„Pandemia de coronavirus a provocat creșterea fără precedent a timpului petrecut în fața ecranului”,a afirmat directorul executiv al Parteneriatului Global pentru Stoparea Violenței împotriva Copiilor, dr. Howard Taylor. „În urma închiderii școlilor și a măsurilor stricte de izolare, tot mai multe familii recurg la tehnologie și la soluții digitale pentru a le oferi copiilor posibilitatea să învețe, să se amuze și să rămână conectați la lumea exterioară, însă nu toți copiii dețin cunoștințele, abilitățile și resursele necesare pentru a naviga în siguranță în mediul online”.
Peste 1,5 miliarde de copii și tineri au fost afectați de închiderea școlilor din întreaga lume. În prezent, mulți dintre acești elevi învață și socializează mai mult online. Prin petrecerea unui număr mai mare de ore pe platformele virtuale, copiii pot fi expuși riscului de exploatare sexuală și ademenire în spațiul online, deoarece agresorii caută să profite de pandemia de COVID-19. Lipsa contactului direct cu prietenii și partenerii poate duce la asumarea unor riscuri mai mari, cum ar fi trimiterea unor fotografii cu caracter sexual, iar timpul mai mare petrecut online, fără un program bine structurat, poate expune copiii la conținut dăunător și violent și la un risc crescut de hărțuire online.
UNICEF, împreună cu partenerii săi, Parteneriatul Global pentru Stoparea Violenței împotriva Copiilor, Uniunea Internațională a Telecomunicațiilor (UIT), Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO), Biroul ONU pentru Combaterea Drogurilor și a Criminalității (UNODC), Alianța Globală WePROTECT, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și Fundația World Childhood din Statele Unite ale Americii, publică onouă notă tehnicăce îndeamnă guvernele, companiile ITC, educatorii și părinții să fie vigilenți, să ia măsuri imediate pentru reducerea potențialelor riscuri și să asigure copiilor experiențe sigure și pozitive în spațiul online pe durata pandemiei de COVID-19.
„Sub amenințarea COVID-19, viața a milioane de copii se limitează temporar la spațiul propriei case și la ecrane. Trebuie să îi ajutăm să navigheze în această nouă realitate”, a afirmat directorul executiv al UNICEF, Henrietta Fore. „Îndemnăm guvernele și industria IT să își unească forțele pentru a oferi copiilor și tinerilor un mediu online sigur, prin elemente de siguranță optimizate și noi instrumente care să ajute părinții și educatorii să îi învețe pe copii cum să folosească internetul în siguranță”.
Printre acțiunile preliminare recomandate în vederea reducerii riscurilor online la care sunt expuși copiii în timpul pandemiei de COVID-19 se numără următoarele:
• În cazul guvernelor:consolidarea serviciilor esențiale de protecție a copilului, asigurându-se că acestea sunt accesibile și active pe perioada pandemiei; formarea personalului din cadrul serviciilor medicale, educaționale și sociale cu privire la posibilul impact al COVID-19 asupra bunăstării copiilor și riscurile crescute din mediul online; intensificarea inițiativelor de conștientizare și educare cu privire la siguranța copiilor în mediul online; asigurarea că furnizorii de servicii sociale, școlile, părinții și copiii cunosc mecanismele de raportare de la nivel local și numerele liniilor locale de asistență telefonică și ale liniilor telefonice directe.
• În cazul sectorului IT, inclusiv a rețelelor de socializare: asigurarea că platformele virtuale, în special instrumentele de învățare online, conțin elemente sporite de siguranță și securitate și că acestea sunt accesibile educatorilor, părinților și copiilor; promovarea și facilitarea serviciilor de referire în siguranță a copiilor și a liniilor de asistență telefonică; elaborarea unor politici de moderare standard, aliniate la drepturile copilului; utilizarea unor protecții integrate și totodată inovatoare; asigurarea conexiunii la internet în vederea îmbunătățirii accesului copiilor defavorizați din gospodăriile cu venituri mici.
• În cazul școlilor: actualizarea politicilor privind siguranța pentru a reflecta noua realitate a copiilor nevoiți să urmeze cursurile de acasă; promovarea și monitorizarea comportamentelor pozitive în mediul online; asigurarea accesului continuu al copiilor la serviciile de consiliere oferite de școală.
• În cazul părinților: asigurarea că dispozitivele copiilor au softurile actualizate la zi și programe antivirus; purtarea unor discuții deschise cu copiii pentru a afla cum și cu cine pot comunica online; stabilirea unor reguli împreună cu copiiipentru a decide cum, când și undese poate folosi internetul; detectarea semnelor de disconfort în cazul copiilor, ce pot apărea în urma activității lor online; familiarizarea cu politicile școlii și mecanismele de raportare de la nivel local și plasarea la îndemână a numerelor liniilor de asistență telefonică și ale liniilor telefonice directe.