1."Pot sa fiu o adevarata domnisoara"
Micuta ta se va obisnui mai usor sa-si aleaga singura cu ceea ce doreste sa se imbrace si chiar sa se imbrace singura cu ajutorul unui joc de rol: se va transforma intr-o domnisoara. Mai mult, acest joc ii va stimula imaginatia si vocabularul (prin replicile pe care le va spune in ipostaza de "domnisoara mare"), fiind adecvat incepand cu varsta de 3 ani.
Tu ii vei pune la dispozitie "recuzita" din care se va compune costumatia. Ii poti oferi o gama larga de materiale si accesorii, precum: bucati de materiale din diverse texturi (din acestea se poate crea o pelerina, o rochie sau o fusta), esarfe, margele, manusi, panglici, coronite, ceva de incaltat etc..
O alta varianta ar fi sa apelezi si la un costum mai vechi de printesa, pe care doar sa-l accesorizati pentru a obtine o tinuta noua.
Dupa ce fetita si-a ales vestimentatia, o vei ajuta doar pentru o eventuala "asamblare" a pieselor (de exemplu, ii vei pune un cordon in talie, vei strange pelerina la gat cu o brosa s.a.). In schimb, o vei incuraja sa se costumeze singura cu "articolele" mai usor de imbracat (cum ar fi o fustita sau o rochita). Ai grija, in cazul in care ii dai articole deja finisate, sa nu le alegi pe cele cu prea multi nasturi, cu fundite ce trebuie legate sau cu orice alte sisteme de prindere ce i-ar putea pune dificultati la imbracat.
La final, las-o sa se bucure ca este imbracata precum o adevarata "domnisoara".
2."Competitia de spalat pe dinti"
Daca iti doresti de la copilul tau sa se duca de bunavoie sa se spele singur pe dinti si sa stie cum sa faca acest lucru corect, jucati un joc simplu, numai bun pentru copiii mai mari de 3 ani.
Tot ce veti avea de facut este sa va uitati in oglinda. Vei incepe sa te speli pe dinti, incercand sa faci miscarile adecvate, iar copilul va trebui sa te imite. Atunci cand observi ca te imita bine, ii poti propune un fel de "'intrecere": cine reuseste primul sa-si spele toti dintii. Nu uita insa ca cel mai important lucru nu este rapiditatea, ci manipularea corecta a periutei, astfel incat dintii sa fie curatati cat mai bine.
3."Manute sclipitoare"
Chiar si un "pitic" de 2-3 ani va fi mai incantat si mai rabdator sa-si spele singur manutele daca il vei implica in urmatoarea activitate: mergeti la baie si toarna-i pe manute un gel stralucitor (un amestec din sapun/ gel de dus, sclipici si putina apa).
Intrucat amestecul este mai lipicios din cauza sclipiciului, copilul va fi tentat sa scape de el, in ciuda faptului ca este incantat de particulele stralucitoare. Astfel, fara sa-si dea seama, va trebui sa petreaca mai mult timp frecandu-si manutele cu apa si sapun, ceea ce este recomandabil pentru o mai buna dezinfectare.
In timp, repetand activitatea, vei observa ca micutul se va obisnui sa petreaca mai mult timp la spalatul pe maini si va fi mai putin "reticent" in a desfasura aceasta activitate, stiind ca, pentru cateva clipe, va avea "manute cu sclipici".
4."Zana Somnulet"
Intrucat cei mai multi dintre prescolarii mici (sub varsta de 4 ani-4 ani si jumatate) sunt inca dornici sa doarma in aceeasi camera/ chiar in acelasi pat cu parintii, iti propunem un "truc", menit sa-l ajute pe copilul tau sa se obisnuiasca sa stea toata noaptea in camera sa.
Pregateste 6-7 cutii goale din carton alb si du-le in camera copilului. Povesteste-i ca, atunci cand doarme singur, o zana (numita "Somnulet") va veni in camera sa si va lipi pe cutii cate o steluta. Atunci cand toate cutiile vor avea cate o steluta, "Zana" ii va lasa o mica surpriza.
Probabil ca la inceput copilul va fi mai reticent la "povestea" ta, dar treptat va deveni curios sa vada cum isi respecta "zana" promisiunea si se va hotara sa doarma singur in camera sa.
Nu uita sa-i oferi cate o surpriza dupa ce toate cutiile au cate o steluta lipita, dar fara a exagera (limiteaza-te, de pilda, la o jucarie mica, la un creion cu figurine, la un ou cu surpriza etc.).
