1. "Sa invatam partile corpului"
Denumirile partilor corpului sunt unele dintre cele mai importante cuvinte pe care trebuie sa le invete copilul. Acesta este motivul pentru care este recomandat sa incepi sa-l inveti astfel de cuvinte inca de la o varsta frageda (in jurul varstei de 2 ani), implicandu-l intr-un joc simplu: iti vei atinge nasul, barbia, urechile etc. si vei incerca sa-l pacalesti spunandu-i: "Uite, acum imi ating nasul" (dar tu iti atingi o ureche). Spune: "nas!". Vezi daca rade cand ii spui asa. Daca nu, arata-i tu care este nasul: "Acesta este nasul meu". Continua apoi rugandu-l sa-si atinga si el nasul, adaugand: "Unde este nasul tau? Esti sigur (a) ca acesta este? Pune degetul pe el!".
Daca micutul tau are in jur de 3 ani, poti complica putin jocul: cand ii spui sa-ti arate si sa spuna numele unei parti a corpului, "strecoara" si un veb, cum ar fi "Poti sa-ti misti degetele?" sau "Gadila-ti nasul!".
2. "Degetelele se joaca"
Un asemenea joc poate fi desfasurat oriunde si ii ofera micutului ocazia sa se distreze cu diverse cuvinte si miscari ale corpului. Poate fi organizat in functie de interesele de la un moment dat ale copilului (de exemplu, poate fi legat de animale, de mijloace de transport, de fructe sau legume etc.) sau pur si simplu in functie de ce denumiri noi urmaresti sa invete.
Spre exemplu, il poti invata diferite lucruri despre iepuras alegand urmatoarele versuri, pe care le veti insoti de gesturi:
Iepurasul (luati un iepuras de jucarie)
Acesta este un iepuras cu urechi simpatice (ridicati doua degete)
Si aceasta este o vizuina in pamant (strangeti pumnul de la cealalta mana pentru a crea "vizuina".
La primul sunet pe care iepurasul il aude, isi va ridica urechile (miscati cele doua degete ridicate anterior)
Si fuge repede in vizuina (introduceti cele doua degete in pumnul strans).
3. "Invat sa port o conversatie datorita jucariei preferate"
Apeleaza la un joc de rol pentru a-ti familiariza copilul (incepand cu varsta de 4 ani) cu noi cuvinte, dar si pentru a-l invata sa poarte o conversatie.
Luati jucaria preferata a copilului (poate fi un ursulet, o papusa, un super-erou s.a.) si spune-i sa-si imagineze ca acesta/ aceasta sta de vorba cu mama lui/ei despre o poveste. Ai grija ca povestea respectiva sa fie cunoscuta bine de copil. Tu vei avea rolul copilului (vei fi jucaria), iar copilul va fi "mama".
Invata-ti copilul sa formuleze intrebari concise (de pilda, "Ce poveste ai ascultat azi?", "Despre ce era vorba in ea?" etc.), la care vei incerca sa raspunzi cat mai simplu.
Faceti ulterior schimb de roluri (copilul va vorbi pentru jucarie), oferindu-i ocazia sa raspunda la intrebari si astfel sa-si imbogateasca vocabularul.
4."Cuvantul saptamanii"
Este un joc de familie, numai bun pentru un copil ce poate citi deja cuvinte scurte (are peste 5 ani).
Tot ce veti avea de facut este ca, pe rand, sa va ganditi in cate o saptamana la un cuvant, pe care il veti nota pe un post-it, aplicat undeva la vedere (spre exemplu, pe frigider sau pe oglinda din hol). Aveti insa grija sa nu fie un cuvant pe care il folositi prea des.
Obiectivul jocului este sa fiti atenti unul la celalalt pentru a vedea daca reusiti sa utilizati cuvantul respectiv in cat mai multe ocazii. Practic, ii veti da posibilitate copilului sa-si diversifice vocabularul, prin incercarea de a folosi acel cuvant in numeroase contexte, "lovindu-se" adesea si de cuvinte necunoscute.
