Este important sa aducem bebelusii intr-un mediu variat, stimulativ, cu lucruri noi. Cu fiecare lucru nou pe care il vad, bebelusii invata foarte rapid sa asocieze lucruri cu denumiri si astfel se formeaza primele tipare de gandire. Chiar daca nu incepe inca sa exprime in cuvinte ceea ce asimileaza, bebelusul isi construieste propriile tipare de perceptie a lumii din jur.
Bebelusul va vorbi in mod natural atunci cand este pregatit mental si in functie de exercitiile stimulative de articulare a sunetelor pe care fiecare bebelus le face instinctiv, in incercarea de a-si imita parintii prin gangurit, chiuit si alte sunete specifice acestei perioade.
Este simplu: creierul unui bebelus se dezvolta in functie de cat de stimulat este.
Dezvoltarea bebelusului poate fi accelerata prin stimulare in primul an de viata, ce reprezinta o etapa de crestere exploziva a capacitatilor cognitive. Bebelusul invata in primul an de viata cum functioneaza lumea din jurul sau. Cu cat mediul sau este mai divers si mai antrenant, cu atat dezvoltarea bebelusului se va petrece intr-un ritm mai conturat pentru a-l ajuta sa isi formeze o viziune de ansamblu asupra a ceea ce este ‘realitatea' pe care o percepe in mintea sa.
Parintii sunt primii si cei mai importanti ‘profesori' ai copilului. De la parinti invata totul, de la socializare, vorbire, inter-relationare, pana la tipare de gandire. Implicarea activa a parintilor in stimularea bebelusului inca din primele momente ajuta bebelusii sa descopere lucruri noi si sa se dezvolte cu incredere.
Legatura dintre parinte si copil este un factor de reusita pentru bebelus. Cu cat reuseste un parinte sa petreaca mai mult timp intr-un mediu antrenant si stimulativ cu bebelusul, cu atat acesta va demonstra capacitati accelerate de socializare, de vorbire si de dezvoltare neuromotorie.
Specialistii in dezvoltarea cerebrala a bebelusilor recomanda activitati stimulative combinate, cum ar fi:
- cantece cu miscare si cuvinte in alte limbi, pentru dezvoltare lingvistica prin sunete si fonetica
- jocuri cu rostogolirea unei mingi colorate pe fond muzical sau cu rime, pentru dezvoltare neuro-locomotorie
- socializarea cu alti bebelusi intr-un mediu antrenant, pentru dezvoltarea abilitatilor sociale
- limbajul semnelor pentru bebelusi, pentru dezvoltare intelectuala si intarirea legaturii parinte-copil
Exista multe resurse stimulative pentru bebelusi in prezent, datorita interesului tot mai crescut al parintilor catre a le oferi copiilor mai mult in dezvoltarea lor.
Iata o activitate ce inglobeaza dezvoltarea neuro-locomotorie, cea lingvistica si cea sociala intr-un mediu antrenant pentru bebelusi:
Lingvistul Helen Doron a incorporat aceste descoperiri in metoda de predare a limbii engleze ce ii poarta numele, fiind un aspect central al cursurilor interactive de stimulare a inteligentei bebelusilor.
Metoda Helen Doron English, a fost dezvoltata in recunoasterea necesitatii de a invata limba engleza cat mai eficient, conform teoriei ca invatarea unei limbi poate fi cea mai complicata functie pe care creierul o poate indeplini.
De peste 30 de ani in intreaga lume, doua milioane de copii au invatat limba engleza prin metoda Helen Doron English si au beneficiat de dedicare continua si de excelenta in educatie.
Specialistii in educatie de la Helen Doron English cunosc importanta stimularii timpurii a copilului si inglobeaza aspecte importante in atelierele antrenante pentru bebelusi. Aici, bebelusii pot deprinde abilitati lingvistice accelerate, pot fi stimulati in dezvoltarea neuro-psiho-locomotorie, pot fi stimulati intelectual prin jocuri special concepute pentru etapa lor de dezvoltare, se bucura de activitati ce le stimuleaza agilitatea mentala si le aduc interactiune antrenanta cu copii de aceeasi varsta, si mai ales, beneficiaza de un mediu stimulativ unic, antrenant, ce le ofera mijloace unice de dezvoltare cerebrala.
Ofera-i bebelusului tau cel mai bun start in viata cu Helen Doron English!
Mai multe detalii pe www.HelenDoron.ro.
Surse:
- Doman, Glenn & Doman, Janet, "How Smart is Your Baby", 2006
- Doron, Helen, "The Music of Language", 2010