Normele metodologice pentru combaterea bullying-ului în școli
Ministerul Educației și Cercetării, alături de specialiși cooptați în grupul de lucru de profil au elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii nr.221/2109 prin care este prevenit și combătut bullying-ul în spațiile destinate învățământului. Acestea au fost aprobate prin ordin de ministru și au fost publicate în Monitorul Oficial din 10 iunie 2020, intrând în vigoare odată cu publicarea.
Obiectivul acestora este de a facilita crearea unui climat sigur și pozitiv în unitatea de învățământ, bazat pe respectarea persoanei, nediscriminare, motivarea pentru învățare și asigurarea stării de bine a antepreșcolarului/preșcolarului/elevului în unitatea de învățământ. De asemenea, normele oferă un instrument de lucru pentru profesioniștii care lucrează cu copii din toate nivelurile de învățământ, familiile acestora, autoritățile responsabile cu protecția copilului împotriva violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying și cu furnizorii de servicii specializate pentru reabilitatea copiilor-victime, martori și/sau copii cu comportament agresiv.
Se urmăreste de asemenea promovarea activităților de prevenire și combatere a tuturor formelor de bullying și cyberbullying în sistemul educațional preuniversitar, dublat de identificarea, semnalarea și intervenția în echipă multidisciplinară în situațiile de violență psihologică-bullying și cyberbullying. În acest sens în fiecare unitate de învățământ va fi înființat un grup de acțiune anti-bullying, format din maxim 10 membri. Printre aceștia se numără: directorul unității de învățământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenței (inclusiv violență psihologică-bullying), doi sau mai mulți reprezentați ai elevilor, un reprezentant al părinților, reprezentanți ai autorității locale. Scopul grupului este de a preveni, identifica și soluționa faptele de bullying comise între elevi prin acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice.
Pentru fiecare unitate de învățământ există obligația introducerii în Regulamentul de Ordine Interioară a obiectivului “școala cu toleranță zero la violență”. De asemenea, pentru a sprijini cadrele didactice, Ministerul Educației și Cercetării va realiza Ghiduri de bune practici pe cicluri de învățământ, care prevăd modul în care trebuie realizată interacțiunea și intervenția în situațiile de bullying. În plus, pentru fiecare unitate școlară planul anti-bullying mai presupune:
- activități de informare și conștientizare asupra fenomenului de bullying pentru personalul școlii, copii și părinți
- măsuri de comunicare și informare internă, la nivelul unității de învățământ, cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare și intervenție a situațiilor de bullying în spațiul școlar
- proceduri de intervenție în situațiile de violență psihologică-bullying
- responsabilizarea cadrelor didactice în scopul intervenției imediate în cazurile de bullying semnalate sau identificate
- organizarea unor activități (concursuri, teatru, forum) în scopul încurajării respectării valorilor și misiunii declarate a școlii, participarea la identificarea, medierea sau raportarea situațiilor de bullying
- atragerea părinților în participarea la dezbateri și sesiuni de informare cu privire la bullying
- activități de măsurare a impactului acțiunilor cuprinse în planul anti-bullying și ale eficienței grupului de acțiune
- orice alt tip de activitate care are scopul de a preveni bullying-ul
Iată pe scurt și cum va avea loc intervenția cadrelor didactice în situațiile de bullying din unitățile de învățământ, observată în mod direct sau semnalată de elevi:
„ Dacă incidentul observat sau semnalat nu se încadrează în definiția de violență psihologică-bullying, fiind un act de tachinare sau o altercație lipsită de gravitate și fără caracter repetitiv, acesta este discutat cu elevii implicați, pentru a corecta comportamentul observat și a atenua consecințele la nivelul unității de învățământ.
Dacp situația evaluată creează premisa unui comportament de tip bullying, cadrul didactic informează, după caz, învățătorul ori dirigintele, cadrele didactice de referință din grupul de acțiune anti-bullying sau conducerea unității de învățământ și solicită sprijin.”
Sursa:www.itsybitsy.ro