Următorul articol a fost realizat prin amabilitatea doamnei doctor Ana Cristina Ștefănescu, medic specialist pediatru:
Copiii au risc mult mai mare de deshidratare, în special la vârste mici, când suprafața corporală este mult mai mare raportată la greutate, în sezonul cald și dacă fac activitate fizică. Și cum copiii sunt în general foarte activi (și dacă sunt absorbiți de joacă pot uita să bea) este esențial ca adulții să le monitorizeze ingestia de lichide. Necesarul de apă este asigurat în proporție de 20% din alimentele solide și 75-80% din băuturi.
Cantitatea necesară diferă în funcție de mulți factori, în primul rând vârsta; până la vârsta de 1 an cantitatea se măsoară în funcție de greutate (125-150 ml/kg până la 6 luni, apoi 100-125 ml/kg până la 1 an) dar cum lichidele sunt în principal asigurate de lapte în acest interval, necesarul de apă este mai redus, fără a fi neglijat, însă. După 1 an cantitatea necesară se menține în jurul a 100 ml/kg pe zi, atât din solide cât și din băuturi.
După 1 an laptele ar trebui limitat la 500 ml maxim la copiii care nu mai sunt alăptați și restul de fluide compus din apă în principal, sucuri, în limitele a 100 ml pe kg corp pe zi.
Începând cu vârsta preșcolară, necesarul variază în următoarele intervale: 4-8 ani - 1-1,3 litri pe zi, indiferent de sex, iar între 9-13 ani -1,5-1,7 l pe zi pentru băieți și 1,3-1,5 l pe zi la fete. Aceste cantități cresc dacă există o cauză de pierderi accentuate - febră, căldură ambientală importantă, vărsături sau diaree.
Importanța ingestiei suficiente de lichide nu este de neglijat - ajută la menținerea unui tranzit intestinal regulat, ajută la concentrare și atenție la copiii de vârstă preșcolară și școlară, menține hidratate mucoasele respiratorii, ceea ce îmbunătățește apărarea față de infecții etc.
Pentru a vă asigura că copilul ajunge să bea cantitatea necesară pe parcursul unei zile, oferiți o primă porție (120-150 ml la copiii mici, 250 ml la cei mai mari) dimineața în preajma micului dejun, apoi oferiți cantități mici, dar frecvente, de lichid pe parcursul zilei.
Puneți în ghiozdanul pentru grădiniță sau școală un recipient cu apă (de preferință de sticlă, eventual de plastic fără BPA - bisfenol A) și asigurați-vă că explicați importanța băutului cu regularitate. Unii copii uită să bea în timpul activității de la școală sau grădiniță și recuperează pe parcursul serii, ceea ce duce la frecvente situații de enurezis (pierderi involuntare de urină în timpul nopții).
Rugați pe educatorii și profesorii care supraveghează copiii să se asigure că aceștia beau suficient și că li se permite să iasă la toaletă (jena de a merge la toaletă îi împiedică pe unii copiii să se hidrateze corect).
Dați un exemplu bun - copiii vă vor imita obiceiurile; este important și pentru adulți să se hidrateze corect, deci o puteți face împreună.
Sursa lichidelor este de asemenea foarte importantă.
Multe lichide comercializate pentru copii sunt de fapt sucuri dulci. Acestea sunt recomandate în cantitate minimă sau chiar deloc. Printre argumentele împotrivă amintim: sunt cantitatea de zahăr este substanțială (până la 10 lingurițe de zahăr într-o cutie de Cola sau băutură similară!) ceea ce întărește foarte periculoasa dependență organică de zahăr și dulce, pe lângă efectul nociv asupra dinților; sucurile "de fructe fără zahăr adăugat" sunt de cele mai multe ori obținute din concentrat de fructe diluat, iar concentratul se obține prin fierberea sucului extras din până scade foarte mult în volum, ceea ce concentrează zahărul și distruge complet vitaminele.
Sucurile de fructe făcute în casă sunt o alternativă mult mai sănătoasă, dar nu trebuie să devină sursa principală de apă. Se recomandă limitarea la maxim 150-200 ml de suc proaspăt, care eventual se poate dilua cu apă și oferi pe tot parcursul zilei. În general, consumul de fructe și legume cu conținut mare de apă este o sursă minunată de fluide - dar mai ales când sunt consumate intregrale (ca atare sau sub formă de smoothie, în urma mixării fructului integral).
Laptele are avantajul ofertei de minerale și proteine, dar poate scade semnificativ apetitul pentru alimentele solide, motiv pentru care se recomandă limitarea ingestiei la maxim 500 ml după vârsta de 1 an.
Ceaiurile de plante, neîndulcite sau îndulcite foarte puțin cu miere (permisă după vârsta de 1 an), sunt de asemenea recomandate ocazional, având și avantajul nutrienților și compușilor cu valoare terapeutică pe care îi conțin. Ceaiurile de soc, hibiscus, măceșe, mentă sunt aromate și răcoritoare, pot fi oferite reci și chiar sub formă de înghețată.
De departe, însă, cea mai bună sursă de hidratare este apa.
Încurajăm părinții să obișnuiască copiii cu gustul apei, pentru a educa preferința copiilor pentru apă ca principal fluid de potolire a setei.
Apa de izvor sau, acolo unde nu este la îndemână, ceea ce se întâmplă în majoritatea orașelor, apa de robinet filtrată sunt considerate cea mai bună băutură pentru orice vârstă. Apa minerală plată sau carbogazoasă poate fi oferită ocazional, dar se preferă cea disponibilă în sticle de apă; plasticul tip PET din sticlele de apă sau suc sunt cea mai nocivă formă de plastic, cu conținut mare de ftalați (care produce anomalii la nivelul sistemului endocrin și reproducător și au fost incriminați în apariția manifestărilor de tip autistic și ADHD).
De menționat că și sticlele reutilizabile de plastic dur (adică majoritatea recipienților disponibili pe piață pentru transportul lichidelor) conțin bisfenol A (BPA), de asemenea disruptor endocrin și cu dovedite efecte adverse neurologice și imunologice. De aceea se recomandă utilizarea recipienților de sticlă, inclusiv la copii (există tot mai multe variante îmbrăcate în huse textile sau de silicon pentru a fi protejate de spargere) sau eventual de plastic markat "BPA-free".
În loc de concluzie, recomandăm familiei întregi să traverseze această vară toridă în compania unei sticle (din sticlă, de preferință), cu apă, ceai sau sucuri naturale diluate, pentru a face mai ușor de suportat canicula.
Mulțumim doamnei doctor Ana Cristina Ștefănescu pentru ajutorul acordat în realizarea articolului.