5."Am programul meu"
Pentru ca micutul tau sa stie mereu ce urmeaza sa i se intample, simtindu-se astfel in siguranta si avand mai multa incredere in tine, trebuie sa aiba un program bine pus la punct. Mai exact, este vorba despre stabilirea asa-numitelor "rutine zilnice", ce ar trebui respectate cat mai mult posibil.
De asemenea, copilul va invata, pe masura ce devine tot mai independent, sa desfasoare si singur acele activitati ce intra in componenta "rutinelor" de zi cu zi (este vorba despre unele dintre activitatile mentionate anterior: sa se spele, sa se imbrace, sa aiba un program de culcare, alaturi de care se mai adauga si: sa ia masa, sa se joace singur, sa-si faca ordine in camera etc.).
Il poti ajuta sa se familiarizeze cu un anumit program cu ajutorul unui joc deloc dificil. Initial, vei face rost de niste imagini (din reviste, carti etc.), ce reprezinta activitatile pe care tocmai le-am mentionat. Le veti decupa si lipi apoi pe niste bucatele de carton. Puneti-le pe o suprafata plana, dar avand grija sa fie in ordine aleatorie.
Spune-i copilului sa le aseze in ordinea corecta, mai exact asa cum procedeaza el in viata de zi cu zi. Dupa aceea, ofera-i niste magneti si roaga-l sa ataseze la ei imaginile respective. Magnetii vor fi asezati intr-un loc vizibil (de exemplu, pe frigider), astfel incat copilul sa le aiba mereu in fata si sa stie ce are de facut.
6."Sunt copil harnic!"
Copilul (chiar si cel mai mic, de 3-4 ani) va deveni mai dornic sa-si faca singur ordine in camera daca vei transforma "operatiunea" de adunare a jucariilor intr-un fel de "cursa".
Intra in camera, aseza-te pe pat/ pe un scaun (nu pe jos) si spune-i copilului doar atat: "1, 2, 3, jucariile rosii vor pleca spre locul lor!".
Odata ce copilul le va pune la loc, adauga: "1, 2, 3, jucariile portocalii sa se duca repede la ele acasa!"
Continua asa pana cand toate jucariile vor ajunge unde trebuie, iar camera va deveni curata.
7."Bucatarul din gradina"
Aceasta activitate este numai buna pentru a se desfasura in gradina, intr-o zi de vara, familiarizandu-i pe copii (incepand de la 3 ani) cu gatitul.
Rolul tau va fi sa le oferi "recuzita" necesara, ca de exemplu:
• bucatarie de jucarie sau un corp cu rafturi mai vechi (pentru ca cei mici sa-si amenajeze "bucataria")
• vesela pe care nu o mai folositi (cani, castroane, farfurii etc.)
• pahare din material plastic/ din hartie
• tacamuri de plastic
• linguri de lemn
• forme de briose
In plus, il vei indemna pe "micul bucatar" sa se foloseasca, in pregatirea "bucatelor", de ceea ce ii ofera gradina: pamant, nisip, petale de flori si frunze.
8. "Stiu sa pun masa singur (a)!"
Il poti invata pe copil sa puna masa corect, asezand la locul lor tacamurile, apeland, pentru inceput, la niste suporturi (din hartie) pentru farfurii si tacamuri si la un rotund decupat, ce intruchipeaza farfuria.
Alege apoi niste tacamuri si niste pahare de unica folosinta si ia la indemana un marker permanent.
Fixeaza forma rotunda pe suportul de hartie, dupa care deseneaza un dreptunghi (acesta reprezinta "servetelul") si un cerc mai mic in apropierea locului in care va sta cutitul (acolo va fi locul paharului).
In sfarsit, luati tacamurile si paharele si arata-i copilului unde trebuie sa stea acestea, neuitand nici de servetele (asezati servetelul in dreptunghiul desenat), nici de pahare (paharul va sta pe cercul mai mic, desenat anterior).
Incurajeaza-l pe copil sa repete ceea ce ati facut impreuna, utilizand, de aceasta data, vesela si tacamuri de jucarie sau unele pe care nu le mai folositi.
Nu uita faptul ca, pentru a va juca astfel, nu este obligatoriu ca micutul sa stie exact care este stanga si care este dreapta. Mai exact, si copiii mai mici de 5 ani pot fi "antrenati" in jocul "de-a pus masa".
