- I. Exemple de jocuri adecvate celor mai micuti (incepand de la 2 ani si jumatate pana la 4 ani)
- I.1. "Potrivim cartonasele"
- I.2. "Spionez"
- I.3. "Ghiceste obiectele misterioase"
- I.4. "Plimbare pe linia dreapta"
- II. Idei de jocuri pentru cei mai marisori (de la 4 ani in sus)
- II.1. "Invatam matematica cu ajutorul baloanelor"
- II.2."Legaturi potrivite"
- II.3. "Ghiceste despre ce este vorba"
- II.4. "Par si impar se potrivesc"
- II.5."Cursa alfabetului inversat"
- II.6. "Cutia cu nasturi a bunicii"
I. Exemple de jocuri adecvate celor mai micuti (incepand de la 2 ani si jumatate pana la 4 ani)
I.1. "Potrivim cartonasele"
Pregateste niste cartonase (flash-carduri) cu forme sau animale, avand grija ca fiecare sa aiba pereche. Incepeti cu 3-4 perechi. Aseaza cartonasele cu fata in jos.
Arata-i unul copilului. Roaga-l sa-ti spuna ce reprezinta desenul respectiv si spune-i ca trebuie sa cautati unul/ mai multe la fel. Lasa-l sa intoarca si celelalte flash-carduri, intrebandu-l daca a gasit perechea potrivita. Cand o gaseste, formati perechile si puneti-le deoparte. Continuati astfel pana faceti perechi cu toate cartonasele.
Este un joc simplu, dar care va dezvolta perspicacitatea, atentia si capacitatea de concentrare a copilului.
I.2. "Spionez"
Va puteti juca un astfel de joc atat in casa, cat si afara.
Gandeste-te la o insusire a unui obiect (culoare, forma, marime etc.) si spune-i micutului ca trebuie sa gasiti, spre exemplu, obiecte/fiinte mari din locul respectiv. Invata-l sa spuna: "Cu ochisorii mei voi spiona si voi gasi ceva care este mare".
Acorda-i un ragaz si, daca vezi ca nu reuseste sa identifice corect obiectul/fiinta cu insusirea de a fi "mare", ajuta-l, aratandu-i exact despre ce este vorba.
Nu numai ca il vei ajuta sa cunoasca mai bine universul din casa sau pe cel exterior, dar il vei stimula sa-si dezvolte spiritul de observatie, atentia si vocabularul.
I.3. "Ghiceste obiectele misterioase"
Intr-un saculet din material textil sau intr-o cutie (netransparenta) ascunde cateva obiecte cunoscute de catre copil, dar avand texturi si dimensiuni cat mai variate.
Puteti sa va jucati in doua moduri: fie ii spui sa bage manuta in sac, fara sa se uite si sa scoata de acolo obiectul si sa ghiceasca despre ce este vorba, fie il rogi sa le pipaie din exterior.
Indiferent ce varianta vei alege, iti vei ajuta copilul sa realizeze legatura dintre informatia oferita la nivel senzorial (prin atingerea obiectelor) si imaginea din memorie a obiectului respectiv. Astfel, veti face inca un pas in procesul de dezvoltare cognitiva.
I.4. "Plimbare pe linia dreapta"
Ca si jocul anterior, il veti putea desfasura si pe acesta in casa sau afara.
Initial va trebui sa gasesti/ sa trasezi o linie dreapta (poate fi simpla linie de la care incepe covorul/ linoleumul sau vei face o linie din banda adeziva/ vei trasa cu creta, pe asfalt/pe nisip o linie vizibila), intr-un spatiu cat mai larg, fara "obstacole" (cum ar fi mobilier, pietre, baltoace etc.).