5."Vanatoarea de cuvinte"
Puteti imbina utilul (copilul va invata noi cuvinte) cu placutul (veti face putina miscare in aer liber) datorita urmatoarei activitati: faceti o plimbare intr-o zona din apropiere sau din preajma unui magazin, urmarind totodata o "vanatoare de cuvinte". De exemplu, atat tu, cat si copilul, veti incerca sa gasiti cat mai multe cuvinte ce incep cu o anumita litera sau sa spuneti denumiri ale lucrurilor de o anumita culoare.
Nu numai ca cel mic isi va imbogati vocabularul, dar va invata sa fie si receptiv la ceea ce este in jurul sau.
6."Ghiceste cuvantul!"
Pentru cei mai maricei (mai mari de 4 ani), ce recunosc literele si pot pronunta clar cuvintele, poate fi propus urmatorul joc: te vei gandi la un cuvant, ii vei preciza copilului primele doua litere din componenta acestuia si ii vei da si un indiciu pentru a ghici despre ce este vorba.
Un exemplu ar putea fi sa-i spui: "Ma gandesc la un cuvant ce incepe cu "pe" si este ceva pe care-l folosim pentru a picta/ a vopsi" ("pensula"). Poti chiar sa faci jocul un pic mai dificil pentru copil, punandu-l dupa ce a ghicit primul cuvant, sa ghiceasca si un altul, ce este insa legat de primul. De pilda, ii vei spune doar prima litera a acestuia, dupa care vei adauga: "Incepe cu "g" si poate fi infrumusat cu ajutorul obiectului pe care l-ai ghicit prima data" (este vorba de cuvantul "gard").
7."Gaseste un cuvant"
Copiii care sunt deja la scoala se vor putea descurca cu usurinta la un astfel de joc, ce ii va ajuta nu numai sa-si dezvolte vocabularul, ci si atentia.
"Misiunea" ta va fi sa alegi un cuvant pe care copilul nu-l cunoaste inca. Acesta va trebui sa-l identifice singur in carti, reviste, ziare sau in oricare alte locuri. Odata ce l-a gasit, spune-i sa gaseasca un alt cuvant, dar care sa poata fi folosit cu mai multe intelesuri. Un exemplu ar putea fi cuvantul "sare" (folosit cu sensul de "condiment" sau ca verb). In situatia in care copilul nu se descurca, ajuta-l tu.
La final, copilul va trebui sa-si noteze sintagmele/enunturile in care a intalnit cuvantul respectiv pentru a-l putea retine cat mai bine.
8."Zarul cu povesti"
Atunci cand compune povesti, copilul nu are numai ocazia de a-si imbogati considerabil vocabularul, ci si de a-si stimula imaginatia. In plus, jocul propus (recomandat copiilor mai mari de 6 ani) il va ajuta sa-si dezvolte indemanarea si sa exerseze cititul.
Pentru a pregati acest joc veti avea nevoie de: 2 cuburi din margele de polistiren, hartie groasa alba, folie transparenta, foarfeca, scotch, markere, o rigla, un creion si, daca puteti, imagini decupate cu diverse personaje din povesti.
Veti urma apoi urmatorii pasi:
• Masoara si decupeaza cuburile din margele de polistiren pentru a obtine doua zaruri; le veti inveli cu hartie alba
• Pe primul zar (pe hartia ce-i acopera laturile) veti scrie numele unor personaje de poveste, cum ar fi: "regina", "zana", "Vrajitoarea cea rea", "printesa", "cavaler" etc..
• Copilul va lipi pe celelalte laturi ale zarului respectiv imagini sugestive pentru personajele alese
• Pe cel de-al doilea zar, invelit si el in hartie alba, veti nota numele unor locatii specifice povestilor: "castel", "pestera", "turn", "padure", "dragon" s.a.