9."Eroul meu"
Un alt pas important pentru ca un copil sa devina din ce in ce mai independent este si sa se invete sa se joace singur. Nu numai ca se va obisnui sa se simta confortabil in diverse situatii sociale (chiar si cand nu te are in preajma), dar isi va dezvolta imaginatia, vocabularul, si indemanarea, va deveni mai pregatit pentru gradinita si scoala.
Copilul (ideal este sa aiba intre 5 si 7 ani) va primi ziare, reviste, carti, resturi de ambalaje, orice alte hartii care nu mai sunt de folos, fiind rugat sa-si creeze, din aceste materiale, un personaj. Desigur, acesta poate fi nu numai o persoana, ci si un animal sau o creatura cu puteri supranaturale. In plus, va putea sa-si "accesorizeze" "eroul" cu ajutorul altor imagini decupate din diverse locuri.
Dupa ce va avea totul la indemana, lasa-ti copilul sa-si contruiasca "eroul" asa cum doreste, atasandu-l ulterior de un bat de la inghetata pe bat sau de orice alt suport (de exemplu, pe o cutiuta sau pe un bat de frigaruie) pentru a-l putea lua cu el oriunde.
10. "La magazin"
Odata ce copilul a dobandit primele cunostinte legate de numere si are un vocabular suficient de bogat (incepand cam de la 4 ani), ii poti propune un joc de rol, la care va putea sa-si invite si un prieten/ o prietena.
Copiii vor avea propriul magazin de dulciuri si vor trebui sa-si aseze marfa, sa stabileasca preturi, sa relationeze cu "clientii".
Incepeti prin a face rost de niste ambalaje de dulciuri (sau orice alte ambalaje, pe care vei lipi insa post-it-uri cu denumirea unor dulciuri) si asezati-le pe locul dorit.
Pregateste niste post-it-uri colorate, pe care, cu ajutorul unui marker, vei nota cifre (acestea vor fi alese in functie de cunostintele copiilor). Acestea reprezinta preturile articolelor de vanzare. Tot pe post-it-uri vei scrie si denumirile dulciurilor care nu se afla pe ambalajele alese.
Vei aduce si niste "bani" (de exemplu, bani de la alte jocuri sau capace de plastic de la sticlele de suc).
Va sosi si timpul in care "vanzatorii" isi vor "intra in drepturi", asteptandu-si "clientii" (acestia pot fi diverse jucarii, chiar tu sau un alt adult).
Practic, copiii vor avea ocazia sa invete sa se descurce la cumparaturi, invatand lucruri noi legate de bani, dar si despre cum trebuie sa relationeze cu ceilalti.
"Misiunea" ta va fi:
• sa le arati corespondenta dintre cifre si valoarea "banilor", familiarizandu-i cu corespondenta "unu la unu"
• sa-i inveti sa-si puna banii la un loc si sa-i numere pentru a sti cati au in total
• sa-i obisnuiesti cu un limbaj specific, cum ar fi: "ieftin", "scump", "mai mult", "mai putin" etc..
• sa-i inveti sa formuleze intrebari, de forma: "Cat costa ciocolata/ bomboanele X?", "Puteti sa-mi oferiti si altceva cu acelasi pret/ mai ieftin?", "Care produs este mai bun?" s.a. sau constatari: "Aveti o oferta buna", "Nu, multumesc, o sa merg in alta parte unde e mai ieftin", "Cred ca (spuneti denumirea produsului) este un pic prea scump" etc.
• sa le amintesti sa salute intotdeauna si sa multumeasca.
Surse:
http://www.ahaparenting.com/ask-the-doctor-l/how-to-get-toddler-to-brush-teeth
http://www.babycentre.co.uk/a556439/helping-your-child-to-be-independent
http://www.circleofmoms.com/questions/best-way-get-your-toddler-stay-bed-all-night-1701574 http://www.education.com/magazine/article/How_Dress_Shapes_Your_Child/
http://www.kidspot.com.au/kids-activities-and-games/Family-Games+4/Pretend-cooking- +11379.htm
http://www.learningplayathome.com/2012/08/learning-numbers-pretend-shop.html
http://www.livestrong.com/article/104096-games-teach-kids-personal-hygiene/
http://stayathomemoms.about.com/od/activitiesandfun/qt/createyourownsuperhero.ht
http://www.wikihow.com/Get-Your-Children-to-Clean-Their-Room
Surse poze:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/
http://0.tqn.com/y/workingmoms/1/
http://parentingoc.com/wp-content/
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/
http://4.bp.blogspot.com/-TnMWiKKPDQA/