- I. Primii pasi in integrarea intr-un grup - Jocuri de "spargere a ghetii"
- I.1. "Aruncam mingea pentru a face cunostinta"
- I.2. "Vantul bate dinspre..."
- I.3."Cine sunt?"
- II. Jocuri ce ii invata pe copii sa imparta si sa colaboreze cu ceilalti
- II.1. "Jocuri cu mingea"
- II.2."Budinca de noroi"
- III. Jocuri menite sa incurajeze copilul sa vorbeasca in public si sa se descurce in diverse contexte sociale din viata de zi cu zi
- III.1. "Povestile din imagini"
- III.2."Preferintele mele"
- III.3. Joc de rol la telefon
- IV. Jocuri ce ii ajuta pe copii sa invete sa aiba incredere in ceilalti
- IV.1."Adapostul cartitei"
- IV.2."Urmati-va liderul!"
I. Primii pasi in integrarea intr-un grup - Jocuri de "spargere a ghetii"
I.1. "Aruncam mingea pentru a face cunostinta"
Mai multi copii se vor aseza in cerc, stand in picioare. Primul va arunca o minge (se va alege una dintr-un material moale) catre urmatorul si va spune: "Buna, ma cheama.... Pe tine cum te cheama?". Acela va prinde mingea, isi va spune numele si o va arunca mai departe. Jocul va continua pana cand toti copiii isi spun numele.
Este un joc foarte simplu, ce poate fi desfasurat atat cu prescolarii, cat si cu cei ce sunt deja la scoala, fiind numai bun pentru a-i obisnui sa se prezinte. Chiar si cei mai timizi vor putea prinde curaj datorita acestei activitati distractive.
I.2. "Vantul bate dinspre..."
Este un joc ce presupune prezenta mai multor copii (cu varsta de peste 4 ani) si a unui spatiu suficient de larg pentru a aseza scaune si pentru le permite micutilor sa se miste usor.
Scaunele vor fi puse in cerc. Copiii vor sta jos.
Cineva din afara cercului (un alt copil sau un adult) va spune "Vantul bate dinspre cel/cea care..." (variantele de a completa aceasta afirmatie sunt multiple, ca de exemplu: "Vantul bate dinspre cel/ cea care are o sora mai mica, dinspre cineva care a mancat cereale la micul dejun, dinspre cineva ce poarta culoarea verde" etc.), asteptand ca cel/ cei care stiu ca li se potriveste afirmatia respectiva sa se ridice in picioare, sa-si paraseasca locul si sa-si gaseasca un altul aflat la cel putin 2 scaune distanta de al sau.
In cazul in care mai multi copii se ridica in picioare si incep sa-si caute alte locuri, cel ce se afla in afara cercului (cel ce a spus: "Vantul bate dinspre cel ce...") va incerca sa scoata din cerc un scaun pentru a-i provoca pe ceilalti sa-si gaseasca mai repede un loc. Cel ce nu reuseste sa se aseze iar se va muta si el in afara cercului si va gasi o noua propunere pentru urmatoarea afirmatie "Vantul bate dinspre cel/ cea care...".
Prin intermediul acestui joc cei mici se vor obisnui nu numai "sa sparga gheata" intr-un nou grup, ci si sa fie receptivi la ceea ce li se spune.
I.3."Cine sunt?"
Acest joc ii va familiariza pe copii cu ceea ce inseamna sa incepi sa-i cunosti pe ceilalti, dezvoltandu-le totodata atentia si perspicacitatea. Este recomandat copiilor mai mari de 4 ani.
Nu veti avea nevoie decat de un dispozitiv prin care se poate inregistra vocea si de prezenta mai multor copii. Fiecare va avea la dispozitie timp pentru a fi inregistrat in momentul in care spune ceva despre el/ea, cum ar fi: "Am cinci ani, am parul blond si port pantofi maro. Cine sunt?". Urmeaza ca toti participantii sa asculte inregistrarile si sa ghiceasca despre cine este vorba.
Pentru copiii mai mari (ce au mai mult de 5 ani) si care se cunosc suficient intre ei, jocul poate fi complicat in felul urmator: cei ce se inregistreaza sunt rugati sa-si modifice vocile.
II. Jocuri ce ii invata pe copii sa imparta si sa colaboreze cu ceilalti
II.1. "Jocuri cu mingea"
Astfel de jocuri sunt potrivite pentru a-i invata pe copii sa se joace unii cu altii, sa-si astepte randul, imbunatatindu-le totodata si coordonarea miscarilor.
Iata cateva variante de jocuri cu mingea, foarte potrivite mai ales pentru cei mai micuti (de 3-4 ani):
• se va rostogoli mingea de la unul la altul, fie in fata, fie in spate
• fiecare, pe rand, va arunca mingea in sus si va incerca sa o recupereze
• jucatorii vor sta jos si vor rostogoli pur si simplu mingea de la unul la altul
• cu ajutorul unei "bate" din material plastic (un fel de bata de baseball), mingea va fi impinsa de la unul la altul
II.2."Budinca de noroi"
Copiii (de la 4 ani in sus) vor invata sa coopereze si sa-si astepte randul cu ajutorul unei activitati foarte simple de gatit.
Veti avea nevoie de: budinca de ciocolata instant, ingredientele de pe ambalajul acesteia, un castron mai mare si cateva mai mici, lingurite, fursecuri/bombonele de ciocolata si viermisori colorati din jeleu.
Un adult va potrivi cantitatile de ingrediente in functie de numarul de copii. Micutii vor amesteca pe rand in mixul pentru budinca pana cand aceasta va fi gata. Dupa aceea vor sfarama bombonelele/ fursecurile, le vor pune in budinca si vor umple castronelele. Fiecare portie va fi decorata cu jeleurile viermisori. Se va obtine astfel o "veritabila" "budinca de noroi", garnisita cu "viermisori" deliciosi.
