Asociația Pro Consumatori (APC), organizație de utilitate publică din anul 2005 cu o activitate neîntreruptă de peste 31 de ani în domeniul apărării drepturilor și intereselor economice ale consumatorilor, membră a Organizaţiei Europene a Consumatorilor (BEUC) din anul 2005, a lansat pe 24 ianuarie anul curent Campania naţională de informare şi educare a consumatorilor „Atenție la etichetă!”, cu scopul de a atrage atenţia consumatorilor cu privire la importanţa înţelegerii informaţiilor menţionate de producătorii de produse alimentare pe etichetele acestora.
Pudra de cacao este rezultatul măcinării masei de cacao din care s-a extras o parte a untului de cacao (grăsime specifică boabelor arborelui de cacao – cacaotier, Theobroma cacao). Pudra de calitate superioară are un conținut de unt de cacao de peste 20%; sortimentele modeste (cum sunt cele lăudate ca fiind „sănătoase“ au circa 10-12 %). Conținutul de unt de cacao din pudră este parte a etichetei (ex. Panama 20/22, Peru 10/12 etc). Cantitățile cele mai mari de pudră de cacao (de calitate medie) vin din Africa; din statele Americii Centrale vine cacao superioară și mai scumpă.
Una din două mărci de pudră de cacao conţine E-uri!
- Numai una din 10 mărci de pudră de cacao este ecologică!
- 8 din 10 mărci de pudră de cacao au un conţinut redus de grăsime!
- 2 din 10 mărci de pudră de cacao conţin sare adăugată, între 1,1 grame şi 2,5 grame sare per 100 grame produs! Conţinutul de sare prezent în mod natural în acest produs variază între 0,05 grame şi 0,08 grame!
- 2 din 10 mărci de pudră de cacao conţin zahăr adăugat, între 31,3 grame şi 36,5 grame zahăr per 100 grame produs! Conţinutul de carbohidraţi prezent în mod natural în acest produs variază între 8,7 grame şi 15,5 grame!
- Conţinutul de kcal din 100 grame produs variază între 291 kcal şi 411 kcal!
- Cantitatea de proteine din 100 grame produs variază între 19 grame şi 25 grame!
- Numai la 3 din 10 mărci se menţionează cantitatea de fibre din 100 grame produs, aceasta variază între 28 grame şi 40,6 grame!
- La 7 din 10 mărci cantitatea ambalată variază între 50 grame şi 100 grame!
- La 3 din 10 mărci de pudră de cacao alcalinizată nu se menţionează aditivii folosiţi/corectorii de aciditate!
- Numai la 3 din 10 mărci se menţionează ţara/regiunea de origine a boabelor de cacao (Republica Dominicană, Africa de Vest, Spania)!
Hidroxidul de sodiu (NaOH) cunoscut și sub denumirea de sodă caustică este un aditiv alimentar (E524) folosit pentru prelungirea termenului de valabilitate
„Hidroxidul de sodiu (NaOH) cunoscut și sub denumirea de sodă caustică este un aditiv alimentar (E524) care se folosește în industria alimentară ca regulator de aciditate și antiaglomerant, scopul folosirii acestui aditiv în pudra de cacao, în principal, fiind de prelungire a termenului de valabilitate.” declară Inginer chimist Adela Balea, expert APC.
„În perioada contemporană există două tipuri de pulbere de cacao: cacao naturală și cacao alcalină/alcalinizată sau „olandeză“. Pudra naturală are un nivel de pH cuprins între 5,3 și 5,8, (pH acid), gust amărui și astringent, aromă intensă, culoare maron deschisă roșietică, luminoasă, efect antioxidant viguros. Pulberea alcalinizată se obține din boabe spălate în soluție alcalină - carbonat de potasiu, dar și hidroxid de sodiu (e mai rapid, mai ieftin...) și este mai închisă la culoare, mai puțin acidă (pH 6,8...8,2), adică neutră chimic, este mai solubilă (mai comodă în diversele utilizări), are aromă mai diminuată și cu proprietăți antioxidante mai reduse. Voga dietelor alcaline, intens promovată în ultimii ani de elitele lumii, care a declanșat un interes similar furibund și în rândul maselor de consumatori, a prilejuit accentuarea interesului pentru pudra de cafea alcalinizată. Dintre numeroasele efecte pozitive ale consumului de cacao pe care producătorii și comercianții le clamează se regăsesc: aportul de magneziu și resveratrol benefice pentru corp, reglarea metabolismului glucozei, susținerea ficatului, pancreasului și a sistemului circulator, susținerea unei bune stări de spirit și a unei greutăți corporale normale etc. Consumatorii trebuie să știe, pe lângă aceste lucruri, că fiecare organism este unic, că are o mare capacitate de adaptare (atunci când este sănătos și neexpus la excese – cum sunt cele care urmăresc alinierea la mode și tendințe gastronomice neprietenoase) și că are reacții corecte față de situațiile care produc stres.” subliniază Prof. univ. dr. Ion Schileru, ASE București.
„Din păcate, acest produs a fost denaturat prin înjumătăţirea conţinutului de unt de cacao din compoziţia acestuia şi prin alcanizarea acestuia, respectiv adăugarea până la doi corectori de aciditate. Analiza realizată de experţii APC a scos în evidenţă faptul că există o concurenţă acerbă pe piaţa pudrei de cacao din România, iar bătălia finală se dă la raft prin intermediul preţului. Totodată, 8 din 10 consumatori de pudră de cacao fac alegeri în funcţie de preţ şi nu au cunoştinţe despre modul în care se verifică calitatea acestui produs. La alegerea unei mărci de pudră de cacao de calitate superioară trebuie să avem în vedere ţara de origine a boabelor de cacao, de preferat din America de Sud, Centrală sau de Nord, respectiv Africa de Vest şi să evităm pudra de cacao alcalinizată cu conţinut redus de unt de cacao.” spune Conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte Asociaţia Pro Consumatori.
Sursa: APC.ro