De ce băieții preferă să se joace cu camioane de jucărie?
Deși uneori și fetele manifestă preferințe pentru jocul cu mașini, băieții sunt mult mai pasionați de mașini, dezvoltând în timp în acest sens adevărate obsesii. Adevărul este că începem cu toții viața lipsiți de gen, în ceea ce privește anatomia sexuală. Ultimul set de cromozomi ne definește de fapt drept masculi (XY) sau femele (XX), iar hormonii determină dezvoltarea organelor noastre sexuale. Timp de aproximativ 6 săptămâni în perioada intrauterină un aflux de testosteron va determina fătul să devină un băiat (în lipsa sa ar deveni fată). Anatomia sexuală este finalizată, în timp ce identitatea de gen nu este.
Apoi, spre finalul sarcinii, pe măsură ce creierul se dezvoltă în concordanță cu interacțiunile cu genele și expunerea prenatală la hormoni, se va forma identitatea de gen înnăscută a copilului. Aceasta se potrivește de obicei anatomiei sexuale deja conturate (nu se întâmplă acest lucru și în cazul persoanelor transgender). Există cel puțin 50 gene care modelează dezvoltarea identității de gen. Variația de gen pare a fi norma, nu excepția și totuși vizualizarea binară a bărbatului/femeii și patologizarea oricărui lucru care nu sunt conforme cu aceste așteptări sunt adânc înrădăcinate în societatea prezentă.
Datorită hormonilor, creierul uman se dezvoltă cu înclinație către identitatea masculină sau feminină - sau undeva între acestea. Influențele și presiunile externe pot avea un impact în ceea ce privește expresia de gen și dorința de a fi deschis față de identitatea reală de gen a unei persoane, însă nu pot fi modificate conexiunile din creier. Suntem cine suntem, iar mare parte din ființa noastră este înfășurată în eticheta de masculin sau feminin deoarece societatea așteaptă niște manifestări stereotipe.
Studii științifice care demonstrează de ce băieții se joacă cu camioane de jucărie
Două studii independente, unul efectuat în anul 2002 de Gerianne Alexander și Melissa Hines, iar altul în anul 2008 efectuat de Janice Hassett, Erin Siebert și Kim Wallen au demonstrat că preferința pentru un anumit tip de jucării este bazată pe diferența de sex chiar și la maimuțe. Astfel, maimuțele masculi au preferat jucăriile considerate a fi destinate băieților (minge, mașină), în timp ce maimuțele femele au fost atrase de jucării specific feminine (păpuși). Cărțile, animalele de pluș, considerate neutre, au fost preferate în mod egal. Nu a existat niciun fel de presiune externă în cadrul studiului (cum ar fi presiunea socială care influențează alegerile din cauza normelor și rolurilor de gen). De fapt, aceste maimuțe nu mai văzuseră niciodată acest tip de jucării și totuși au știut de la bun început ce întrebuințare au (mașina a fost împinsă în față și în spate, respectiv păpușa a fost legănată - aceste reacții se regăsesc în mod identic și la reprezentanții speciei umane).
Conform cercetărilor, testosteronul este motivul pentru care se întâmplă acest lucru. Copiii, în special băieții, cu niveluri mai ridicate de testosteron, sunt atrași de jucării încadrate drept tipic masculine. Fetele care sunt expuse la niveluri ridicate de hormoni androgeni în perioada uterină (o afecțiune desemnată drept hiperplazie adrenală congenitală), tind să dispună de un creier înclinat spre masculinitate, fiind totodată atrase de jucării specific masculine. Cercetătorii au constatat nivelul testosteronului din rândul băieților de 3-4 luni corelat cu durata de timp petrecută privind la jucării precum camioane și mingi, în comparație cu jucăriile specific feminine precum păpuși. Nivelul de expunerea în perioada intrauterină a fost de asemenea corelat cu interesul vizual în jucării specific masculine. Acest interes a fost mai mare în cazul băieților pentru o minge comparativ cu o păpușă.
Nu trebuie însă să se înțeleagă faptul că fetele sunt predeterminate să fie mai mămoase și mai sociabile decât băieții, iar că acești sunt programați genetic să fie mai activi. Chiar dacă trăsăturile evoluționiste conferă fetelor stimuli de valoare socială (față) mai mult decât în cazul băieților, iar băieții apreciază lucrurile care le completează aptitudinile de navigare spațială (părți mobile), este din nou vorba despre hormonii care acționează, mai exact testosteronul, la care ființele umane sunt expuse intrauterin. Acești hormoni determină anatomia noastră sexuală și identitatea de gen, oferind prin urmare diferențe cognitive de tip masculin și feminin care influențează modul în care învățăm și luăm decizii, inclusiv jucăriile pe care le alegem când suntem copii.
Se pune întrebarea care dintre trăsăturile jucăriilor cu roți le-a făcut mai atractive pentru băieți. Este posibil să fie vorba de faptul că pot fi folosite în joaca activă și, în plus, prezentau mișcare internă. Interesul în mișcarea obiectelor este aparent foarte timpuriu la băieți; bebelușii de sex masculin preferă din punct de vedere vizual mișcarea mecanică în locul celei biologice.
Concluziile unuia dintre studii cu privire la camioane: "aceste date sugerează faptul că băieții manifestă preferințe puternice pentru jucării mecanice sau aversiune puternică pentru jucării de pluș, când li se cere să aleagă între două jucării prezentate simultan, în timp ce fetele nu prezintă astfel de înclinație, procesarea informației putând fi mai avansată la băieți. Jucăriile cu roți le solicită atenția, iar caracteristicile lor perceptuale umbresc informația care provine de la jucăriile de pluș. Fetele nu filtrează informația în această manieră, prin urmare toate jucăriile sunt la fel de interesante."
Sfaturi pentru părinți
Deși băieților le plac camionele, iar fetelor păpușile, este vorba doar despre un stereotip; nu trebuie să devină regulă. Din acest motiv este important să diversificăm activitățile, jucăriile și culorile pe care le oferim celor mici; astfel, sunt șanse ca ei să prezinte variații în afara tiparelor considerate normale. Pe măsură ce copilul crește, este o posibilitate ca alegerea acestuia să se bazeze pe ceea ce se așteaptă de la el pentru a fi pe placul părinților sau al societății și nu al dorinței din sine, biologică.
Citește și: Cum pot influenta jucariile dezvoltarea copiilor nostri - Sfatul psihologului
Surse:
www.parent.co; www.livescience.com; www.ncbi.nlm.nih.gov