Este în clasa a XI-a și urmează profilul pedagogic, specializarea învățători-educatoare
Ana Maria Dița este din Motru, dar studiază în Târgu Jiu, la Colegiul Național „Spiru Haret”. Stând de vorbă cu „Școala 9”, adolescenta a povestit cum s-a hotărât să urmeze specializarea învățători-educatoare: cu numai câteva zile înainte de finalizarea înscrierilor la liceu, a găsit, pe o rețea de socializare, informații cu privire la probele de aptitudini ce se susțineau pentru admiterea la specializarea menționată. Întrucât era hotărâtă să studieze pedagogie și a aflat că probele respective se echivalau cu anumite materii pe care le avusese în gimnaziu, nu a mai stat pe gânduri.
Faptul că a fost admisă la Colegiul Național „Spiru Haret”, la specializarea dorită, a reprezentat pentru ea o bucurie enormă, așa cum a relat pentru sursa citată: „A fost primul moment în care am plâns de fericire. Cea mai puternică dorință se împlinise.”
A obținut rezultate remarcabile la Olimpiada Națională de Pedagogie și Psihologie
Ana Maria a participat la această olimpiadă la sfatul unei profesoare și din pasiunea pentru a pătrunde mai mult în „tainele pedagogiei”. La faza națională a olimpiadei a trecut prin două probe: una scrisă, susținută în județul Gorj și una orală, susținută la Târgoviște.
Când a dat proba orală, a recunoscut că a avut multe emoții, că s-a temut să nu greșească în fața specialiștilor în pedagogie. Cu toate acestea, a reușit să-i impresioneze și a obținut locul I. În urma acestei experiențe, despre care a dat detalii în interviul pentru sursa citată anterior, a dobândit mai multă încredere în ea și s-a convins că drumul pe care trebuie să meargă în continuare este pedagogia:
„Nu știam cum vor arăta subiectele, despre ce va trebui să vorbim. Aflasem doar că trebuia să vorbesc în jur de 15 minute. După această experiență sunt mai puternică, mai curajoasă, cu mai multă încredere în propriile forțe. Am avut confirmarea că drumul meu trebuie să fie pedagogia.”
A vorbit despre primele sale experiențe de predare
Pe când era în clasa a X-a, Ana Maria a avut ocazia să predea la clasa pregătitoare și la clasa I după ce a acceptat propunerea venită din partea unei învățătoare pe care o cunoștea. Când a ajuns la clasa pregătitoare, unde urma să-i antreneze pe copii într-o activitate artistică, unul dintre elevi a întrebat-o la un moment dat dacă mai predase. Iată ce a povestit adolescenta pentru sursa menționată:
„Acesta a fost unul dintre cele mai comice momente pentru că elevii își puneau problema dacă eu pot să fac cu ei o activitate de dezvoltare artistică – pictăm sau modelăm. Dar a fost frumos, chiar dacă cei mici nu aveau atâta încredere în ceea ce poate face o practicantă.”
De asemenea, a adus în prim-plan faptul că lucrurile învățate la pedagogie se aplică permanent în lucrul la clasă și că, în timpul predării, contează toate detaliile pentru a capta atenția celor mici. Iată cu ce explicații a venit Ana, pentru aceeași sursă:
„Să te joci cu copiii pentru a-i învăța este mai serios decât pare...Una dintre activități, după captarea atenției, e enunțarea titlului lecției. Atunci, elevii se gândesc și fac corelații în minte. Dacă spui titlul la un moment dat în timpul lecției sau dacă nici nu îl spui și începi direct să povestești, asupra elevilor nu va mai avea niciun impact.”
În același timp, a recunoscut că în prezent copiii nu mai pot fi surprinși cu diverse cântece și videoclipuri de pe internet, în condițiile în care, de cele mai multe ori, au acces la ele și acasă: „Nu-i poți surprinde cu tehnologia, de exemplu. Pui un cântecel la televizor, la grădiniță, sau un joc interactiv, la școală, iar ei sunt deja plictisiți, pentru că îl cunosc de acasă...”
S-a implicat și în activități de voluntariat
Cea care vrea să devină educatoare a dezvăluit că, în timpul pandemiei, s-a implicat și în diferite activități de voluntariat. În interviul pentru sursa citată, a spus că aceste activități au ajutat-o să evolueze, în condițiile în care a avut posibilitatea să cunoască oameni noi și să coordoneze echipe:
„Prin coordonarea echipelor pe care le-am avut în subordine am învățat cum să atrag atenția asupra aspectelor importante, cum să captez niște copii – chiar dacă la activitățile de voluntariat erau adolescenți de o vârstă cu mine sau chiar mai mari uneori.”
Și-a dezvăluit planurile de viitor
Ana Maria intenționează să urmeze în București cursurile Facultății de Psihologie și Științele Educației și să lucreze ca educatoare încă din perioada studiilor universitare. Unul dintre obiectivele ei este, odată ce va ajunge în fața copiilor, să contribuie la formarea lor ajutându-i să-și accepte greșelile, să învețe din ele și să-și depășească temerile. Potrivit sursei amintite, viitoarea educatoare a insistat asupra următoarei idei:
„Voi fi acea educatoare care îi înțelege pe copii, care îi ajută să își depășească temerile, pentru că asta e cel mai important. Așa devii mai bun, trecând peste temeri. Totodată vreau să îi învăț să greșească, să-și accepte greșelile.”
În ceea ce privește modelul pe care dorește să-l urmeze în cariera de dascăl, Ana a menționat-o pe Gabriela Crudu, profesoara ei de pedagogie din liceu. Despre aceasta a povestit, în intervenția pentru „Școala 9”, că: „Îmi doresc să fiu asemenea doamnei de pedagogie. E unul dintre acei profesori care chiar își iubesc meseria...își dorește să deschidă drumuri în fiecare zi și vine cu zâmbetul pe buze.”
Surse foto: facebook.com/intregul.intregul
Surse articol: scoala9.ro