Ofera-i copilului un pahar (de plastic sau de hartie) plin cu apa si arata-i cum sa mearga numai pe linia dreapta, avand grija sa pastreze cat mai multa apa in pahar. In loc de pahar veti putea folosi si un clopotel, pe care va trebui sa-l tina in mana in timp ce se deplaseaza de-a lungul liniei, astfel incat acesta sa nu faca zgomot. Nu uita sa-i dai permanent indicatii ( de tipul: "Ramai pe linie", "Mergi mai incet'' s.a.) si incurajeaza-l.
Implicandu-ti copilul intr-o activitate de acest gen vei contribui la imbunatatirea coordonarii miscarilor sale, la dezvoltarea simtului echilibrului, atentiei si concentrarii.
II. Idei de jocuri pentru cei mai marisori (de la 4 ani in sus)
II.1. "Invatam matematica cu ajutorul baloanelor"
Ca sa organizati acest joc, ce va dezvolta atentia, rabdarea si ii va familiariza pe copii cu universul cifrelor, veti avea nevoie de:
• cel putin 2 jucatori
• markere
• hartie
• foarfeca
• baloane pentru fiecare participant
Ce trebuie sa faceti:
• Fiecare jucator va scrie cate un numar de la 1 la 20 pe o bucatica de hartie.
• Decupati numerele. Fiecare le va indoi si le va introduce in baloanele dezumflate.
• Umflati baloanele. Spargeti-le apoi pe rand, astfel incat sa cada din ele numerele.
• Fiecare va aduna bucatelele de hartie cu numerele, in mod intamplator (fara sa-si caute propriul numar).
• Dupa aceea va trebui ca toate numerele sa fie puse in ordine pe o masa sau pe podea. Cine va reusi sa le ordoneze primul va castiga.
II.2."Legaturi potrivite"
Gaseste prin casa cateva obiecte intre care, aparent, nu exista nicio legatura.
Pune-le in fata copilului si intreaba-l cum ar putea fi acestea legate intre ele. Spre exemplu, ofera-i un marker verde, un set de betisoare si un dinozaur de jucarie. Ce legatura exista intre acestea? Raspunsul nu este atat de complicat precum pare la prima vedere: verdele este culoarea plantelor (inclusiv a copacilor), betisoarele sunt facute din lemn (provenit de la copaci), iar cei mai multi dintre dinozauri au fost erbivori.
Va puteti juca asa si afara, propunandu-i copilului sa gaseasca prin jurul casei obiecte care ar putea fi legate unele de altele, precum in exemplul anterior.
Este un joc prin care va incepe sa se inteleaga relatia cauza-efect, ajutandu-l pe copil sa-si dezvolte perspicacitatea, capacitatea de concentrare si sa acumuleze noi cunostinte.
II.3. "Ghiceste despre ce este vorba"
Pentru ca acest joc sa se poata desfasura este nevoie de:
• cel putin 2 participanti
• un cronometru (sau un ceas care sa precizeze secundele)
• banda adeziva
• cartonase
• creioane
Fiecare jucator va scrie pe un cartonas denumirea unui animal sau a unui loc (de exemplu, "bucatarie") si il va lipi pe spatele altuia (fara ca acesta sa vada ce scrie pe cartonas).
Se va forma un cerc, iar cel ce a lipit cartonasul va alege pe cineva sa mearga in mijlocul cercului (va fi legat la ochi) si sa ghiceasca ce se afla pe cartonasul respectiv. Celui selectat i se va spune daca este vorba despre un animal sau despre un loc. De asemenea, i se vor acorda doar 30 de secunde pentru a le pune celorlalti intrebari despre animalul/locul de pe cartonas.
Daca nu isi da seama despre ce este vorba, ceilalti ii vor spune doua ghicitori ce l-ar putea ajuta sa ghiceasca. In cazul in care tot nu ghiceste, urmatorul participant asezat in cerc va trebui sa spuna ce este pe cartonas. Jocul va continua pana cand se va afla raspunsul corect.
Jocul ce tocmai a fost prezentat iti va ajuta copilul sa-si dezvolte perspicacitatea, imaginatia, rabdarea si capacitatea de concentrare.
