu micutul sau.
Incorporarea celor cinci simturi in procesul natural de invatare este esentiala. Atunci cand un bebelus ‘traieste' activitatea, mintea sa incepe sa asocieze acel concept cu care doar ce s-a familiarizat, cu noi cuvinte pe care doar ce le invata. Acesta este modul natural in care limba materna este asimilata de un bebelus.
Spre exemplu, atunci cand un bebelus incepe sa inteleaga ce este o "masina", poate chiar avand in fata lui masina familiei, prin dorinta naturala de a se exprima, micutul invata de la parintii sai cum se poate referi la acel obiect, si invata cuvantul "masina". Acelasi proces de invatare functioneaza identic pentru invatarea oricarui nou concept, alaturi de cuvintele pe care le pot folosi pentru a descrie ceea ce vad.
Pentru ca bebelusul sa asimileze corect informatia, este necesar ca aceasta sa indeplineasca urmatoarele criterii:
-sa prezinte detalii specifice
-sa fie prezentat cate un singur obiect odata
-sa i se transmita o denumire clara
-sa fie nou
-obiectul prezentat sa fie de dimensiuni mai mari
-sa fie clar si usor de observat
Iata cateva exercitii stimulative pentru copii cu varsta de minimum 6 luni pana la 18 luni:
1. Jocul cu baloane colorate
Alegeti patru, maximum sase culori pentru baloane, si aratati-le bebelusului. Pe masura ce micutul va fi atras de o culoare anume, mentionati culoarea.
Chiar daca bebelusul nu manifesta imediat dorinta de a pronunta numele acelei culori, denumirea este deja inregistrata in creierul sau, si se va putea manifesta intr-un alt moment.
Continuati cu fiecare balon in parte, si repetati procesul de maximum doua ori in acelasi exercitiu de stimulare a bebelusului.
Realizati zilnic aceasta activitate, iar dupa o perioada de cateva zile, puteti avea o pauza scurta de doua zile, si reveniti la acest exercitiu pentru consolidarea conceptului de culori diferite.
Este foarte probabil ca bebelusul sa va surprinda, aratandu-va ca deja este familiarizat cu acele culori.
2. Jocul cu cartonase
Alegeti un domeniu, pe care il veti lucra cu bebelusul intr-o serie de exercitii. Spre exemplu, alimente, sau animale. In continuare, vom exemplifica lucrul cu cartonase cu alimente.
Selectati o serie de patru, maximum sase cartonase, fiecare cartonas reprezentand un aliment diferit, cu care bebelusul poate fi familiarizat, sau nu.
Pe masura ce bebelusul va fi atras de un anumit cartonas, specificati-i denumirea. Spre exemplu: daca bebelusul va alege cartonasul cu "banana", ii specificati denumirea acelui aliment: "banana". Continuati acest exercitiu pana la terminarea cartonaselor, si repetati procesul de maximum doua ori. Repetati exercitiul zilnic, si stabiliti o perioada de pauza de doua zile. Reveniti la acelasi exercitiu dupa perioada de pauza, pentru consolidarea informatiei asimilate de bebelus. Puteti combina elemente multi-senzoriale pentru acest joc, cum ar fi degustarea alimentului prezentat. La cartonasul cu "banana", spre exemplu, puteti oferi micutului o bucata de banana, iar astfel informatia se asimileaza mult mai rapid. Puteti continua cu toate celelalte alimente, in acelasi mod.
3. Jocul cu obiecte
Selectati patru, pana la sase obiecte cu forme si texturi diferite din mediul in care isi petrece timpul bebelusul. Pe masura ce bebelusul este atras de un anumit obiect, spre exemplu: "minge", specificati-i denumirea de "minge". In plus, la acest exercitiu, aveti ocazia sa-i stimulati simtul tactil, incuranjandu-l sa atinga mingea.
In continuare, cu urmatorul obiect ales, spre exemplu, "carte", ii specificati denumirea, si il incurajati sa atinga cartea, pentru a putea observa diferenta de texturi.
Acest joc ce stimuleaza simturile bebelusului ii dezvolta intelectul in directia diferentierii de concepte si de texturi. Astfel, cu fiecare combinatie noua de obiect si textura, bebelusului ii va creste exponential capacitatea cognitiva, imbunatatindu-i capabilitatea de a recunoaste diferente.
Aceasta capabilitate este strans legata de functii cognitive ridicate, ce indica un potential intelectual cu rezultate foarte bune la mai multe tipuri de teste de inteligenta.
Atunci cand bebelusul invata cuvintele unei limbi, acesta invata de fapt conceptele si cuvintele asociate acestora. Acelasi proces se desfasoara in mod identic pentru orice limba straina noua invatata de copil.
Programele specializate de educatie timpurie recomanda introducerea unei limbi aditionale limbii materne, de la cele mai mici varste in evolutia bebelusului, deoarece sansele de asimilare a unei limbi straine ca o doua limba materna sunt foarte ridicate in perioada in care bebelusul invata deja limba materna.
Beneficiile pe termen lung asociate invatarii unei limbi aditionale sunt strans legate de capacitatea cognitiva a copilului, precum si de adaptabilitatea sa pe viitor in medii diferite.
Centrele educationale Helen Doron English desfasoara cursuri de invatare a limbii engleze ca limba materna, pentru bebelusi de la 3 luni la 2 ani.
Lingvistul Helen Doron a incorporat in metoda sa aceste descoperiri.
Metoda Helen Doron English, a fost dezvoltata in recunoasterea necesitatii de a invata limba engleza cat mai eficient, conform teoriei ca invatarea unei limbi poate fi cea mai complicata functie pe care creierul o poate indeplini.
De peste 30 de ani in intreaga lume, doua milioane de copii au invatat limba engleza prin metoda Helen Doron English si au beneficiat de dedicare continua si de excelenta in educatie.
Mai multe detalii, pe www.HelenDoron.ro.
Surse:
Doman, Glenn J., "How To Give Your Baby Encyclopedic Knowledge", 2005
Doron, Helen, "The Music of Language", 2010