• Adaugati pe zaruri folie transparenta pentru a le proteja mai bine
• Spune-i copilului sa rostogoleasca primul zar si sa inceapa povestea cu "A fost odata ca niciodata", urmat de numele personajului indicat de zar. Personajul aflat pe partea superioara a zarului va fi principal
• Copilul va rotogoli si cel de-al doilea zar, continuand povestea: "A fost odata ca niciodata un/ o... care traia in....".
• Copilul va continua sa spuna povestea pana cand va utiliza toate elementele notate pe zaruri.
9."Schimb de litere"
Si acest joc este adecvat copiilor mai mari de 6 ani, care stiu deja sa citeasca.
Jocul incepe cu alegerea unei litere, fiind necesari mai multi participanti. De exemplu, tu vei spune "a", iar copiii vor trebui sa-si aleaga si ei cate o litera in asa fel incat sa poata forma din toate (incluzand si litera ta) un cuvant. Jocul va continua 4-5 runde, pana cand unul dintre voi fie adauga o noua litera, fie intreaba ce cuvant s-a format din literele alese pana atunci.
Iata si un exemplu concret: primul jucator spune "l", cel de-al doilea spune "i", iar urmatorii vor spune "b", "e" si "r", formandu-se cuvantul "liber".
La sfarsit, copiii vor trebui sa spuna semnificatiile cuvantului respectiv. Daca nu stiu, ii vei ajuta tu, astfel incat sa fie capabili sa-l utilizeze ulterior in contextul potrivit.
10."Schimb de scrisori"
Veti putea desfasura aceasta activitate chiar si cu copiii care nu stiu inca sa scrie si sa citeasca (dar care au peste 4 ani). Participarea la elaborarea de scrisori ii va determina sa utilizeze numeroase cuvinte, ceea ce implicit va conduce la dezvoltarea vocabularului. Mai mult, aflandu-se in situatia de a se gandi ei insisi la continutul unei scrisori, isi vor pune imaginatia la treaba.
Mai intai, trebuie sa explicati unor prieteni/rude ca doriti sa fiti parteneri intr-un sistem de corespondenta. Singura regula va fi aceea ca fiecare va trebui sa raspunda la scrisori in termen de 5 zile.
Urmeaza "jocul" propriu-zis: copilul iti va dicta o scrisoare (daca nu stie inca sa scrie) sau o va scrie chiar el. In ea va putea fi vorba despre orice, cum ar fi un eveniment special, impresiile despre o plimbare in parc sau o vizita la Zoo, o intamplare neobisnuita petrecuta la gradinita sau la scoala etc..
Copilul va trebui sa semneze scrisoarea, dupa care o vei introduce intr-un plic timbrat. De asemenea, va merge cu tine si la posta pentru a o expedia. Dupa ce in saptamana urmatoare va sosi raspunsul, jocul poate reincepe.
Surse:
http://blog.readingeggs.com/2013/08/14/3-fun-games-to-improve-vocabulary/
http://childdevelopmentinfo.com/learning/tips-for-helping-kids-and-teens-with-homework-and-study-habits/vocabulary/
http://www.earlyliteracylearning.org/cellpract_parent/toddler/collections/CELL_Todd_Rhy_Sound_Aware.pdf
http://www.education.com/activity/article/fairy-tale-dice/
http://www.leapfrog.com/en-us/learning-path/activities/activity-touch-your-nose.html
http://listeningandspokenlanguage.org/Play_to_Learn/
http://www.parents.com/toddlers-preschoolers/development/language/toddler-talking/
Bennett Ruth, Bennett Steve, Inchide televizorul! 365 jocuri pentru copilul dumneavoastra in locul privitului la televizor, Ed. Hiparion&Alexandra, 1998
Surse poze:
http://00.edu-cdn.com/
http://media4.s-nbcnews.com/j/streams/
http://cdn1.disneybaby.com/images/
http://cache2.asset-cache.net/gc/
http://www.123playandlearn.com/uploads/
http://familyvaluesclub.com/wp-content/uploads/