Într-un interviu pentru Digi24 la începutul acestui an, dr. Mihai Craiu a relatat mai multe cazuri de copii care au suferit stări de rău și leșin, deși fizic erau perfect sănătoși. Au fost doar manifestări ale traumelor psihice, care au ieșit la suprafață. Mai mult decât atât, medicul spune adolescenții au dezvoltat, într-o proporție îngrijorătoare, idei suicidale.
„Această lipsă de mișcare și de interacțiune, toată această gimnastică emoțională pe care trebuie s-o avem când ne întâlnim cu mai mulți, pe care trebuie să-i convingem de ceva - să ne dea jucăriile lor, sau lucrurile lor, sau să facem ceva împreună - a dus la o aplatizare a rezonanței afective și au venit toate emoțiile negative, fie ale părinților care lucrau de acasă și le spuneau taci din gură, stai cuminte, n-am timp de tine acum, toate aceste chestii, chiar dacă nu au fost spuse... lipsa zâmbetului părintelui, chinuiala bunicului, toate astea s-au translatat afectiv la copil și nu e bine”, explică Mihai Craiu.
Ar trebui foarte serios adoptată o politică care să ducă la popularea şcolilor cu psihologi
Prof.Dr. Alexandru Rafila, reprezentant OMS în România, expert în microbiologie, a declarat la Prima TV că este esențial ca școlile să se redeschidă în format fizic din toamnă și să rămână deschise, indiferent de contextul epidemiologic.
„Lucrul care mă preocupă cel mai mult şi sunt deja studii în piaţă, Salvaţi Copiii a făcut o treabă foarte bună, cum face de obicei şi au pus la dispoziţie un astfel de studiu, arată că foarte multe probleme, tulburările de adaptare, tulburările de integrare în colectivitate care s-au dezvoltat în această perioadă datorită închiderii şcolilor şi lipsei interacţiunii cu alţi copii sau cu cadrele didactice, au afectat foarte serios această generaţie, care poate să fie traumatizată. Lucrul ăsta s-a discutat extrem de puţin şi cred că se şi face foarte puţin, discutăm de ore remediale, sunt de acord cu chestiunea asta, dar cred că ar trebui foarte serios adoptată o politică care să ducă la popularea şcolilor cu psihologi, care să stea de vorbă cu copiii, să vadă ce nevoi au, cum se pot compensa anumite lucruri care s-au întâmplat în perioada închiderii şcolilor”, a subliniat profesorul Rafila.
Salvați Copiii: Peste 90% dintre copiii care au avut nevoie de terapie psihologică în ultimul an au dezvoltat tulburări emoționale legate de contextul pandemic
În anul marcat de restricțiile sociale impuse de pandemie (martie 2020 – martie 2021), printre care închiderea școlilor și trecerea la educația online, centrele de consiliere ale Organizației Salvați Copiii au preluat un număr total de 678 de copii și adolescenți care au dezvoltat diferite tulburări emoționale, în proporție majoritară dezvoltate pe fondul contextului psiho-social.
Astfel, studiul a relevat că:
• Cele mai frecvente diagnostice în cazul preșcolarilor au fost reprezentate de anxietate și anxietatea școlară (dificultățile de readaptare școlară).
• Diminuarea concentrării la orele online, precum și scăderea abilităților și a interacțiunilor sociale au condus la multiplicarea episoadelor de furie și irascibilitate.
• Imposibilitatea de a face activități în aer liber și de a ieși în afara casei a intensificat comportamentele de tip anxios.
Surse: Realitatea, Digi24, Salvați Copii