I. Ce ar trebui sa stie copilul inainte de a-l implica in jocuri cu piese de sah
Inainte de a organiza astfel de jocuri, este necesar ca micutul tau sa stie cateva elemente de baza.Spre exemplu, incepe prin a-i spune ca sahul se joaca pe o tabla speciala, divizata in 64 de patrate, numite "campuri", care sunt dispuse pe verticala si pe orizontala. Cele asezate pe verticala sunt notate cu litere de la A la H. In schimb, cele de pe orizontala sunt numerotate de la 1 la 8. Pentru a te face mai usor inteleasa, poti sa desenezi chiar tu o tabla de sah si sa i-o arati copilului.
Acum poti sa-i vorbesti despre piese, care sunt albe si negre, aratandu-i-o pe fiecare in parte.
Fiecare jucator va primi cate 16 piese: 8 pioni, 2 turnuri (ture), 2 cai, 2 nebuni, un rege si o regina. Aceste piese au valori diferite, in functie de punctele care le au atunci cand se afla pe o anumita pozitie pe tabla de sah.
Va incepe jocul cel care are piesele albe.
Iata cateva date pe care sa i le spui despre piese:
1.Regele
• este cea mai importanta piesa a jocului de sah, intrucat obiectivul jocului este sa capturezi regele adversarului.
• poate fi mutat in orice directie pe tabla, dar cate un spatiu (un patrat).
• nu se poate pune singur in pericol, ceea ce inseamna ca doi regi nu pot sta alaturi
• daca "regele" poate fi capturat, se poate spune despre el ca este "in sah". Daca nu poate fi mutat pe un patrat in care sa nu fie in pericol si daca piesa care il blocheaza nu poate fi capturata sau blocata, se produce "sahul mat" si jocul se incheie.
2. Regina
• este cea mai puternica piesa a jocului de sah
• poate fi mutata, pe oricat spatiu, in orice directie
3.Turnul (sau tura)
• are abilitatea de a fi mutat atat pe orizontala, cat si pe verticala, pe oricate spatii, in orice directie.
• la inceputul jocului, fiecare jucator are cate 2 turnuri, ce stau in cate un colt al tablei de sah
4. Calul
• are avantajul ca poate "sari" peste alte piese: poate fi mutat sub forma de "L", doua spatii pe orizontala si doua spatii pe verticala sau doua spatii pe verticala si unul pe orizontala.
• este mai puternic atunci cand se afla in centrul tablei de sah
• poate fi mutat inca de la inceputul jocului
5.Nebunul
• poate fi mutat pe diagonala, pe oricate spatii, in orice directie
• fiecare jucator are la inceputul jocului 2 nebuni, asezati intre rege si regina
6. Pionii
• pot fi mutati doar un singur spatiu, oricum. Atunci cand se da startul jocului, pionul poate avansa cu doua spatii.
• pionii nu captureaza alte piese avansand in mod drept catre ele (pe orizontala sau pe verticala), ci fiind mutat pe diagonala
• pe parcursul jocului, poate fi schimbat cu alte piese (cu o regina, cu un turn, cu un cal sau cu un nebun), dar numai atunci cand ajunge la ultimul patrat, situat in partea cealalta a tablei de sah, in raport cu pozitia sa in acel moment
• niciodata nu se pot misca inapoi
II. Idei de jocuri bazate pe piese de sah
Urmatoarele jocuri il vor initia pe copil in ceea ce priveste vocabularul specific sahului, dar si in intelegerea unor reguli de baza.
II.1. "Ce lipseste?"
Iata un joc cu sah foarte simplu, care va dezvolta memoria vizuala si atentia copilului tau. In acelasi timp, poti afla daca stie denumirea corecta a pieselor.
Ia cate o piesa de sah de fiecare fel si dispune-le aleatoriu pe tabla de sah.
Roaga-l pe copil sa se uite bine la ele.
Spune-i sa inchida ochii, in timp ce tu vei lua o piesa de pe tabla de sah.
Il vei intreba apoi ce piesa lipseste.
Poti complica putin jocul, in sensul in care poti stabili o limita de timp in care copilul sa se poata uita la piesele de pe tabla.
II.2. "Parada pionilor"
Jocul se va desfasura pe o tabla de sah.
Scopul activitatii este ca fiecare jucator sa-si aduca pionii pana in cealalta parte a tablei de sah, intr-o limita de timp.
Va castiga cel care va reusi cel mai rapid, executand mutarile specifice pentru pioni, sa aiba primul un sir de pioni.
Citeste si: 4 activitati care ajuta la dezvoltarea emotional-cognitiva a copilului tau
II.3."Sa imitam pionii!"