III. Jocuri menite sa incurajeze copilul sa vorbeasca in public si sa se descurce in diverse contexte sociale din viata de zi cu zi
III.1. "Povestile din imagini"
Initial, pune la dispozitia copilului imagini decupate din reviste sau carti. Intoarce-le apoi cu fata in jos.
Spune-i copilului sa le intoarca rand pe rand si sa compuna o poveste/ o intamplare legata de cel putin cateva dintre ele. Incurajeaza-l sa o spuna cu voce tare, privindu-te in ochi si, eventual, insotindu-si povestea de gesturi si mimica (de exemplu, sa-si arate uimirea, aprobarea/ dezaprobarea etc.).
Daca ai un copil mai mare (de peste 6 ani), roaga-l sa-si scrie povestea pe o bucata de hartie si sa o citeasca si cu glas tare.
Aceasta activitate va dezvolta vocabularul copilului si il va incuraja sa vorbeasca in fata unui public.
III.2."Preferintele mele"
Iata un joc recomandat copiilor mai mari de 5 ani, ce ii va incuraja "sa se deschida" in fata celorlalti, integrandu-se mai usor intr-un grup.
Nu va trebuie decat niste coli de hartie, niste creioane colorate sau carioci. Imparte fiecare foaie in 4 sectiuni.
Copiii participanti vor primi cate o foaie si vor desena, in fiecare "sectiune", jucaria preferata, persoana preferata, mancarea preferata sau animalul preferat.
Dupa ce vor termina, fiecare, pe rand, va merge in fata celorlalti si le va vorbi despre ceea ce a desenat.
Pentru cei ce stiu deja sa scrie, jocul poate fi putin mai complicat, in sensul in care, in loc sa deseneze, vor trebui sa-si noteze preferintele in fiecare sectiune.
III.3. Joc de rol la telefon
Imaginati-va ca sunteti la un birou si trebuie sa raspundeti la telefon. Puteti folosi un telefon de jucarie sau unul adevarat, mai vechi.
Rand pe rand, va veti preface ca sunteti amabili sau mai putin amabili, ca dati raspunsuri corecte/ gresite la intrebarile ce va sunt adresate sau ca nu auziti bine si nu puteti receptiona corect un mesaj primit. Discutati si despre consecintele ce pot deriva din aceasta ultima situatie si explicati-i copilului cat de important este sa intelegeti ceea ce vi se spune la telefon si, in cazul in care nu intelegeti, sa-l rugati pe cel cu care vorbiti sa repete sau sa va explice inca o data. De asemenea, spuneti-i ca nu este rusine sa-l rugati sa va sune iar pentru a va intelege asa cum trebuie.
Prin intermediul acestui joc, copilul se va familiariza cu discutiile la telefon in situatii diferite si va deveni mai receptiv la ceea ce i se spune.
IV. Jocuri ce ii ajuta pe copii sa invete sa aiba incredere in ceilalti
IV.1."Adapostul cartitei"
Acest joc, ideal pentru prescolari, este un joc de echipa, ce ii va invata sa aiba incredere unii in altii.
Copiii vor avea nevoie de o esarfa/ de un fular (prin care nu se vede) si de un scaun. Unul dintre ei va fi "cartita" si va fi legat la ochi. Un altul va fi "calauza" pentru "cartita" si va trebui sa o ajute sa ajunga la scaun ("adapostul" ei), oferindu-i diverse indicatii. Ceilalti vor trebui sa descurajeze "cartita" sa aiba incredere in "calauza", in timp ce "cartita" se va stradui sa respecte indicatiile primite, neluandu-i in seama.
Dificultatea jocului consta tocmai in mentinerea increderii "cartitei" in "calauza" sa. Daca va reusi sa faca acest lucru va ajunge in siguranta la "adapostul" ei. Jocul va continua pana cand fiecare va avea ocazia sa fie "cartita" si "calauza".
IV.2."Urmati-va liderul!"
Este un joc deja traditional, ce presupune ca cei implicati sa invete sa aiba incredere in liderul lor si sa-l urmeze in ceea ce face. Fiind o activitate ce presupune putina activitate fizica, dar si imitatie, poate fi organizata si cu copiii de 3-4 ani, atat in interior, cat si in aer liber.
Un adult (tu sau tati) sau un copil va fi "liderul" si va executa diverse miscari, urmand sa fie imitat de ceilalti. Pentru ca acestora sa nu le fie prea greu sa-l imite, dar si pentru ca totul sa fie cat mai distractiv, "liderul" va alege miscari precum:
• batutul din palme
• taratul pe jos
• mersul in ritm alert
• alergarea
• sarituri ca mingea/ ca broasca
• mersul in patru labe etc.
Surse:
http://www.activityvillage.co.uk/a-great-wind-blows
http://www.activityvillage.co.uk/my-favourite-things
http://www.activityvillage.co.uk/who-am-i
http://www.babyparenting.about.com/od/activitiesandplay/qt/toddler-follow-the-leader.htm
http://www.brighthubeducation.com/toddler-activities-learning/61461-seven-activities-to-teach-cooperation/
http://www.ehow.com/info_8027144_activities-teach-communication-listening-skills.html
http://www.ehow.com/list_598655_ activities-teamwork-preschoolers.html
http://www.jumpstart.com/common/three-social-skill-activities-view
http://www.livestrong.com/article/87296-role-playing-ideas-effective-communication
http://www.pbs.org/parents/education/going-to-school/social/make-new-friends/
Surse poze:
http://www.11points.com/
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/