1."Deplaseaza oul"
Copilul (mai mare de 4 ani) poate invata sa-si indrume prietenii cu ajutorul acestui joc.
In functie de numarul de participanti, copiii vor fi impartiti in echipe de cate 3 sau de cate 5. Ofera-le tuturor membrilor echipelor oua si linguri mari.
Spune-le copiilor sa-si desemneze cate un lider al carui rol va fi sa precizeze modul in care ouale vor fi deplasate dintr-un loc in altul. Spre exemplu, unul dintre copii poate trasa o linie pe care se va realiza trecerea oului de la o lingura la alta. Altul poate ascunde lingura si dupa aceea ii va spune celuilalt sa ia oul cu mana si sa alerge cu el. Se va continua asa pana cand fiecare isi va deplasa oul in modul desemnat de lider.
Cei ce vor reusi sa-si deplaseze oul prin cea mai originala metoda vor fi invingatori.
2."Stafeta"
Se va forma un grup de copii si se va desemna un lider.
Grupul se va imparti in doua echipe, iar membrii lor se vor aseza pe spatiul de joc formand un singur sir.
Liderul va fi trimis in celalalt capat al spatiului si va incepe sa dea comenzi celor doua echipe, cum ar fi: sa execute sarituri, sa alerge sau sa mearga in pas vioi. Primul copil din fiecare echipa va incepe sa execute "ordinele", iar echipele se vor deplasa catre locul in care se afla liderul. Odata ce primul din fiecare echipa ajunge la lider, se va intoarce cu fata la ceilalti din echipa, iar urmatorul va prelua si el "ordinele" liderului.
Prima echipa ai carei membrii au reusit cu totii sa execute ceea ce li s-a spus va castiga.
Jocul este adecvat copiilor mai mari de 4 ani, familiarizandu-i cu respectarea instructiunilor primite si ajutandu-i sa fie atenti la ceea ce se intampla in jur.
3."Schimba liderul!"
Copiii (de la 4 ani in sus) pot invata mai usor sa-i determine pe ceilalti sa procedeze la fel ca ei (aceasta este una dintre calitatile unui lider) daca vor fi implicati in urmatorul joc.
Se va strange un grup, se va aseza in cerc si se va alege un prim lider, care va executa anumite miscari (de pilda, va sari intr-un picior). Ceilalti vor trebui sa-l imite.
La un moment dat, acesta va iesi din cerc si il va determina pe un alt membru al grupului sa fie "lider" (sa propuna el anumite gesturi/miscari ce vor fi executate de grup). Cum va face acest lucru? Ei bine, cat mai discret posibil. De exemplu, se va uita spre cineva si va clipi din ochi, va clatina usor din cap sau va zambi la el. Acesta va deveni la randul sau "lider" si le va propune celorlati alte actiuni.
Jocul va continua pana cand toti vor reusi sa fie, rand pe rand, "lideri".
Datorita acestui joc cei mici se vor distra, dar vor invata si sa fie atenti la cei din jurul lor si sa recepteze comunicarea non-verbala.
4."Telefonul fara fir"
Printre calitatile unui lider bun trebuie sa se afle si capacitatea de a asculta si de a recepta corect un mesaj, astfel incat sa-l poata transmita mai departe.
Copiii (de la 5 ani in sus) pot dobandi aceasta calitate daca se vor juca "telefonul fara fir".
Pentru acest joc nu este nevoie sa aveti la dispozitie anumite materiale. Nu este necesar decat sa existe mai mult de 4 copii, ce se vor aseza in cerc.
Primul dintre ei se va gandi la un mesaj si il va sopti la urechea urmatorului. La randul sau, acesta il va da mai departe si tot asa, pana la ultimul participant.
Interesant este cand mesajul se va intoarce din nou la primul copil, care va trebui sa-l spuna in fata celorlalti cu voce tare. Aproape intotdeauna, mesajul final este diferit de cel original, formulat la inceputul jocului.
5."Nu ma lasati sa cad!"
Un lider adevarat are nevoie si de o echipa in care sa aiba incredere, pe care sa se poata baza oricand.
In cadrul acestui joc micutii vor invata cat este de important sa avem incredere unii in altii.
Lucrurile se vor desfasura astfel: copiii vor forma un cerc, se va alege un "lider", iar acesta se va aseza in mijlocul cercului. El va trebui sa se lase sa cada in orice directie, bazandu-se pe faptul ca "echipa" sa nu ii va permite sa se prabuseasca. Practic, cineva il va prinde inainte sa cada.
In aceasta "formula", jocul este adecvat copiilor mai mari (de la 5 ani in sus). Daca participantii sunt putin mai mici (cam de 4 ani-4 ani si jumatate), poate fi adaptat in felul urmator: "liderul" nu va trebui sa cada, ci doar va fi impins usor de catre ceilalti in directia opusa.
6."Doua echipe"
Acest joc se va desfasura intr-un spatiu interior, fiind adecvat copiilor mai mari de 4 ani.