Este un joc destinat unui grup de copii, ce se va desfasura intr-un spatiu cat mai larg.
Imparte copiii in mici echipe, astfel incat unii sa fie pioni, iar ceilalti sa aiba rolul altor piese.
Atentie: ai mare grija ca suprafata pe care se vor juca cei mici sa nu fie alunecoasa!
Dupa ce te asiguri ca participantii cunosc regulile de baza legate de mutarea pionilor, roaga-i sa imite miscarile acestora.
Practic, copiii se vor deplasa inainte cate un spatiu (un singur pas) sau pe diagonala (atunci cand vor captura alte "piese": alti copii), iar cand doi "pioni" se vor afla fata in fata, vor ramane blocati si nu se vor mai putea misca.
Cu siguranta ca va fi distractiv, copiii vor fi mai atenti la respectarea de reguli si isi vor insusi mai bine notiuni de sah.
II.4."Intrecerea cailor"
Inainte sa se joace pe tabla de sah, invita participantii sa imite miscarile specifice calului: se vor deplasa prin camera "sarind" peste alte piese de sah (asezate in prealabil pe jos) si vor face "L"-uri cu degetele.
Abia dupa aceea se vor duce la tabla de sah. Vor primi pionii si cate doi cai.
Jocul va consta in urmatoarea intrecere: cel care va reusi primul sa captureze un cal de la adversarul sau.
II.5. "Cosmarul Regelui"
Acest joc, datorita caruia copilul va avea ocazia sa exerseze miscarile turnurilor, dar si regelui, va avea nevoie de o "recuzita" mai speciala: o tabla de sah homemade!
Iata ce materiale va trebuie pentru tabla de sah:
• o bucata de material textil de culoare neagra
• un cartof
• pietricele (cat mai plate, de diverse marimi)
• creioane acuarelabile in mai multe culori (in functie de culoarea materialului)
Incepeti prin a taia cartoful, astfel incat sa obtineti un fel de "stapila" patrata. Incepeti sa "stampilati" materialul (trebuie sa aveti in total 64 de patratele, unul alb, unul negru). Odata ce aveti numarul necesar de patrate, puteti sa mai conturati (cu un marker alb sau cu creta) un fel de chenar, pentru a delimita mai bine spatiul. Taiati o bucata patrata din material.
Ocupati-va de pietre: transformati-le in veritabile "piese" de sah, colorandu-le si desenand pe ele imaginile pieselor de sah. Puteti sa va distrati suplimentar, alegand ca pe unele dintre ele sa le faceti cat mai expresive. Regele, regina sau calul pot avea chipuri mai zambitoare, mai triste sau gata de asalt.
Puneti deoparte pietrele ce reprezinta turnurile si pe cea care reprezinta regele.
"Misiunea" copilului va fi sa-si foloseasca turnurile (acestea vor fi mutate pe verticala sau pe orizontala) pentru a-l atrage pe "rege" in "sah mat". Asa este ca a fi capturat va reprezenta un adevarat "cosmar" pentru "regele" vostru?
II.6."Miscari calculate"
Daca micutul tau stie deja regulile de baza ale sahului si are cat de cat experienta in jocul de sah, propune-i un joc la care isi poate invita si cativa prieteni. Nu va fi numai un prilej de a organiza o mica intrecere, ci si de consolidare a unor notiuni matematice (este vorba despre adunarea numerelor).
Jucatorii vor trebui sa-si numere toate miscarile pieselor de pe tabla de sah si sa le noteze pe o bucatica de hartie. Spre exemplu, calul se muta 3 spatii de fiecare data, in timp ce nebunii se pot misca intre 1 si 7 spatii.
Roaga-i pe copii sa-si creasca numarul de mutari pentru fiecare piesa si chiar sa le adune pe toate, de la toate piesele.
Lasa-i sa joace cateva partide si vezi cine va reusi sa ocupe ultimele pozitii pe tabla de sah, acumuland cele mai multe puncte.
Citeste si: 10 Jocuri de copii pentru o minte "ascutita"
Tu ce fel de jocuri cu piese de sah vei alege pentru a-ti stimula copilul sa fie din ce in ce mai interesat de "sportul mintii"?
Surse:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chess
http://www.positive-parenting-ally.com/math-for-kids.html
http://www.universityacademy.org/UserFiles/Servers/Server_509468/File/WeberK/TeachingChesstheEasyFunWaywithMiniGames.pdf
Bennett Ruth, Bennett Steve, Inchide televizorul! 365 de jocuri pentru copilul dumneavoastra, in locul privitului la televizor, Ed. Hiparion & Alexandra, 1998