Chiulul online este mult mai ușor decât cel fizic de la școală. Poate pentru că în școala online poți să fii absent chiar și când ești prezent, neatenția unui copil nefiind observată atât de uțor de un profesor. O școală de la sat, din Olt, a reușit să găsească rezolvarea acestei situații, prin responsabilizarea părinților. Pentru că cheia unul elev prezent și atent este supravegherea elevilor de către părinți.
Şcoala Gimnazială Poboru din Olt, care are un număr mic de elevi, s-a pregătit din timp pentru scenariul roșu. Toți copiii au tablete și conexiune la internet. Iar școala are implementat un catalog electronic. Prin intermediul lui părinții află în timp real dacă elevul participă la orele online, dacă nu participă, ce note a luat, sistemul generând mesaje automate care sunt recepționate de aceștia direct pe telefon.
„La una din şcoli e chiar foarte bine, nu ştiu dacă mai auziţi aşa ceva, pentru o şcoală din mediul rural, în sensul că şcoala s-a organizat puţin. Avem platformă, catalog electronic, iar catalogul ăsta electronic face minuni. Şcoala plăteşte, într-adevăr, nişte bani pentru catalogul electronic, dar e foarte bun, în sensul că le pun absenţe şi primesc părinţii mesaj pe telefon. Am ajuns de la trei-patru elevi pe clasă, la 100% prezenţă. Nu mă aşteptam, am rămas chiar surprins. S-a mai întâmplat un lucru: primăria le-a cumpărat la toţi tablete şi nu mai are nimeni scuze. Pun absenţa, părintele primeşte mesaj şi am avut surpriza ca după 5 minute să intre elevul la oră...“, spune Aurel Dascălu, profesor de limba română și matematică la școala din Poboru, dar și la școala din Spineni, o localitate vecină.
”Ce am descoperit eu – nu au plăcere să înveţe, să rezolve un exerciţiu. Nu mai există presiune pe copii, cred că au alte gânduri. Cred că era bună presiunea aceea, când părintele le spunea că trebuie să înveţe ca să le fie mai uşor în viaţă. Acum nu cred că mai există, au tot ce le trebuie fără să muncească. (...) Au telefoane mobile, în general, poate nu au reţeaua care trebuie, au telefoane, nu cred că au unul, au mai multe, le schimbă mai des decât noi. Nu cred că mai avem situaţii să nu-şi permită. Dacă, să zicem, mâine rămân fără telefon, sunt disperaţi că nu mai pot intra să vadă câte like-uri au. Din cinci elevi, trei nu ştiu tabla înmulţirii, mulţi se blochează la o adunare sau o scădere mai... Dacă nu-l laşi corigent, ce poţi să-i faci, cu ce-l ajuţi? Te rogi de el, îl aştepţi... N-am găsit o soluţie care să meargă“, a mai spus profesorul, arătând că dezinteresul şi lipsa de bun-simţ a elevilor merge uneori până la a pune muzică în timpul orelor, sau a mânca, atunci când nu lasă, pur şi simplu, telefonul deschis şi îşi văd de alte treburi.” adaugă profesorul, subliniind că prăpastia dintre elevii sârgincioși și cei dezinteresați se adâncește de când a început școala online.
Cel mai greu este să se facă o evaluare obiectivă a elevului în mediul online dar și toate probleme tehnice care pot să apară. „În săptămâna asta au intrat la cursuri fără probleme. Dar una este învăţământul faţă în faţă, alta este online-ul. Până ne conectăm, până facem prezenţa, unii au semnal, unii n-au semnal, unii caută semnalul, pentru că la noi în zonă este o problemă, până... se cam duce ora“, declară directorul şcolii din Poboru, profesorul Marian Cîrstea.
La finalul acestei luni se va face o primă raportarea a directorilor de școli privind predarea online și implicarea profesorilor. Inspectoratul Școlar are acces la platforma fiecărei școli iar inspectorii locali pot chiar să intre în cont oricând și să verifice profesorii. „Fiecare şcoală are platformă. Pe platformă se vede exact fiecare profesor câte ore a intrat. La sfârşitul fiecăriei luni directorul face un raport către inspectorul de zonă, un raport pentru fiecare profesor. Inspectorii de zonă intră cu un cod, prin selecţie, la anumite ore, aşa ne-am gândit noi la nivelul inspectoratului, şi aşa a fost şi recomandarea ministerului, să intrăm la câteva ore. Noi avem o procedură pentru lucrul ăsta, este conform ordinului 5.545/2020, este obligaţia noastră să verificăm efectuarea orelor online şi chiar şi conţinutul acestora, pentru că este mult mai dificil ca profesorii să se ţină de programă, şi trebuie să supraveghem lucru acesta. Inclusiv pentru dirigenţii ne ocupăm acum, şi suportul îl dă şi CJRAE, ei au webinarii cu diriginţii şi învăţătorii şi încearcă împreună să facă anumite teme de dirigenţie“, spune prof. Maria Chintescu, inspector şcolar general-adjunct al IŞJ Olt.
Citește și: Copilul tău învață ceva la școala online? Uite cum îți poți da seama
Sursă: Adevărul