Jucatorii vor fi impartiti in doua echipe, cu acelasi numar de copii.
Una dintre echipe va parasi incaperea, ceilalti vor fi legati la ochi, iar prima echipa va reveni din nou acolo si va pregati doua obiecte.
Copiii din prima echipa vor iesi din nou afara si isi vor desemna un "lider". Acesta va fi legat la ochi si va fi dus in camera pentru a "cerceta" obiectele si a-si da seama ce reprezinta.
Regula este ca toti care nu sunt legati la ochi nu au voie sa vorbeasca.
Jocul va continua pana cand toti componentii echipelor vor fi "lideri" si vor identifica obiectele (acestea vor fi inlocuite dupa fiecare tura de joc).
Datorita acestei activitati, copiii vor invata sa-si asume responsabilitatea, sa-si ajute echipa sa-si indeplineasca obiectivul (in acest caz, identificarea corecta a obiectelor), aceste atributii fiind foarte importante pentru un lider.
7."Cercurile din sfoara"
Initial vor fi pregatite 4 bucati de sfoara de dimensiuni diferite. Din fiecare se vor forma cercuri, ce vor fi asezate pe jos (jocul se va desfasura in aer liber), iar copiii (de la 4 ani in sus) vor trebui sa intre in interiorul celui mai mare dintre ele. Niciunul dintre ei nu are voie sa ramana in afara cercului.
Dupa aceea, copiii se vor muta in urmatorul, de dimensiuni mai mici decat primul. Vor continua asa pentru a ajunge, in final, sa intre in cel mai mic dintre cercuri.
Pe masura ce situatia se complica, participantii isi vor alege un lider, menit sa gaseasca solutii pentru ca echipa sa poata patrunde toata in cercurile mai mici.
Practic, prin intermediul acestui joc vor invata cat de important este ca un lider sa fie gata sa gaseasca mereu solutii pentru a indeplini scopul echipei sale (in cadrul acestui joc, este vorba de intrarea tuturor copiilor in toate cele 4 cercuri, fara ca nimeni sa fie exclus).
8."Piratii uscatului"
Jocul va fi organizat in aer liber, intr-un spatiu cat mai larg, fiind potrivit copiilor incepand cu varsta de 4 ani. Acestia vor avea ocazia sa invete ca un lider bun trebuie sa-si conduca echipa in realizarea obiectivelor proupuse.
Un grup de copii va forma doua echipe. Fiecare echipa isi va desemna cate un lider. De asemenea, ambele echipe vor primi cateva obiecte pe care vor trebui sa le ascunda in felul urmator: echipa A va ascunde obiectele echipei B si invers.
Echipele vor porni intr-o "vanatoare a obiectelor", ghidandu-se dupa indiciile oferite de "adversari".
Misiunea "liderilor" va fi sa-si ajute echipa sa gaseasca obiectele ascunse inaintea celeilalte.
9."Ghicim animalele"
Jocul ii va invata pe copii (de la 4 ani in sus) sa comunice, sa aiba incredere in ceilalti si sa coopereze cu ei, calitati esentiale unui lider. Se poate organiza fie afara, fie in interior.
Unuia dintre copii i se va lipi pe spate o imagine cu un animal. El nu are voie sa stie despre ce este vorba. Sarcina sa va fi sa-si dea seama ce animal este pe spatele sau, punandu-le celorlalti intrebari de tipul: "Are coarne?", "Are 2 picioare sau 4?, "Poate zbura?" etc. Trebuie insa ca de la inceput sa se stabileasca un numar de intrebari ce vor fi permise.
Cu cat va reusi sa ghiceasca despre ce este vorba, folosind cat mai putine intrebari, cu atat va primi mai multe puncte.
Jocul poate continua pana cand fiecare copil va trebui sa ghiceasca animalul lipit pe spatele sau.
10. "Arta in tacere"
Cu ajutorul acestui joc, participantii (de la 4 ani in sus) vor intelege cat de importanta este pentru un lider atentia la detalii.
Copiii vor fi impartiti in grupuri de cate doi. Li se va cere sa formeze doua siruri drepte, stand unul in fata celuilalt.
Ultimii copii de la capatul fiecarui sir vor primi cate o foaie de hartie pe care se afla acelasi desen. Acesta va trebui sa fie reprodus de fiecare grup, procedandu-se in felul urmator: ultimii vor incepe sa-l deseneze, fixandu-l pe spatele celor din fata, iar acesta va fi deplasat pana se va ajunge la primii copii din grupuri.
Primii vor trebui sa-l reproduca pe o coala mare de hartie sau pe o tablita.
Grupul care va reusi sa reprezinte desenul cel mai apropiat de original va fi invingator.
Surse:
http://www.buzzle.com/articles/leadership-games-for-kids.html
http://www.creativekidsathome.com/games/changing_the_leader.shtmlder
http://www.ehow.com/way_5498912_leadership-games-kids.html
http://motherhood.modernmom.com/activities-children-concerning-leadership-15719.html
http://tutzone.org/leadership-games-for-kids/