II.4. "Par si impar se potrivesc"
Se vor forma doua echipe, una reprezentand "parele" si cealalta "imparele".
Cineva va striga: "1, 2,3, potriviti-va!", iar fiecare participant isi va impinge inainte cateva degete de la una dintre maini.
Dupa aceea se vor "adauga" si degetele de la mainile celorlalti (din ambele echipe) si, daca numarul obtinut este impar, echipa de "impari" va obtine 1 punct. Daca numarul este par, echipa cealalta ("para") va obtine punctul.
Prima echipa care va acumula trei puncte va fi invingatoare.
Un joc de acest gen va ajuta copilul sa se familiarizeze cu notiuni matematice de baza, precum si sa invete sa respecte regulile si sa fie receptiv la ceea ce se intampla in jur.
II.5."Cursa alfabetului inversat"
Scopul jocului este sa se spuna alfabetul, de la coada spre cap, intr-un timp cat mai scurt. Este o activitate ce va dezvolta atentia si concentrarea copiilor, fiind util in familiarizarea cu universul literelor.
Participantii se vor grupa in doua echipe ("echipa 1" si "echipa 2"), ce se vor aseza una in fata celeilalte. Prima persoana din "echipa 1" va spune "Z", urmatoarea (din aceeasi echipa) va spune "Y", continuandu-se si cu celelalte litere. Daca unul dintre ei va spune o litera gresita sau va uita sa o spuna atunci cand ii este randul, "echipa 2" va primi un "avans" (va putea sa-si inceapa "cursa" cu litera de la care a ramas cealalta echipa).
Echipa care va reusi prima sa spuna tot alfabetul inversat in mod corect, va iesi invingatoare.
II.6. "Cutia cu nasturi a bunicii"
Pentru ca micutul tau sa-si dezvolte memoria, atentia si capacitatea de concentrare, propune-i un joc foarte distractiv, la care pot participa oricat de multi jucatori.
Primul jucator va spune: ''Am cautat in cutia cu nasturi a bunicii si am gasit acolo o palarie". Cel de-al doilea va replica: "Am cautat in cutia cu nasturi a bunicii si am gasit acolo o palarie si...(un orice alt obiect)". Urmatorul va numi aceleasi lucruri ca si primii doi, adaugand insa inca unul. Se va continua pana cand se va ajunge la un numar cat mai mare de lucruri, astfel incat sa fie cat mai greu de memorat. Vor fi atat de multe obiecte, incat jucatorii vor incepe sa rada.
Pentru a face jocul si mai amuzant, adaugati in enumerarea obiectelor si lucruri care nu ar avea ce cauta intr-o cutie cu nasturi, cum ar fi: "un dinozaur", "o bata'' etc.
Surse:
http://www.canadianfamily.ca/activities/5-brain-boosting-activities-for-toddlers/
http://fun.familyeducation.com/imaginative-play/math/51151.html#ixzz3DkRLQ1rc
http://www.kidspot.com.au/kids-activities-and-games/Learning-games+2/Balloon-maths+12200.htm
http://pbskids.org/zoom/activities/games/guesswho.html
http://pbskids.org/zoom/activities/games/oddsandevensmatch.html
http://pbskids.org/zoom/activities/games/backwardsalphabetrac.html
http://www.raisesmartkid.com/1-to-3-years-old/3-articles/55-brain-boosting-toddler-activities
http://www.todaysparent.com/family/activities/10-surprising-brain-builders-for-preschoolers/
Bennet, Ruth&Steve, Inchide televizorul! 365 jocuri pentru copilul dumneavoastra in locul privitului la televizor, Ed.Hiparion&Alexandra, 1998
Surse poze:
http://www.notimeforflashcards.com/
http://1.bp.blogspot.com/
http://s2.hubimg.com/u/5132173_f260.jpg
https://s3.amazonaws.com/
http://preschooler.thebump.com/
http://0.tqn.com/y/freebies/
http://i.ytimg.com/
https://galwaysteiner.files.wordpress.com/